Vi som mistet i August, men prøver igjen...

Veldig forskjellig dette ift å vente eller ikke vente.
Det finnes fremdeles leger som anbefaler å vente kun fordi det skal bli lettere å beregne termin dersom man blir gravid igjen med en gang. Så vidt jeg har skjønt anbefales det å vente en mens dersom man har hatt utskraping (for at slimhinnen skal være ok og ikke ha skader etter utskraping) eller hatt medisinsk abort (kan sitte rester som kommer ut på neste mens, men som kan trøble til et svangerskap).
Det finnes også enkelte ganger man får, på en medisinsk vurdering, beskjed om å vente. F.eks dersom man har måttet ha cellegift MÅ man vente i opptil 6 måneder tror jeg det er for å få alle giftstoffene ut av kroppen.

Dersom man har en ukomplisert SA/kjemisk er det ikke noe i veien for å sette igang når man har sluttet å blø og psykisk er klar for det.

I august hadde visst jeg EL med en god dose hcg i kroppen (fra forrige SA som tydeligvis aldri fikk hcg ned) og ble gravid på nytt, men endte med ny SA (8.aborten på ett år).
Hadde medisinsk abort ved 10 uker ifm BO/MA og da måtte jeg vente til etter første mens, men ellers har vi kjørt på med en gang.
Tusen takk for utfyllende svar! :) jeg vil tro jeg har hatt en ukomplisert SA. Begynte å blø av meg selv, og allerede dagen etter så de minimalt av rester (ingenting stort) på UL. Så har verken takk tabletter eller hatt utskrapning. Har også sluttet å blø nå, seks dager etter. Bare bittelitt brun utflod. Tok graviditetstest i går, og den er ganske svak (se bilde), så håper kroppen er klar for en ny graviditet på første EL nå, for det er hodet ;)
 

Vedlegg

  • IMG_3446.JPG
    IMG_3446.JPG
    275,8 KB · Visninger: 73
Tusen takk for utfyllende svar! :) jeg vil tro jeg har hatt en ukomplisert SA. Begynte å blø av meg selv, og allerede dagen etter så de minimalt av rester (ingenting stort) på UL. Så har verken takk tabletter eller hatt utskrapning. Har også sluttet å blø nå, seks dager etter. Bare bittelitt brun utflod. Tok graviditetstest i går, og den er ganske svak (se bilde), så håper kroppen er klar for en ny graviditet på første EL nå, for det er hodet ;)
Høres ganske ukomplisert ut ja. Ville testet litt utover også for å kunne prøve finne når gravi-testen er på sitt svakeste. Er ikke sikkert du vil få en helt negativ før EL og da er det veldig greit å kunne sammenlikne når du tester omkring IKM.
 
Høres ganske ukomplisert ut ja. Ville testet litt utover også for å kunne prøve finne når gravi-testen er på sitt svakeste. Er ikke sikkert du vil få en helt negativ før EL og da er det veldig greit å kunne sammenlikne når du tester omkring IKM.
Tenkte å ta tester med 3/4 dager mellomrom fremover ja, for å følge med.
Har for sikkerhets skyld bedt legen om henvisning til gynekolog igjen så snart som mulig, for å sjekke at alt er OK :)
 
Tenkte å ta tester med 3/4 dager mellomrom fremover ja, for å følge med.
Har for sikkerhets skyld bedt legen om henvisning til gynekolog igjen så snart som mulig, for å sjekke at alt er OK :)
Greti å følge med.
 
Da kjenner jeg eggstokkene jobbe, tror el er rett rundt hjørne!
b93553c41778568fe4c9d2894d37d5a0.jpg
Tok denne nå, tenker at eggløsningen skjer i løpet av noen dager. Håper vi får prioritet litt sengehygge [emoji5]
 
Da kjenner jeg eggstokkene jobbe, tror el er rett rundt hjørne!
b93553c41778568fe4c9d2894d37d5a0.jpg
Tok denne nå, tenker at eggløsningen skjer i løpet av noen dager. Håper vi får prioritet litt sengehygge [emoji5]
Så bra!! Da blir det spennende tider fremover :D
 
Hei :)
Melder meg inn her jeg da, mistet i sa 13. August var 8 uker da, men 7 uker da jeg begynte å spotte. Nå går vi bare og tripper her hjemme for å få besøk av tr :) tok det lang tid for dere?
 
Hei :)
Melder meg inn her jeg da, mistet i sa 13. August var 8 uker da, men 7 uker da jeg begynte å spotte. Nå går vi bare og tripper her hjemme for å få besøk av tr :) tok det lang tid for dere?
Hei! Leit å høre at du mistet :( Jeg mistet i uke 8 den 31 august, så er akkurat ferdig med å blø. Venter på EL nå. Håper ny spire sitter på første forsøk :)
 
Melder meg inn jeg også Mistet min lille spire i uke 5. Er litt usikker på om jeg har hatt el. Er det vanlig med Stikninger og mensmurringer etter vi har mistet? Har ikke eltester. Bestilt på ebay, håper de kommer neste uke.
 
