Vi som temper!

Lykkeliten_86

♥ Håper på en liten en ♥
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2016
Denne tråden er ikke lenger aktiv!
Ny tempetråd fra 29. januar 2015, trykk her!!

Ny tempe tråd igjen.

Vil du ha grafen i hovedinnlegget her (første og andre innlegg i tråden), send meg linken på en pm så legger jeg den til. :) Her er alle velkomne.

Trykk på nicket over grafen eller det lille bilde av grafen, for å komme til grafene.

I det tredje innlegget (rett under) finner du forklaring på hvordan du kan dele grafen din, hvordan du får link til den. I fjerde innlegget finner du en oppsummering jeg har forsøkt å lage med nyttig informasjon om temping.

Nyttig info fra de forrige tempe-trådene finner du her http://forum.babyverden.no/threads/vi-som-temper.1590855/, http://forum.babyverden.no/threads/vi-som-temper-ny.1628463/, http://forum.babyverden.no/threads/vi-som-temper.1656449/ og http://forum.babyverden.no/threads/vi-som-temper-ny.1674221/

Lykke til jenter! :D

Jeg fjerner alle grafer som ikke er oppdatert. Dersom det er noen jeg har tatt bort som har lyst til å være med allikevel så bare si ifra! Alle som er fjernet pga. graviditet har jeg lagt til i innleggene under her. :)

Husk å gi beskjed i Oppropslisten her på FS dersom du blir gravid og flytter til terminforum. :)



Sara


Bubbly


Kokkosnøtta


Medusa_83


Lito84


Tussi_lussi


Pippi


Bina


Enkefalos


Lillefrø15


Jente0709


gullkorn


Lykkeliten_86


piñata


Gnisten


Løvetann1



Emiliemor
 
Last edited:
Holder av til vi er mer enn 20 tempere. :)
 
Last edited:
Hvordan dele linken?

Send den i privat melding til meg (samtale). For å finne linken gjør du følgende:

Først trykker du på MORE
imageuploadedbybv-forum1380820293-302611-jpg.33574


Så SHARE
imageuploadedbybv-forum1380820305-753105-jpg.33575


Så CREATE(øverst)
upload_2014-5-18_11-31-19.png


Nå kopierer du linken
imageuploadedbybv-forum1380820360-087090-jpg.33577


Dette er fra mobilappen, på pc er jeg usikker men sikkert noe av det sammen :)


Graf i signaturen
Om du vil ha grafen i signaturen din så kan du gå på profilsiden din og velge "Signatur":
Når du holder musen over ikonet står det "Bilde". Legg inn linken din der.

upload_2013-10-10_20-30-52-png.34497


Hvis det ikke fungerer så er kodene sånn her (du kan bare skrive dem direkte i tekstfeltet til signaturen din):

(URL='http://www.fertilityfriend.com/home/45f97e') ( I M G ) http://www.fertilityfriend.com/home/45f97e/thumb.png (/ I M G ) (/URL)

Bare dropp alle mellomrommene og bytt ( ) med [ ]

Pass på at du får med "/thumb.png" på slutten av adressen. :)
 
Last edited:
Informasjon om temping

Du trenger ikke lese hele tempetråden om du er nysgjerrig på temping, men det kan være fint å titte på en del av grafene i hovedinnlegget og i arkivet under her. :)

Det er viktig at du bestemmer deg for ett tidspunkt du vil tempe, og så må du tempe på samme tid hver eneste dag. De dagene du har fri må du også tempe til vanlig tid, men de fleste termometerene lagrer siste temp så du kan sjekke på nytt når du våkner - og vente med å legge inn i FF til du våkner. FF kan du både ha på Internett og app.

Det er anbefalt å tempe vaginalt, oralt eller analt. Jeg har prøvd oralt, men synes tempen ble litt for variende da, så nå temper jeg vaginalt (synes det er enklere enn å fumle baki i halvsøvne.) Man har annen temp vaginalt enn oralt, så de grafene kan ikke sammenliknes. Det anbefales å bestille termometer med to desimaler, f.eks. fra www.billig-teste.dk. Det kan være lurt å vaske termomteret og innimellom renset det med klorhexidin eller annen desinfekskjon, dersom du velger å tempe nedentil.

Du må tempe på samme sted på kroppen hver dag. Det betyr at du ikke skal bytte fra munn til nedentil midt i en syklus, og måler du i munnen, så samme sted i munnen hver gang, helt inntil midten, helt bak, under tunga, og samme side av munnen hver gang. Du må være liggende i sengen, til samme tid etter tre timers hvile, hver dag. Og det skal være det første du gjør, du skal ikke sette deg opp, stå opp, prate osv. Tempe først. Alt annet etterpå. Jeg pleier alltid å lese av tempen med en gang for å sjekke at det virker riktig, hvis ikke temper jeg på nytt eller enda flere ganger. Hva som er "riktig" for deg finner du ut etter hvert når du blir kjent med din temp og din syklus. Og noen ganger skjønner man ikke tempen, men er den lik tre ganger på rad så må man stole på den. På fridager legger jeg meg til å sove igjen med en gang jeg har fått målt tempen.

