Vektsjokk

Halvt kg ned....eller akkurat på stedet hvil.....måtte apetitten gå opp snart! Kvalm og lite interessert i mat, men de dagene eg har spist mye har formen vært mye bedre så tydeligvis lurt å spise....masse.... iallefall meir [emoji13]

3 kg opp 11+0. Sjokkert men med økt appetitt er vel forklaringen :(
Blei deppa for sist gang hadde eg vel kun gått opp1 kg på samme tidspunkt...

jeg gikk ned 4 kg i uke 7-8 pga ekstrem kvalme. Fremdeles svært kvalm men kroppen vet å lagre! Jeg spiser veldig veldig lite (en skål suppe og et knekkebrød på en dag eller mindre) fordi jeg fremdeles er svært kvalm men nå har jeg allerede gått opp alle kiloene igjen så kroppen må ha svært dårlig fordøyelse akkurat nå. Ikke at jeg bryr meg om å gå opp i vekt under svangerskap men liker ikke at magen kommer så tidlig, jeg har jo lyst å skjule det litt til.
Og så er det utrolig frustrerende å være så dårlig og trøtt hele tiden jeg klarer jo nesten ikke bevege meg, er så utslitt Gleder meg til å kunne spise normalt og trene igjen forhåpentligvis etter 12 uker?? Er bare 10 uker nå

10+6 og nå er jeg opp ca 3.5 kg...

For da har ødlagt to svangerskap....orke ikkje at vekt skal ver det som skal ver i fokus denne siste gangen...bringer bare med seg depresjon, negative tanker osv. Og det orker eg ikkje enda en gong.

Legen min sa at vekt etterhvert skal bort fra helsekortet, fordi det skaper mest utrygge mammaer som tror de enten veier for lite eller for mye. Tror det kan være greit så lenge man følger med litt hjemme selv hvis man merket det går alt for fort ene eller andre veien mtp sykdommer.

Legen min sa at vekt etterhvert skal bort fra helsekortet, fordi det skaper mest utrygge mammaer som tror de enten veier for lite eller for mye. Tror det kan være greit så lenge man følger med litt hjemme selv hvis man merket det går alt for fort ene eller andre veien mtp sykdommer.

Ja, så lenge ein er kjend med dei vanlige symptoma på preklampsia og svk.diabetes så tenkjer eg det er okay. Og som sjukepleiar sjølv, og med både mor og søster som sjukepleier, tenkjer eg me klarer å plukke opp faresignalene Legen min sa det var heilt i orden å droppe det med vekt, svangerskaps omsorgen er eit tilbud og det er kvinna som styrer showet.

Ja, så lenge ein er kjend med dei vanlige symptoma på preklampsia og svk.diabetes så tenkjer eg det er okay. Og som sjukepleiar sjølv, og med både mor og søster som sjukepleier, tenkjer eg me klarer å plukke opp faresignalene Legen min sa det var heilt i orden å droppe det med vekt, svangerskaps omsorgen er eit tilbud og det er kvinna som styrer showet.

Enig. Jeg hadde en jordmor sist som fokuserte så veldig på vekt. Grudde meg alltid for å dra dit pga hun styra sånn rundt det. Jeg gikk så lite opp i velt i starten, så det var feil. Og på slutten når jeg faktisk la på meg var det jammen også feil. Hjelpe meg.
Og jeg er veldig normalvektig, aldri brydd meg om vekt så lenge kroppen er sunn og funker, men denne dama ga meg jo nesten spiseforstyrrelser :p

Veldig usikker på hva jeg syns om at de tenker å fjerne det, jeg har jo en historikk med spiseforstyrrelser, for meg å ikke måle vekt/få litt hjelp til å holde styr på det er en farlig tanke.
Jeg har feks ikke vekt hjemme, for da blir jeg å begynne å veie meg daglig igjen, og jeg orker ikke den driten.

Det er selvsagt ikke bra om helsepersonell blir helt opphengt i vekt heller, men jeg vil heller at det skal være ett tema så det ikke blir helt tabu.

Veldig usikker på hva jeg syns om at de tenker å fjerne det, jeg har jo en historikk med spiseforstyrrelser, for meg å ikke måle vekt/få litt hjelp til å holde styr på det er en farlig tanke.
Jeg har feks ikke vekt hjemme, for da blir jeg å begynne å veie meg daglig igjen, og jeg orker ikke den driten.

Det er selvsagt ikke bra om helsepersonell blir helt opphengt i vekt heller, men jeg vil heller at det skal være ett tema så det ikke blir helt tabu.

Bra tenkt, det hadde jeg ikke tenkt på. Da hadde kanskje det beste vært for framtiden at kanskje lege/jordmor spør hver kvinne hva en tenker rundt vektoppfølging og man kan legge en plan sammen. At det blir tilpasset hver enkelt istedet for at det blir vanskelig for noen å ikke ha kontroll, men vanskelig for andre når det blir et evig mas om det ene eller det andre.
Vi er jo alle forskjellig og trenger ulik oppfølging [emoji4]

Da får de som ikke tåler å se på vekta si se en annen vei når de står på vekta da;) Det er jo ikke for å være slemme og ekle at vi skal veies.

Det er ikke alltid selve tallet som er problemet, men maset rundt det. Veier man for lite og går sakte opp er det feil, og går man for fort opp er det feil.
Jeg sier ikke at alt helsepersonell man møter i svangerskapsomsorgen er sånn, men noen er det. Og for kvinner med tidligere spiseforstyrrelser kan mase rundt vekt være en trigger, eller mangel på oppfølging føles vanskelig.

At du bare avblåser det på den måten om at det er "bare å se en annen vei da" er både provoserende for dem som faktisk syns dette med vekt er belastende og framstår uempatisk ovenfor mange av kvinnene her inne.
JA - til individuell oppfølging av vekt hos dem som ønsker det, opplysning om farene ved hurtig vektøkning og vektnedgang og evnen til å se ting fra andre sitt perspektiv.

Da får de som ikke tåler å se på vekta si se en annen vei når de står på vekta da;) Det er jo ikke for å være slemme og ekle at vi skal veies.
Jeg husker litt for godt hvordan det var å ligge våken hele natta fordi jeg grudde meg sånn til å bli veid (selv om jeg sto med ryggen til vekta) at jeg klarer å si meg enig i det utsagnet.
Vekt og kropp kan være helt utrolig vanskelig for veldig mange, spesielt når man er I perioder med mye endring. Og en del helsepersonell kan være sjokkerende dårlig til å innse dette og behandle disse følelsene med respekt.

Forøvrig syns jeg denne tråden er kjempefin I snakking rundt vekt, fordi det belyser at alle er forskjellig og så langt, og det er ok.
Jeg håper virkelig det fortsetter I månedene fremover :Heartred

Det er ikke alltid selve tallet som er problemet, men maset rundt det. Veier man for lite og går sakte opp er det feil, og går man for fort opp er det feil.
Jeg sier ikke at alt helsepersonell man møter i svangerskapsomsorgen er sånn, men noen er det. Og for kvinner med tidligere spiseforstyrrelser kan mase rundt vekt være en trigger, eller mangel på oppfølging føles vanskelig.

At du bare avblåser det på den måten om at det er "bare å se en annen vei da" er både provoserende for dem som faktisk syns dette med vekt er belastende og framstår uempatisk ovenfor mange av kvinnene her inne.
JA - til individuell oppfølging av vekt hos dem som ønsker det, opplysning om farene ved hurtig vektøkning og vektnedgang og evnen til å se ting fra andre sitt perspektiv.

Amen[emoji1317]

Back
Topp