Bare av nysgjerrighet.. Hvorfor får dere crinone og ikke pergo? Er ikke pergo stimulerende på dpotiden også, sånn indirekte?
Det er to forskjellige hormon-kurer altså for to forskjellige problemer. Noen får jo begge to, når man har mistanke om at det er problemer med begge deler.
Pergo skal stimulere kroppen til å lage eggløsning "riktig". Dersom man har tullete eggløsning, eller ikke får til eggløsning, veldig lange sykluser med sen eggløsning. Det kan påvirke dpo-tiden dersom kroppen ikke har klart å lage en "ordnetlig eggløsning". Det er jo selve eggløsningen (at egget løsner fra eggstokken) som stimulerer hvordan dpo-tiden skal være (at eggstokken fortsetter å lage riktige hormoner frem til tr eller i en graviditet). Så hvis eggløsningen ikke har vært riktig, så kan dpo-tiden bli rar. Pergo har derfor egentlig ikke en funksjon på dpo-tiden, men det kan for noen være en hyggelig bivirkning. Du kan lese om medisinen her; http://www.felleskatalogen.no/medisin/pergotime-merck-562744
Crinone er progesteron. Det er det hormonet som kommer fra eggstokken når egget har løsnet, men noen kvinner har for lav produksjon, for lite progesteron. Da kan man måle i blodprøve at man har for lite progesteron etter EL eller man begynner å spotte/blø tidlig dpo. Defekt lutealfase. Progesteron er også det hormonet som skal forhindre at tr kommer, og gjøre livmorvevet næringsrikt så egget kan feste seg. Dersom man har opplevd flere kjemiske graviditeter eller spontanaborter i første trimester så er det testet i studier om progesteronstøtte kan hindre abort. Det er ikke bevist, men det ser sannsynlig ut - så det forskes på det fortsatt. Det er sannsynligvis fordi progesteron gjør livmoren næringsrik, så egget klarer å feste seg ordentlig og at embryoet kan vokse riktig frem til morkaken tar over næringstilførselen til fosteret (rundt uke 10). Crinone skal derfor taes fra etter eggløsning frem til uke 10-12 i svangerskapet. Du kan lese om Crinone her; http://www.felleskatalogen.no/medisin/crinone-merck-547703
Jeg får EL hver syklus, og jeg får det ganske tidlig, så jeg har ingen grunn til å påvirke kroppen før EL. Vi får jo stort sett befruktet egget også, så det har fungert bra. Jeg har 12 dager lutealfase og spotter aldri før tr kommer, så egentlig ser det ut som jeg har greit med progesteron også, men så har jeg jo hatt tre kjemiske graviditeter. Så derfor fikk jeg Crinone og da festet spiren seg (men døde jo dessverre 8+4), men jeg (og legen min) tror jeg må ta Crinone om jeg skal ha sjanse for at det befruktede egget skal feste seg - så jeg slipper kjemisk graviditet. Så jeg skal ta det frem til 10-12 uker i et svangerskap.