Vi som temper(Ny)

Det vanlige er å få beskjed om å ta til tr. Jeg synes fortsatt din gynekolog har gitt en veldig rar, og litt skummel, beskjed til deg.

*Taster på app på mobilen*
Ja, den var litt rar, med erfaring så sier leger så mye forskjellig :/ men neste pp nå så blir det bare letrozol, etter el skal jeg ta en blodprøve på progrsteronnivået.

*Før svangerskapet
*Prøver siden Nov 12

Her må jeg nok ha tak i et nytt termometer. Tror ikke helt den stemmer ordentlig

Ønsker oss nr 2 så inderlig <3

PP1 - 27
PP2 - 45 Kjemisk (?)
PP3 - ?

Ja, den var litt rar, med erfaring så sier leger så mye forskjellig :/ men neste pp nå så blir det bare letrozol, etter el skal jeg ta en blodprøve på progrsteronnivået.

*Før svangerskapet
*Prøver siden Nov 12

Ja, de sier mye forskjellig, men fall i prigesteron er jo beskjed til kroppen om å forberede tr. Synes det er rart.

Spennende at du får målt, det tror jeg at jeg også får nå, som en del av utredningen. :)

Hvordan går det med dere jenter? Nå har jeg lest meg litt tilbake :) Så koselig at dere følger med og heier på meg selv om jeg har hatt en pause fra bv. Jeg er nok ikke gravid. Negativ test i dag også, men gøy at crinonen hjalp ved å gjøre lutealfasen min lengre. Gynekologen ville jo egentlig ikke jeg skulle prøve crinone, men begynne med letrozol neste pp. Men jeg fikk prøve crinone nå i pauseperioden. Nå neste pp vil gynekologen at jeg kun skal prøve letrozol, også måle progesteronverdien 6 dager etter eggløsning, er den for lav vil hun jeg skal prøve begge deler pp etter det. :) Så nå kjenner jeg at jeg har litt mer mot, ettersom jeg ser at ting hjelper :D.

Så tenker jeg også om det kan være at jeg ikke har hatt eggløsning denne pp? Og at crinonen hindrer mens? Så jeg tror jeg skal slutte med crinone i morgen. Liisja ser at du også skal prøve letrozol. Spennende, håper det hjelper for oss begge :)

Hvordan går det med dere jenter? Nå har jeg lest meg litt tilbake :) Så koselig at dere følger med og heier på meg selv om jeg har hatt en pause fra bv. Jeg er nok ikke gravid. Negativ test i dag også, men gøy at crinonen hjalp ved å gjøre lutealfasen min lengre. Gynekologen ville jo egentlig ikke jeg skulle prøve crinone, men begynne med letrozol neste pp. Men jeg fikk prøve crinone nå i pauseperioden. Nå neste pp vil gynekologen at jeg kun skal prøve letrozol, også måle progesteronverdien 6 dager etter eggløsning, er den for lav vil hun jeg skal prøve begge deler pp etter det. :) Så nå kjenner jeg at jeg har litt mer mot, ettersom jeg ser at ting hjelper :D.

Så tenker jeg også om det kan være at jeg ikke har hatt eggløsning denne pp? Og at crinonen hindrer mens? Så jeg tror jeg skal slutte med crinone i morgen. Liisja ser at du også skal prøve letrozol. Spennende, håper det hjelper for oss begge :)
Hei Molly! Så kjekt å høre fra deg igjen! Lutealfasen din er blitt lang og flott, og håper den fortsetter å være sånn neste pp:) Blir det både pergo og letrozol neste pp?
Spennende tider for deg!

Hos meg er det ingen nyheter. Jeg prøver ut en strategi som går på å lure meg selv til å tro at vi ikke prøver :P Er ikke helt sikker på at jeg klarer å lure meg, sånn egentlig.

Venter TR på mandag, og da går jeg for bidronninggele:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Crinone hindrer ikke mens, og det ser jo absolutt ut som at du har hatt eggløsning. Hvorfor skulle du ikke ha hatt det? Tempen vil falle og mensen vil komme selv med Crinone. Så høy temp skyldes ikke Crinone alene. Jeg synes din graf viser at du helt klart har hatt EL. :)

Ja, de sier mye forskjellig, men fall i prigesteron er jo beskjed til kroppen om å forberede tr. Synes det er rart.