Når det er kaldt på rommet har jeg på to tempe-vekkerklokker. En fem minutter før for å legge termometeret i armhulen og en ny vekkerklokker i tilfelle jeg sovnet før jeg fikk tempet. Kaldt termometer skal ikke brukes, da kan du kjøle ned det stedet du vil tempe. Noen har termometeret under puten for å unngå at det blir kaldt.

Du kan begynne når som helst i syklusen. Registrer blødningsdagene dine på FF så starter den en ny syklus på riktig dag selv om du starter tempingen midt i syklusen. Siden jeg temper vaginalt så temper jeg ikke når jeg blør.

Når man har feber vil ikke tempingen gi så mye mening, men da kan du legge inn sykdom i FF.

Mange kjøper VIP versjonen av FF, som du får prøve gratis først, mens mange av oss bruker bare gratis versjonen.

I FF kan du legge inn EL-tester (OPK +/-), graviditetstester, sekret/utflod, tappe-informasjon og symptomer. EL-tester, utflod og tappe-informasjon brukes sammen med temp av FF til å vurdere når EL har vært.

Tempen stiger under/etter EL. Etter tre dager med høy temp setter FF EL ved å markere et rødt kryss i grafen hvor EL har vært. Dersom FF er litt usikker blir krysset laget av en stiplet linje, om FF er sikker så er det heltrukket linje.

Om du har sovet dårlig eller er syk så kan du legge inn en temp, men discarde den slik at FF ikke bruker den i beregningene. Da er den ikke med i grafen/linjen, men ligger som en ensom prikk.

Dersom du temper til et annet klokkeslett vil FF sette åpen sirkel i stedet for en helfarget dott siden tempen er usikker. En del av oss legger til 0,05 grader per halvtime dersom vi våkner for tidlig eller trekker fra 0,05 grader per halvtime om vi våkner for sent. Så registrerer vi beregnet temp til riktig tid. Det går bare for et par timer, men det er jo egentlig unøyaktig.

Tempen faller hos de fleste rett før, rett ved oppstart eller rett etter oppstart av tr. Ved graviditet forblir tempen høy, og stiger gjerne enda mer. Noen opplever en såkalt "festedipp" hvor tempen faller en dag 6-10 dpo for så å stige igjen. Det er ofte et godt tegn på at egget fester seg.

Så har vi ulike svingninger i grafene våre som nok ikke betyr noe, kan være urolig søvn, barn som har forstyrret i sengen, unøyaktig måling osv. Du må bruke litt tid på å bli kjent med din graf og din temp.

Lykke til og velkommen til tempe-gjengen. Det er bare å stille spørsmål i tråden selv om du ikke har lest hele.

Her er forresten en oversikt over de ulike typene utflod, og variasjonen av dem. Første kolonne er varianter av "ingen utflod", andre kolonne er ulike varianter av "Sticky" osv. Den nederste varianten av "Eggwhite" kalles "Watery" i FF.
upload_2014-5-18_11-40-41.png
 
Last edited:
Da er ny tempetråd oppe å gå. :)
 
Last edited:
Flytter inn her igjen når jeg har fått et endelig svar iløpet av uka.

SA uke 5+6 :(
starter utredning for habituell abort.
 
Jeg er fortsatt med.

Rotetemp denne gangen så langt, håper det stabiliserer seg før EL så det blir greit å se den
 
Flytter inn her igjen når jeg har fått et endelig svar iløpet av uka.

SA uke 5+6 :(
starter utredning for habituell abort.

Æsj. Jeg vil egentlig ikke ha deg her nå. :( :Heartred

Du får si ifra om hva som skjer denne uka. <3
 
Jeg er fortsatt med.

Rotetemp denne gangen så langt, håper det stabiliserer seg før EL så det blir greit å se den

Ja, du har litt hakkete graf nå. Jeg håper vi finner EL til slutt ja.
 
Flott at du har laget ny tråd! :)



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Skjønner meg fremdeles ikke på denne tempen min :eek: har studert grafer nå, men ikke sett noen som har hatt høyere temp enn 36,3 :p

Jeg er veldig spent på i morgen altså da KAN DEN IKKE stige noe mer :p


Ønsker oss nr 2 så inderlig <3

PP 25 - 27
PP 26 - 45 Kjemisk (?)
PP 27 - 26
PP 28 - ? Startet med pergo

Autocorrect er noe kjekke greier :eek:
 
Ny tempeteåd ja! Blir nesten litt rart pm tempen din stiger enda mer i morgen, Hope90! Rar graf altså!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Om tempen din stiger mer nå så blir det vel skadelig for et embryo, så forhåpentligvis blir den ikke høyere (og hvert fall ikke forblir høyere). I så fall er det jo anbefalt å ta paracet for å holde tempen nede ved høy feber, siden høy feber gir økt risiko for spontanabort. :confused:
 
Lykke til jenter! Krysser fingrene for at dere får spiren dere snart ❤️ kommer til å snike på dere :)
 
Back
Topp