Vi over 38 ❤️

Tipper det er vondere når det skal tas biopsi?
Ja kan være at det er vondere i utgangspunktet. Var bare jeg som hadde lest om mange som syntes det var så vondt med hysteroskopi men har ikke lest om noen som synes det var vondt med biopsi. Men, gikk som sagt raskt over!

Hei, hørte til her tidligere da vi prøvde på sistemann i 3 år :chicken:.. hun kom til i 2022.. og i sommer satt det jammen seg en luring fast uten hjelp:nailbiting:
Først nå som han sparker tydelig har det blitt mer virkelig.. er i uke 21 og venter en gutt.

Så, mirakler skjer! :Heartred

Endelig fikk vi en positiv test også❤️ etter 4 ivf runder med egne egg tok vi valget om å benytte oss av eggdonasjon, da det kjentes ut som at tiden gikk litt for fort fra meg. Og her sitter jeg med en positiv test litt vanskelig å ta innover seg og klarer nok ikke helt å juble før om noen uker når frøet har blitt litt mer robust❤️ men det er iallfall en positiv test, og DET har vi ventet på

Jeg har enda et spørsmål til dere som har tatt prøve av endometriet:smiley-ashamed004

Jeg har snakket med Aleris om å ta prøve hos dem, og hun forklarte meg nøye gangen i hvordan det gjennomføres. Prøven blir også sendt til Tyskland, og de sjekker for kronisk betennelse og mengde av «killer cells». Prøven koster i overkant av 6000kr.

Jeg har også snakket med klinikken jeg går til, Medicus. De mente de også kunne gjøre dette. De kalte det endometriebiopsi, og skrev at det var en sjekk av forholdene i livmor. Blant annet betennelse. De sendte ikke prøve til Tyskland, men til Furst og mente at de testet for det samme. Prisen lå på rundt 2300kr.

Dette gjorde meg helt forvirret! Hvis de tester for det samme, hvorfor så stor prisforskjell? Er det kun fordi Aleris sender prøven til Tyskland og hva er grunnen til at de gjør det? Hvorfor ikke teste hos Furst hvis de kan teste for det samme? Noen som vet? Erfaringer? Jeg er ganske sikker på at det er samme test. Begge klinikker har nevnt at den må tas på samme tid i syklus. Så det eneste jeg kan tenke meg er at den ene sendes til Furst og den andre til Tyskland og at de kanskje ikke tester for helt det samme.

Jeg skal ringe Aleris på mandag og forhøre meg litt mer, men tenkte å høre her også.

Jeg har enda et spørsmål til dere som har tatt prøve av endometriet:smiley-ashamed004

Jeg har snakket med Aleris om å ta prøve hos dem, og hun forklarte meg nøye gangen i hvordan det gjennomføres. Prøven blir også sendt til Tyskland, og de sjekker for kronisk betennelse og mengde av «killer cells». Prøven koster i overkant av 6000kr.

Jeg har også snakket med klinikken jeg går til, Medicus. De mente de også kunne gjøre dette. De kalte det endometriebiopsi, og skrev at det var en sjekk av forholdene i livmor. Blant annet betennelse. De sendte ikke prøve til Tyskland, men til Furst og mente at de testet for det samme. Prisen lå på rundt 2300kr.

Dette gjorde meg helt forvirret! Hvis de tester for det samme, hvorfor så stor prisforskjell? Er det kun fordi Aleris sender prøven til Tyskland og hva er grunnen til at de gjør det? Hvorfor ikke teste hos Furst hvis de kan teste for det samme? Noen som vet? Erfaringer? Jeg er ganske sikker på at det er samme test. Begge klinikker har nevnt at den må tas på samme tid i syklus. Så det eneste jeg kan tenke meg er at den ene sendes til Furst og den andre til Tyskland og at de kanskje ikke tester for helt det samme.

Jeg skal ringe Aleris på mandag og forhøre meg litt mer, men tenkte å høre her også.
Legen jeg var hos på Medicus i Bergen sa han ville sende prøven min til Tyskland. Akkurat hva som er forskjellen på de vet jeg ikke. Men vil anta at de har litt forskjellig metoder og teknikker. Ser noen sier at de fant ikke noe galt her i Norge og i Tyskland så får de beskjed om funn som tyder på at det er noe galt allikevel. Jeg skal spørre og grave litt mer om den testen tenker jeg. Har enda ikke tatt fordi legen ville vente til så nær innsett som mulig.