Spennende at du får målt, det tror jeg at jeg også får nå, som en del av utredningen. :)

Men er du gravid så skal jo ikke progesterone falle så my da? Min andre gu mente at crinone ikke funket på de som ikke var til utredning med ivf. Hun forklarte ei lang regle som jeg ikke husker helt :p det gikk litt sånn blablabla i hodet mitt..
Håper du får det da :)

*Før svangerskapet
*Prøver siden Nov 12

Så bra crinone har hjulpet.
Spennende at vi begge skal begynne på letrozol ^^ nå må vi legge gullegget!!

*Før svangerskapet
*Prøver siden Nov 12

Men er du gravid så skal jo ikke progesterone falle så my da? Min andre gu mente at crinone ikke funket på de som ikke var til utredning med ivf. Hun forklarte ei lang regle som jeg ikke husker helt :p det gikk litt sånn blablabla i hodet mitt..
Håper du får det da :)

*Før svangerskapet
*Prøver siden Nov 12

Nå vet jeg ikke helt hva du mente med "falle så mye". Det skal helst øke litt for hver dag i starten av svangerskapet, det skal jo ikke falle noe som helst.

Nå kan jeg ikke nøyaktig tallene for hvor mye Crinone øker progesteronnivået i blodet, så nå finner jeg på tall.

La oss si du er 12 dpo og normalt har progesteron på omtrent 13 på dette tidspunktet i syklusen.
La oss si du er gravid, 12 dpo og har tatt Crinone så progesteron er 17. Så slutter du på Crinone og det faller til 13, og kroppen regner med at fallet betyr at enten 1) spiren er død eller 2) det fantes ikke en spire. Da vil man abortere, fordi man har fått et fall i progesteron. Det var det jeg mente. Hvor fort man begynner å blø er vel individuelt, og det kan også hende Crinone påvirker mindre. Jeg har ikke funnet tall som sagt for hvor mye den øker nivået i blod.

Den pillen jeg fikk for å "stoppe svangerskapshormonene" i starten av min medisinske abort heter Mifegyne og skal stoppe progesteron-produksjonen i kroppen. Selv om jeg egentlig var i uke 13 og livmoren og hormonene mine fortsatt trodde jeg var gravid før jeg tok den pillen, så begynte jeg å spotte så vidt samme dag som jeg tok den pillen. Kroppen har altså en ganske sterk innebygd: "Fall i progesteron = begynn å blø!"

Det er ikke så farlig for meg om jeg får målt progesteron eller ikke, for det er vist i noen studier at det har effekt dersom man har opplevd tre eller flere aborter uansett. Så den andre gynekologen din har tydeligvis ikke lest faglitteraturen. Det er feil at det brukes kun ved IVF. :)

Uansett er det jo bare 15 stk i en pakke, nå vet ikke jeg hvor mange dager du har fått bekjed om. Men jeg fikk bekjed om 10-12 dager, da er det jo ikke nok igjen til en ny pp. Om jeg ble gravid skulle jeg fortsette til uke 12. Ville kontaktet en privat gu :)

*Før svangerskapet
*Prøver siden Nov 12

Jeg skal ta den til jeg får mensen eller til jeg har brukt opp de, om jeg ikke blir gravid da. Da skal jeg bruke til uke 12. Men det så ut som jeg kom til å få mensen på 10-11dpo i forhold til tempen, så derfor jeg tenkte at jeg kom til å ha nok til 2 pp.
Er ingen private gu i nærheten dessverre :(

Det vanlige er å få beskjed om å ta til tr. Jeg synes fortsatt din gynekolog har gitt en veldig rar, og litt skummel, beskjed til deg.

Jeg fikk fastlegen min til å skrive ut til meg, og han var ærlig å sa han hadde ikke peiling på bruken. Så det var ikke legen som sa noe om bruken. Det var bare mine tanker

Jeg fikk fastlegen min til å skrive ut til meg, og han var ærlig å sa han hadde ikke peiling på bruken. Så det var ikke legen som sa noe om bruken. Det var bare mine tanker

Men her quoter du meg når jeg har svart Liisjja, ikke deg. :) Det var henne jeg skrev det til (hun går på Crinone og har fått beskjed av gynekologen om å slutte før tr kommer).

Om fastlegen din lar deg prøve det så burde du jo få teste det 3 sykluser da. Crinone har jo ingen virkning uten befruktet egg og det er jo bare 20-30 % sjanse for å få befruktet egg hver syklus. Så om du ikke har mer på resepten ville jeg gått tilbake til legen og sagt: "Vi fikk ikke testet effekten av Crinone denne syklusen, for det var ikke noe befruktet egg, så jeg synes jeg burde få teste det 2 sykluser til."

Men her quoter du meg når jeg har svart Liisjja, ikke deg. :) Det var henne jeg skrev det til (hun går på Crinone og har fått beskjed av gynekologen om å slutte før tr kommer).

