Først og fremst bør du skaffe deg et termometer med to desimaler. Jeg anbefaler Babyplan sin, da den også har lys og minne på siste tempen. Man bør måle til samme klokkeslett hver morgen (+/- 30 min er innafor), og man blør ha minst 3-4 timer sammenhengende søvn. Anbefaler å legge inn tempen i appen FertilityFriend (FF), da den er veldig oversiktlig og grei (må ikke ha premium-versjonen), ellers kan Premom brukes, men de fleste foretrekker nok FF.
Jeg synes det var lurt å bruke både temping og el-tester for å finne/bekrefte el. Det hjelper også FF med å bekrefte el og sette et kryss dagen el var. El-tester vil jo hjelpe med å finne dagene rett før el, mens temping bekrefter at el har vært 3 dager senere. Tempen øker ca 0,2-0,6°C i minst tre dager etter el og holder seg ofte høyere i lutealfasen enn folikkelfasen. Man kan ta tempen oralt under tunga, vaginalt eller rektalt. Anbefaler ikke å måle under armen, da tempen blir unøyaktig da. Selv målte jeg under tunga. Det viktigste er å holde seg til samme måte å tempe på hele syklusen.
Håper dette var til hjelp