Vekttråden

Så flinke dere har vært! Jeg var heldig sist gang og var en kombinasjon av kvalm og at jeg ble veldig fort mett... Gikk ikke opp så mange kilo heldigvis :) Denne gangen hadde jeg ca lik startvekt, men har ikke klart å gå noe ned :-( Har gått opp 1kg så lang...
Flinke folk har vært for å ha gått ned så mye vekt? Jeg må bare innrømme at jeg reagere litt på sånne kommentarer. Det er ikke meningen at vi skal slanke oss når vi blir gravide. Ikke er det stas å kaste opp hele dagen når vi blir kvalme og si du flink du er for å ha gått nedi vekt. Det er vel ikke det vi ettertrakte tenker jeg da. Jeg kan heller gi tommel opp for klare seg gjennom kvalmen og oppkast som jeg selv har nå gjennom hele dagen.
 
Flinke folk har vært for å ha gått ned så mye vekt? Jeg må bare innrømme at jeg reagere litt på sånne kommentarer. Det er ikke meningen at vi skal slanke oss når vi blir gravide. Ikke er det stas å kaste opp hele dagen når vi blir kvalme og si du flink du er for å ha gått nedi vekt. Det er vel ikke det vi ettertrakte tenker jeg da. Jeg kan heller gi tommel opp for klare seg gjennom kvalmen og oppkast som jeg selv har nå gjennom hele dagen.
Hvis du ser på kommentarene til begge som skrev om vektnedgang så var de fornøyde. Og det handlet om en litt for høy startvekt, ikke noe slanking! Jeg var veldig fornøyd sist med å slippe å gå opp så mye i vekt og det hadde ingen ting med å slanke seg å gjøre, det handlet om at jeg bar på for mye vekt til å begynne med. Fikk en jente tre uker før termin på nesten 4 kg så hun hadde hatt det strålende inni magen :)
 
Jeg reagerte også på "så flinke dere har vært"-kommentaren. Det har vært så mye i media i det siste om damer som slanker seg under graviditet, og hvor usunt og farlig det kan være. Er det en tid man ikke skal slanke seg, er det når man er gravid.
 
Overvektige gravide bør gå lite opp i vekt, og derved i praksis ned, men ikke reelt ned. Jeg synes ikke 7 kg ned er noe "flink." Det et enten stakkars, hyperemisis, eller rett og slett ikke helt heldig. Stå stille ville trolig vært best da.

Vekta går som den går, men jeg heier ikke på nedgang, heller da på stillstand. (for min del er det også galt... Jeg bør opp!)
 
Var endeli på vei nedover i vekt etter 2 svangerskap der jeg gikk opp litt for mye.
Før jeg ble gravid veide jeg 77kg.

8+0: 79,5kg
 
Jeg som selv er overvektig synes ihvertfall at andre som har litt ekstra er flinke om de klarer å holde vekten nede :) Jeg gikk ned flere kilo sist og var veldig fornøyd med det! Det hadde ikke noe med sykdom, kvalme eller slanking å gjøre. Gikk opp noen kilo frem mot fødsel, men totalt sett ned en god del. Hadde følt meg veldig flink om det gikk igjen! :)
 
Jeg som selv er overvektig synes ihvertfall at andre som har litt ekstra er flinke om de klarer å holde vekten nede :) Jeg gikk ned flere kilo sist og var veldig fornøyd med det! Det hadde ikke noe med sykdom, kvalme eller slanking å gjøre. Gikk opp noen kilo frem mot fødsel, men totalt sett ned en god del. Hadde følt meg veldig flink om det gikk igjen! :)
Det man spiser er det babyen får av næring. Det å gå turer er helt greit, og lett trening, men det å spise mindre enn anbefalt/gå på dietter osv kan være skadelig for barnet! Synes folk skal være litt forsiktig med å si "så flink".. det kan faktisk være en med spiseforstyrrelser som leser kommentarene her! Hvis man er så misfornøyd med vekta si når man blir gravid, så burde man heller vente til man når idealvekta før man planlegger en graviditet, istedenfor å slanke seg under graviditeten!
 
