Vi som er gravide etter å ha mistet

Spiire

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Gresskarfrøene2023
Vi er sikkert flere her inne som er gravide igjen etter å ha mistet sist (eller før), og som av den grunn kanskje er litt ekstra bekymret. Kan være fint å dele litt tanker :happy: Tenker dere eventuelt å ha tidlig ultralyd rundt da dere mistet sist? Tidlig time til svangerskapskontroll?
 
Vi er sikkert flere her inne som er gravide igjen etter å ha mistet sist (eller før), og som av den grunn kanskje er litt ekstra bekymret. Kan være fint å dele litt tanker :happy: Tenker dere eventuelt å ha tidlig ultralyd rundt da dere mistet sist? Tidlig time til svangerskapskontroll?
Jeg mistet i høst, var da 7+1. Jeg har fått time hos fastlegen min til første svangerskapskontroll når jeg er 6+5, men tror ikke det er ultralyd tilgjengelig der. Siden jeg er 35 år har jeg vel rett til tidlig ultralyd og eventuelt ekstra oppfølging uansett, men jeg skal absolutt skaffe meg tidlig ultralyd hos jordmor etter timen hos fastlegen. Jeg rakk å se et bankende hjerte i høst før jeg spontanaborterte, så selv om det var fint så betydde det ikke nødvendigvis at ting kom til å gå bra.
 
Jeg mistet i høst, var da 7+1. Jeg har fått time hos fastlegen min til første svangerskapskontroll når jeg er 6+5, men tror ikke det er ultralyd tilgjengelig der. Siden jeg er 35 år har jeg vel rett til tidlig ultralyd og eventuelt ekstra oppfølging uansett, men jeg skal absolutt skaffe meg tidlig ultralyd hos jordmor etter timen hos fastlegen. Jeg rakk å se et bankende hjerte i høst før jeg spontanaborterte, så selv om det var fint så betydde det ikke nødvendigvis at ting kom til å gå bra.
Føler veldig med deg! Var det en MA, eller startet det av seg selv? Så fint med første svangerskapskontroll allerede da! Fastlegen min har ultralyd, men da jeg var gravid med datteren min så vi ingen ting på utvendig ultralyd der i uke 6…

Mistet selv i MA i høst. Skulle vært 9+2 den dagen vi var på ultralyd, men fosteret hadde sluttet å utvikle seg noen dager før :sorry: sånn sett er det «unødvendig» for min del å sjekke noe før den tid ettersom alt hadde sett fint ut. Tror jeg bestiller time til fastlegen i uke 8, må bare komme bittelitt lenger først:angelic:
 
Føler veldig med deg! Var det en MA, eller startet det av seg selv? Så fint med første svangerskapskontroll allerede da! Fastlegen min har ultralyd, men da jeg var gravid med datteren min så vi ingen ting på utvendig ultralyd der i uke 6…

Mistet selv i MA i høst. Skulle vært 9+2 den dagen vi var på ultralyd, men fosteret hadde sluttet å utvikle seg noen dager før :sorry: sånn sett er det «unødvendig» for min del å sjekke noe før den tid ettersom alt hadde sett fint ut. Tror jeg bestiller time til fastlegen i uke 8, må bare komme bittelitt lenger først:angelic:
Det var ikke en MA, men en heftig spontanabort. Fikk fulle rier i to døgn, så alt kom ut iløpet av kort tid. Blødde totalt i 9 dager og fikk eggløsning og mensen til "normal" tid etterpå. SA var både fysisk og psykisk smertefullt og det tok lang tid før jeg følte meg bra igjen.

Er mer redd for MA denne gangen, må være ekstra fælt å oppdage det på ultralyd.
 
Jeg er nå gravid for tredje gang på litt over et år. Første gang mista jeg i en tidlig sa, andre gangen BO oppdaget rundt uke 12. Blodprøver i ettertid har slått ut positivt på lupus antikoagulant, men siden jeg «bare» hadde to sa, fikk jeg ikke noe diagnose. Har gått til privat gyn etter dette, og skal der i morgen for å få blodfortynnende. Er jo ikke over ikm enda (3+5 i dag), så håper dette gjør at det blir en terminspire :)
 
Har mistet utallige ganger og klarer ikke glede meg over positiv test. Har diagnosen habituell abort og får ultralyd i uke 6, 8, 10 og 12. Ser veldig fram mot uke 6 og håper å se en liten blinkende prikk ♥️ Glemmer aldri første gang jeg så den blinkende prikken for 5 år siden ♥️ Mister alltid veldig tidlig, så hver dag er en seier! Aldri hatt MA, bare SA.
 