Jeg har tatt endometrietest hos Medicus, men lurer jo nå på om vi burde tatt prøven hos Aleris...
Hvorfor skal alt være så forskjellig!

Det jeg kan si er at hos Medicus spurte jeg om å teste for killer cells, og i journalen står det at jeg ønsker å teste for killer cells men det er skrevet med tre spørsmålstegn bak "...???". Betyr det at de ikke tester for dette kanskje? At de ikke vet hva det er engang? Da er jo ikke testen lik den som blir sendt til Tyskland i det hele tatt.

Jeg har tatt endometrietest hos Medicus, men lurer jo nå på om vi burde tatt prøven hos Aleris...

Det jeg kan si er at hos Medicus spurte jeg om å teste for killer cells, og i journalen står det at jeg ønsker å teste for killer cells men det er skrevet med tre spørsmålstegn bak "...???". Betyr det at de ikke tester for dette kanskje? At de ikke vet hva det er engang? Da er jo ikke testen lik den som blir sendt til Tyskland i det hele tatt.
Det høres veldig rart ut. Har du fått selve analyseresultatet?

Hei Hilde, så fint å høyra frå deg igjen, men så utruleg leit at dette ikkje gjekk vegen… Eg hadde også alltid få egg ut, men me var utruleg heldige med at dei fann gullegget hos OLGA-klinikken i St. Petersburg. ❤️❤️❤️ På uttaket som klaffa fekk eg ut kun tre egg, der to egg var modne. Desse to blei befrukta og det eine klarte seg til dag fem og klarte også utruleg nok gentesten. Og det blei altså til lillesøster som no er tre veker, aldeles fantastisk!!! I kva land er det du får behandling? Hos OLGA har dei garantipakker der ein får tilbake pengane om det ikkje blir baby (om ein kvalifiserer for desse). Eg og mannen fekk garantipakke med eigne egg hos dei der fire forsøk inngjekk. Dei meinte altså at me skulle klara det i løpet av fire forsøk hos dei. Og dei hadde jo rett. Viss det ikkje hadde gått i løpet av dei fire forsøka, hadde me fått tilbake pengane og neste steg hadde vore eggdonasjon for oss også. Men det er jo definitivt ein prosess for å koma dit. Har de tenkt meir på vegen vidare? Håpar du vil halda oss oppdaterte, slik at me kan heia deg fram til målet!!! Og då er det jo fint å få oppdatert infoen din på framsida her også etter kvart. :) Sender styrkeklemmar til deg!
Hvor mange forsøk hadde dere før dere lyktes?

Jeg spurte også om dette på Medicus, og de ante ikke hva dette var. De ble veldig usikre. Jeg nevnte spesifikt testen på Aleris, hva de testet for der og at prøven ble sendt til Tyskland. Fikk da tilbake etter at de hadde sjekket opp at de tok samme testen på Medicus og at de testet for betennelse og andre ting som kan påvirke IVF. Uten at de spesifiserte hva dette var. Når jeg ringte Aleris var de veldig tydelige på at det ikke er samme test. Akkurat denne testen som også tester for NK celler gjøres kun hos Aleris og Hausken mente de. Jeg tror ikke Medicus har peiling. Legen på Aleris sa at dette ikke var veldig kjent i Norge, men veldig ofte en del av en standard pakke i utlandet. Hun mente at Norge så altfor lite utenfor egne grenser på dette fagfeltet og at vi henger langt etter.

Jeg spurte også om dette på Medicus, og de ante ikke hva dette var. De ble veldig usikre. Jeg nevnte spesifikt testen på Aleris, hva de testet for der og at prøven ble sendt til Tyskland. Fikk da tilbake etter at de hadde sjekket opp at de tok samme testen på Medicus og at de testet for betennelse og andre ting som kan påvirke IVF. Uten at de spesifiserte hva dette var. Når jeg ringte Aleris var de veldig tydelige på at det ikke er samme test. Akkurat denne testen som også tester for NK celler gjøres kun hos Aleris og Hausken mente de. Jeg tror ikke Medicus har peiling. Legen på Aleris sa at dette ikke var veldig kjent i Norge, men veldig ofte en del av en standard pakke i utlandet. Hun mente at Norge så altfor lite utenfor egne grenser på dette fagfeltet og at vi henger langt etter.
Det tror jeg på! At Norge henger langt etter!

Back
Topp