Samma her til både 4 kg og 13+1[emoji14]Gått opp 4 kg til nå :O huff (13+1)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Samma her til både 4 kg og 13+1[emoji14]Gått opp 4 kg til nå :O huff (13+1)
Vert hos legen i dag og har gitt klar beskjed om at eg ikkje kjeme til å veie meg ein einaste gong dette svangerskapet....:så kva eg veger og kor mykje eg har gått opp drite eg i [emoji111][emoji111]
For da har ødlagt to svangerskap....orke ikkje at vekt skal ver det som skal ver i fokus denne siste gangen...bringer bare med seg depresjon, negative tanker osv. Og det orker eg ikkje enda en gong.Hvorfor ikke?
For da har ødlagt to svangerskap....orke ikkje at vekt skal ver det som skal ver i fokus denne siste gangen...bringer bare med seg depresjon, negative tanker osv. Og det orker eg ikkje enda en gong.
Legen min sa at vekt etterhvert skal bort fra helsekortet, fordi det skaper mest utrygge mammaer som tror de enten veier for lite eller for mye. Tror det kan være greit så lenge man følger med litt hjemme selv hvis man merket det går alt for fort ene eller andre veien mtp sykdommer.
Ja, så lenge ein er kjend med dei vanlige symptoma på preklampsia og svk.diabetes så tenkjer eg det er okay. Og som sjukepleiar sjølv, og med både mor og søster som sjukepleier, tenkjer eg me klarer å plukke opp faresignalene Legen min sa det var heilt i orden å droppe det med vekt, svangerskaps omsorgen er eit tilbud og det er kvinna som styrer showet.
Veldig usikker på hva jeg syns om at de tenker å fjerne det, jeg har jo en historikk med spiseforstyrrelser, for meg å ikke måle vekt/få litt hjelp til å holde styr på det er en farlig tanke.Legen min sa at vekt etterhvert skal bort fra helsekortet, fordi det skaper mest utrygge mammaer som tror de enten veier for lite eller for mye. Tror det kan være greit så lenge man følger med litt hjemme selv hvis man merket det går alt for fort ene eller andre veien mtp sykdommer.
Veldig usikker på hva jeg syns om at de tenker å fjerne det, jeg har jo en historikk med spiseforstyrrelser, for meg å ikke måle vekt/få litt hjelp til å holde styr på det er en farlig tanke.
Jeg har feks ikke vekt hjemme, for da blir jeg å begynne å veie meg daglig igjen, og jeg orker ikke den driten.
Det er selvsagt ikke bra om helsepersonell blir helt opphengt i vekt heller, men jeg vil heller at det skal være ett tema så det ikke blir helt tabu.
Da får de som ikke tåler å se på vekta si se en annen vei når de står på vekta daDet er jo ikke for å være slemme og ekle at vi skal veies.
Jeg husker litt for godt hvordan det var å ligge våken hele natta fordi jeg grudde meg sånn til å bli veid (selv om jeg sto med ryggen til vekta) at jeg klarer å si meg enig i det utsagnet.Da får de som ikke tåler å se på vekta si se en annen vei når de står på vekta daDet er jo ikke for å være slemme og ekle at vi skal veies.

Det er ikke alltid selve tallet som er problemet, men maset rundt det. Veier man for lite og går sakte opp er det feil, og går man for fort opp er det feil.
Jeg sier ikke at alt helsepersonell man møter i svangerskapsomsorgen er sånn, men noen er det. Og for kvinner med tidligere spiseforstyrrelser kan mase rundt vekt være en trigger, eller mangel på oppfølging føles vanskelig.
At du bare avblåser det på den måten om at det er "bare å se en annen vei da" er både provoserende for dem som faktisk syns dette med vekt er belastende og framstår uempatisk ovenfor mange av kvinnene her inne.
JA - til individuell oppfølging av vekt hos dem som ønsker det, opplysning om farene ved hurtig vektøkning og vektnedgang og evnen til å se ting fra andre sitt perspektiv.