Det man spiser er det babyen får av næring. Det å gå turer er helt greit, og lett trening, men det å spise mindre enn anbefalt/gå på dietter osv kan være skadelig for barnet! Synes folk skal være litt forsiktig med å si "så flink".. det kan faktisk være en med spiseforstyrrelser som leser kommentarene her! Hvis man er så misfornøyd med vekta si når man blir gravid, så burde man heller vente til man når idealvekta før man planlegger en graviditet, istedenfor å slanke seg under graviditeten!
Men hvem snakker om slanking under graviditeten? Jeg har ihvertfall aldri nevnt det! Jeg snakker om å passe det man spiser, og det er jo fornuftig uansett om man er gravid eller ikke :)
 
N0 må jeg bare kommentere. Før jeg ble gravid veide jeg over 100 kg. Jeg spiste KUN 1 gang om dagen og forbrenning mi var da ødelagt. Når jeg ble gravid nå så tenkte jeg at jeg måtte skjerpe spising mi for det er ikke bra for babyen i magen. Så jeg har gått fra å spise 1 gang om dagen til 4 ganger. Handler ikke om slanking i seg selv men for meg som et overvektig så har jeg fått beskjed om å fortsette sånn som nå og at det ikke er farlig om jeg går ned. Når jeg begynte å spise oftere bel forbrenning bedre og jeg gikk ned 7 kg. Jeg veier nå altså under 100. Det er ikke slanking men det å leve sunt selv om man går ned i vekt. Og det er ikke skadelig å gå ned I vekt på en sunn måte under graviditeten. Men man skal ikke begynne på dietter osv.
 
For en uke siden veide jeg 57.9. Nå veier jeg 58.7. Blir spennende å se om det fortsetter opp i vekt framover :)
 
Veier det samme som da jeg ble gravid.

Sist gang gikk jeg opp 2 kg frem til uke 20 og 25 kg frem til uke 40

Var mye vann, pga den sykt varme sommeren i fjor
 
Opp 1 kg så lagt. Ser ut som jeg har lagt på meg 10 kg,da.. :(
 
På stedet hvil fra sist uke jeg, altså en halvkilo under start
 
Men hvem snakker om slanking under graviditeten? Jeg har ihvertfall aldri nevnt det! Jeg snakker om å passe det man spiser, og det er jo fornuftig uansett om man er gravid eller ikke :)
Jeg snakker om at dersom man er så overvektig at det kan bli risiko å gå gravid, så burde man heller vente med barn til man har klart å nå vekta man ønsker.. for å gå ned i vekt med mat så må man spise mindre enn anbefalt døgndose av kalorier. Når man er gravid så skal man helst spise mer enn til vanlig. Men det er klart at spiser man sinnsykt mye og får i seg langt mer enn det man skal, så er det jo bare bra å prøve å gjøre noe med det, så lenge ikke man sulter seg eller glemmer å få i seg de viktige næringsstoffene man trenger som gravid. Men synes allikevel det er trist at en graviditet skal være "påskudd" for å gå ned i vekt. Synes det burde komme FØR en eventuell graviditet.. men det er bare min mening :) alle har rett på sin mening, og jeg respekterer selvfølgelig at andre ikke har samme oppfatning som meg ;) da får vi bare være enig om å være uenige :)
 
Fortsatt halvannen kg opp etter jeg gikk ned 9 kg.
 
Jeg snakker om at dersom man er så overvektig at det kan bli risiko å gå gravid, så burde man heller vente med barn til man har klart å nå vekta man ønsker.. for å gå ned i vekt med mat så må man spise mindre enn anbefalt døgndose av kalorier. Når man er gravid så skal man helst spise mer enn til vanlig. Men det er klart at spiser man sinnsykt mye og får i seg langt mer enn det man skal, så er det jo bare bra å prøve å gjøre noe med det, så lenge ikke man sulter seg eller glemmer å få i seg de viktige næringsstoffene man trenger som gravid. Men synes allikevel det er trist at en graviditet skal være "påskudd" for å gå ned i vekt. Synes det burde komme FØR en eventuell graviditet.. men det er bare min mening :) alle har rett på sin mening, og jeg respekterer selvfølgelig at andre ikke har samme oppfatning som meg ;) da får vi bare være enig om å være uenige :)
Jeg kan bare snakke ut ifra meg selv og min kropp. Jeg er overvektig. For å holde på disse ekstra kiloene så betyr det at jeg spiser for mye hver eneste dag. Ikke gøy å være så brutalt ærlig mot meg selv, men det er jo sannheten :p Og da jeg gikk ned i forrige svangerskap så var det fordi jeg spiste mer normale mengder mat. Var absolutt ikke under anbefalt daglig inntak. Men ser selvfølgelig hva du mener, har talt kalorier og gått ned på den måten uten å ha vært gravid tidligere. Men jeg hadde jo aldri gått på en sånn diett som gravid....! Man "ofrer" jo hele kroppen for disse ungene, det går hardt ut over mage, bryster, og sånn generelt eller og :)
 
Back
Topp