Melder meg inn jeg også Mistet min lille spire i uke 5. Er litt usikker på om jeg har hatt el. Er det vanlig med Stikninger og mensmurringer etter vi har mistet? Har ikke eltester. Bestilt på ebay, håper de kommer neste uke.
Hei. Leit å høre at du mistet :( men fint at du vil bli med i gruppen her. Godt å være flere som kan dele erfaringer :) jeg hadde SA i uke 8 for halvannen uke siden. Hadde en del mensmurringer så lenge jeg blødde, men merker ikke noe nå lenger. Har dere begynt å prøve igjen?
 
Hei. Leit å høre at du mistet :( men fint at du vil bli med i gruppen her. Godt å være flere som kan dele erfaringer :) jeg hadde SA i uke 8 for halvannen uke siden. Hadde en del mensmurringer så lenge jeg blødde, men merker ikke noe nå lenger. Har dere begynt å prøve igjen?
Ja, trist for alle som mister :- ( Krysser fingrene for at neste spire sitter i 9 mnd, for alle! :)
Prøvde med en gang spottingen sluttet. Sist helg hadde jeg en del Stikninger og litt murringer i to dager. Så gikk det noen dager uten noe særlig, så kjente jeg noe Stikninger igjen på torsdag. Fredag ingenting, så kjente jeg litt vonde mensmurringer idag. Litt uvant å ha det slik... Har hatt litt utflod som liknet elslim. Kanskje det er el som er på vei..? Dumt jeg ikke fikk eltestene sist uke.
 
Ja, trist for alle som mister :- ( Krysser fingrene for at neste spire sitter i 9 mnd, for alle! :)
Prøvde med en gang spottingen sluttet. Sist helg hadde jeg en del Stikninger og litt murringer i to dager. Så gikk det noen dager uten noe særlig, så kjente jeg noe Stikninger igjen på torsdag. Fredag ingenting, så kjente jeg litt vonde mensmurringer idag. Litt uvant å ha det slik... Har hatt litt utflod som liknet elslim. Kanskje det er el som er på vei..? Dumt jeg ikke fikk eltestene sist uke.
Kan jo hende det er EL :) hvor lenge er det siden du mistet?
 
Hadde litt spotting, så ble det litt mer blod, regner den dagen blødningen startet skikkelig, og det var 25.08, så ble det litt spotting igjen.
 
9014e4bc937ceefd13dd0da06ee5e203.jpg

Virker ikke som om kroppen greier helt å bestemme seg for el.. Har testet hver dag siden den på bilde lengre opp i tråden her, men de har alle vært svakere enn den testen.. Tror ikke jeg har gått glipp av lh "toppen" heller. Frustrerende, kan være jeg ikke får el denne måneden, har kun eggleder på venstre side..
 
9014e4bc937ceefd13dd0da06ee5e203.jpg

Virker ikke som om kroppen greier helt å bestemme seg for el.. Har testet hver dag siden den på bilde lengre opp i tråden her, men de har alle vært svakere enn den testen.. Tror ikke jeg har gått glipp av lh "toppen" heller. Frustrerende, kan være jeg ikke får el denne måneden, har kun eggleder på venstre side..
Hvis du fremdeles har hcg i kroppen etter aborten kan det være derfor det er tull. Fikk jeg beskjed om fra min gyn. Når det er sagt hadde jeg EL og ble gravid igjen uten at hcg hadde falt til normalpunkt først
 
Hvis du fremdeles har hcg i kroppen etter aborten kan det være derfor det er tull. Fikk jeg beskjed om fra min gyn. Når det er sagt hadde jeg EL og ble gravid igjen uten at hcg hadde falt til normalpunkt først
Er det jeg håpet på og. :) snakket med legen i dag, og han anbefalte å vente ca 1 mnd med å bli gravid igjen uavhengig av om mensen hadde kommet tilbake og ikke. Han begrunnet dette med at slimhinnene må bygge seg opp igjen. Men han sa at det heller ikke var noen forskning som underbygget at det var noe i veien med å bli gravid raskt etter SA.. så jeg tror jeg bare må føle på det selv. Er så livredd for om å bli gravid før første mens gir større sjanse for å miste igjen.. legen mente ikke det men.
 
Tror at så lenge man har hatt en helt vanlig SA, altså uten Cytotec, uten utskraping og uten komplikasjoner av noe slag så er det ikke noen ekstra risiko med å bli gravid igjen før neste mens.
 
Back
Topp