Om fastlegen din lar deg prøve det så burde du jo få teste det 3 sykluser da. Crinone har jo ingen virkning uten befruktet egg og det er jo bare 20-30 % sjanse for å få befruktet egg hver syklus. Så om du ikke har mer på resepten ville jeg gått tilbake til legen og sagt: "Vi fikk ikke testet effekten av Crinone denne syklusen, for det var ikke noe befruktet egg, så jeg synes jeg burde få teste det 2 sykluser til."

Hahaha. Sorry. Går litt fort i svingene når man leser og svarer innimellom. Hehe

Han ville bare la meg prøve en gang, pga at gynekologene nektet å skrive ut det til meg :(

Hei Molly! Så kjekt å høre fra deg igjen! Lutealfasen din er blitt lang og flott, og håper den fortsetter å være sånn neste pp:) Blir det både pergo og letrozol neste pp?
Spennende tider for deg!

Hos meg er det ingen nyheter. Jeg prøver ut en strategi som går på å lure meg selv til å tro at vi ikke prøver :p Er ikke helt sikker på at jeg klarer å lure meg, sånn egentlig.

Venter TR på mandag, og da går jeg for bidronninggele:)

Gynekologen vil jo egentlig jeg skulle prøve en av delene? :/ Ikke vet jeg hvorfor, men det var vel fordi hun ville se hva som virket. Jeg vil jo egentlig prøve begge deler. Føler jeg trenger noe for å kicke i gang en ordentlig eggløsning, men at jeg også trenger crinone etter eggløsning. Jeg skal jo starte på letrozol på dag 3 i neste syklus, så skal jeg til gynekologen på cd12 for å sjekke forholdene. Tenkte da å høre om jeg kan prøve crinone itilegg siden jeg fikk så fin lutealfase denne pp :)

Hihi det er vanskelig å lure kroppen til at en ikke prøver, det går jo ikke :p Ikke hos meg vertfall.

Last edited:
Crinone hindrer ikke mens, og det ser jo absolutt ut som at du har hatt eggløsning. Hvorfor skulle du ikke ha hatt det? Tempen vil falle og mensen vil komme selv med Crinone. Så høy temp skyldes ikke Crinone alene. Jeg synes din graf viser at du helt klart har hatt EL. :)

Grunnen til at jeg tenker jeg ikke har hatt det er vel bare det at jeg fikk positiv eggløsningstest på 1dpo? Altså dag 1 med høy temp, da fikk jeg positiv. Det synes jeg igrunnen var litt rart, for den var klart negativ på "eggløsningsdagen" hvis du ser på grafen min når jeg la inn positiv test. Men jeg hadde jo litt eggløsningssmerter (ikke så store som på pergo) på eggløsningsdagen, og hadde slim i dagene før. Så håper jeg hadde det. Men da håper jeg mens kommer i morgen da, siden jeg ikke er gravid.

Hva tror dere? Slutte på crinone nå, siden jeg får negative tester. Eller bruke det en dag eller to til? Og se om mens kommer.

Grunnen til at jeg tenker jeg ikke har hatt det er vel bare det at jeg fikk positiv eggløsningstest på 1dpo? Altså dag 1 med høy temp, da fikk jeg positiv. Det synes jeg igrunnen var litt rart, for den var klart negativ på "eggløsningsdagen" hvis du ser på grafen min når jeg la inn positiv test. Men jeg hadde jo litt eggløsningssmerter (ikke så store som på pergo) på eggløsningsdagen, og hadde slim i dagene før. Så håper jeg hadde det. Men da håper jeg mens kommer i morgen da, siden jeg ikke er gravid.

Egentlig kan egget slippe når LH er på vei opp, så selv om du fikk negativ dagen før så kan LH ha steget raskt etter at du tok testen og så slapp egget og så fikk du både tempstigning og positiv test. Synes ikke det er så mystisk jeg. Kroppen er ikke en maskin, den kan gjøre litt "svigninger".

Det er uansett veldig usannsynlig at du skal ha så fin, høy temp så lenge uten å ha hatt EL. Det er jo bare eggløsning som gjør at kroppen slipper ut naturlig progesteron, og som sagt, Crinone alene kan ikke holde tempen så høy. :)

Hva tror dere? Slutte på crinone nå, siden jeg får negative tester. Eller bruke det en dag eller to til? Og se om mens kommer.

Ville kanskje sett an en dag til? Test og temp i morgen, og så eventuelt Crinone? Det er jo noen som ikke får positiv test før sent.

Back
Topp