Nå vet jeg ikke helt hva du mente med "falle så mye". Det skal helst øke litt for hver dag i starten av svangerskapet, det skal jo ikke falle noe som helst.
Nå kan jeg ikke nøyaktig tallene for hvor mye Crinone øker progesteronnivået i blodet, så nå finner jeg på tall.
La oss si du er 12 dpo og normalt har progesteron på omtrent 13 på dette tidspunktet i syklusen.
La oss si du er gravid, 12 dpo og har tatt Crinone så progesteron er 17. Så slutter du på Crinone og det faller til 13, og kroppen regner med at fallet betyr at enten 1) spiren er død eller 2) det fantes ikke en spire. Da vil man abortere, fordi man har fått et fall i progesteron. Det var det jeg mente. Hvor fort man begynner å blø er vel individuelt, og det kan også hende Crinone påvirker mindre. Jeg har ikke funnet tall som sagt for hvor mye den øker nivået i blod.
Den pillen jeg fikk for å "stoppe svangerskapshormonene" i starten av min medisinske abort heter Mifegyne og skal stoppe progesteron-produksjonen i kroppen. Selv om jeg egentlig var i uke 13 og livmoren og hormonene mine fortsatt trodde jeg var gravid før jeg tok den pillen, så begynte jeg å spotte så vidt samme dag som jeg tok den pillen. Kroppen har altså en ganske sterk innebygd: "Fall i progesteron = begynn å blø!"
Det er ikke så farlig for meg om jeg får målt progesteron eller ikke, for det er vist i noen studier at det har effekt dersom man har opplevd tre eller flere aborter uansett. Så den andre gynekologen din har tydeligvis ikke lest faglitteraturen. Det er feil at det brukes kun ved IVF.