Har nå hatt 3 spontanabort å 1 MA, har nettopp fått positiv test igjen, så er litt redd for å glede meg for mye før jeg får sett hjerteslag på tidlig ultralyd..Har ingen barn enda, så krysser fingrene for at det sitter denne gangen
 
Jeg har hatt to sa. Sist nå i desember på en flytur til utlandet. Verste sa jeg har hatt men ganske tidlig 6 uker. Skal til fastlege neste uke og ultralyd uken etter. Prøver å være positiv og ikke tenke så langt fram❤
 
Jeg mistet i høst, var da 7+1. Jeg har fått time hos fastlegen min til første svangerskapskontroll når jeg er 6+5, men tror ikke det er ultralyd tilgjengelig der. Siden jeg er 35 år har jeg vel rett til tidlig ultralyd og eventuelt ekstra oppfølging uansett, men jeg skal absolutt skaffe meg tidlig ultralyd hos jordmor etter timen hos fastlegen. Jeg rakk å se et bankende hjerte i høst før jeg spontanaborterte, så selv om det var fint så betydde det ikke nødvendigvis at ting kom til å gå bra.
Helt samme her, akkurat 4 mnd siden
 
Så mange i samme båt :) 3 sa og 1 ma siste året. Får ultralyd fra uke 6, samt støtte medisiner nå fra positiv test. Kjempeglad for positiv test, men jaggu meg mange bekymringer de neste ukene..Krysser fingrene for oss alle:Heartred
 
Mistet i Juli i fjord og i slutten av november… veldig engstelig for å miste igjen. Første gang var akkurat på uke 5 og sist var 5+2… nå er jeg 4+6 så jeg stresser hver gang jeg skal på do :sorry:
 
Jeg mistet to graviditeter før datteren vår kom i fjor :smiley-angelic001Jeg har sendt forespørsel til fastlegen om progrestrontøtte, da jeg brukte det sist det gikk bra:Heartred
Hvilken type progesteronstøtte har du brukt? Jeg prøvde utrogestan når jeg hadde ma i oktober, og har begynt på det samme igjen i dag :)
 
Hvilken type progesteronstøtte har du brukt? Jeg prøvde utrogestan når jeg hadde ma i oktober, og har begynt på det samme igjen i dag :)
Det er utrogestan jeg også har brukt:)
Jeg har pcos, som igjen gir lavere progrestronnivåer. Blir så trist av å tenke på om det var derfor jeg mistet de to første:dontknow
 
Ved forsøk på første barnet mistet vi to ganger (6+3 og 8+4). Dette er første gang vi er gravid etter det første barnet og jeg har glemt litt hvordan det er å glede seg så mye og så få drømmene knust. Denne gangen har jeg nesten ingen symptomer så jeg prøver egentlig å forberede meg på at det ikke går veien, men krysser fingrene for at jeg tar feil!
 
Ved forsøk på første barnet mistet vi to ganger (6+3 og 8+4). Dette er første gang vi er gravid etter det første barnet og jeg har glemt litt hvordan det er å glede seg så mye og så få drømmene knust. Denne gangen har jeg nesten ingen symptomer så jeg prøver egentlig å forberede meg på at det ikke går veien, men krysser fingrene for at jeg tar feil!
Hei,
Man er veldig opphengt i at det alltid skal være tydelige symptomer når man er gravid. Jeg ser flere skrive om masse ulike ting, og de som har manglende symptomer er veldig bekymret. Jeg er gravid nå 4+2 med svært lite symptomer. Akkurat som ved mine to første graviditeter. Første ble det dessverre funnet avvik som ikke var forenlig med liv i uke 11 (men fortsatt gravid med et foster med hjerteslag) og andre svangerskap var helt likt med et friskt barn til termin. Jeg måtte på en tidlig ultralyd for å sjekke om det faktisk var noe der. Og tror faktisk ikke jeg hadde tenkt over at jeg var gravid engang om ikke mensen kom når den skulle.

Ville bare si at det er også normalt, og håper det hjelper deg til å senke skuldrene dine litt. Forhåpentligvis kommer dette til å gå kjempe bra :love017
 
Eg fikk et barn februar-22 etter mange år med prøving (kom på 4. ivf-forsøk). Det var mitt 6. svangerskap, men første barn. Har hatt både SA og MA. Vil bare sei at det kan gå bra, sjølv med mange aborter. Har vore på tidlig ultralyd 2 ganger der dei ikkje har funne anna enn fostervatn. Det er noko av det tøffaste eg har vore igjennom. Derfor er det for meg uaktuelt å vente til veke 12 til tidlig ultralyd i det offentlige. Har bestilt time i veke 7 på privatklinikk (er gravid i veke 5 no). Grunnen til at eg trur at det gikk godt då eg fødte mitt første barn, var at eg hadde kostholdsendring og levde veldig sunt. Eg kutta ut ting som var tilsatt sukker, tilsatte lite fett og lagde mat fra grunnen(ikkje toro). I tillegg til å trene og gå tur. Lukke til alle sammen
 
Jeg mistet 4 ganger (1 MA og 3 SA) før jeg til slutt fikk datteren min i 2022. Nå er jeg gravid igjen og er livredd for å måtte gå gjennom det på ny. Den gangen det gikk bra gikk jeg på progesteron, blodfortynnende og betennelsesdempende, så er veldig usikker på om jeg skal kontakte gyn for å få det denne gangen eller håpe at det ikke er nødvendig. Lykke til alle sammen :Heartpink
 
Hei,
Så utrolig trist å se så mange som har vært gjennom dette ❤️

Vi oppdaget MA i uke 12+3. Jeg kommer nok til å be om tidlig ul i uke 8/9 for å sjekke hvordan det står til inni der, siden embryoet ble målt til litt over 9 uker når det sluttet å utvikle seg. Jeg kommer også til å be om en nipt test i uke 10. Jeg syns det var ganske traumatisk å vite at embryoet hadde ligget dødt inni livmoren så lenge uten at kroppen merket dette av seg selv..

Ser det er flere som tar progesteron, hva skal det hjelpe for? Er det noe alle burde ta?
 
Back
Topp