Vektoppgang

Føler mye det samme som dere over her. Førstegang og normalvektig, vant til å gå i tettsittende klær, noe som gjør garderoben mer og mer utfordrende. Strikk i knappen redder meg enda :p
Selv her jeg gått opp 5 kilo, føler vel mer på det enn hva som er nødvendig. På kveldstid føler jeg meg bare oppblåst, men på morgenen ser man nå en liten kul under navlen. Kom litt ut i uke 16. Verste er alle som skal spørre om magen, eller kommentere at de ser endring.

Samboer prøver å få meg til å gå i trange kjoler da han synes det er fint med litt gravidmage, men har ikke blitt det denne jula. Helst litt vide klær enda, men håper vi blir mer komfortabel snart :)
 
I første svangerskap foreslo legen å gå ned i vekt ved hjelp av lavkarbo, da hadde jeg gått opp et kilo. Så jeg kjenner litt på vektangst denne gangen også. Har bare gått opp 0.5 kg til nå. Helt rasjonelt vet jeg at jeg går litt opp i vekt, men ja. Gruer meg litt til den delen. Er lettere når gravidmagen vises.
 
I første svangerskap foreslo legen å gå ned i vekt ved hjelp av lavkarbo, da hadde jeg gått opp et kilo. Så jeg kjenner litt på vektangst denne gangen også. Har bare gått opp 0.5 kg til nå. Helt rasjonelt vet jeg at jeg går litt opp i vekt, men ja. Gruer meg litt til den delen. Er lettere når gravidmagen vises.

Foreslo legen lavkarbo fordi du hadde gått opp ett kilo? Kan jeg spørre om hvorfor? Begrunnet han det? Forrige svangerskap hadde jeg gått opp minst 6 kg på tidspunktet her, og jordmor var langt fra bekymret. Denne gangen har jeg fortsatt samme startvekt.
 
Hun mente det var helsefremmende pga 6 kg fra normal bmi. Jeg har alltid vært overvektig i større eller mindre grad. Selv om jeg rasjonelt visste at det ikke var tiden for å gå på diett, så sitter det i at helsepersonell ofte har nevnt vekt..
 
Hun mente det var helsefremmende pga 6 kg fra normal bmi. Jeg har alltid vært overvektig i større eller mindre grad. Selv om jeg rasjonelt visste at det ikke var tiden for å gå på diett, så sitter det i at helsepersonell ofte har nevnt vekt..

Det skurrer litt for meg, men de har sikkert bedre greie på det enn meg. Jeg føler ikke at svangerskap er tiden for slanking uavhengig av om du er normal eller overvektig. Synes bare det er litt mye hysteri rundt det. Nå er vel ikke lavkarbo noe som ernæringsfysiologer heller foreslår
 
Hun mente det var helsefremmende pga 6 kg fra normal bmi. Jeg har alltid vært overvektig i større eller mindre grad. Selv om jeg rasjonelt visste at det ikke var tiden for å gå på diett, så sitter det i at helsepersonell ofte har nevnt vekt..
Det skurrer litt for meg, men de har sikkert bedre greie på det enn meg. Jeg føler ikke at svangerskap er tiden for slanking uavhengig av om du er normal eller overvektig. Synes bare det er litt mye hysteri rundt det. Nå er vel ikke lavkarbo noe som ernæringsfysiologer heller foreslår
Enig, høres mer ut som egen mening enn anbefalt. Ikke hørt noe om vekt i dette sv.skapet, og jeg hadde bmi på 30,6 før start. JM synes det var bra jeg hadde gått opp 1,5 kg siden sist kontroll, for hadde gått ned sist..
 
Enig, høres mer ut som egen mening enn anbefalt. Ikke hørt noe om vekt i dette sv.skapet, og jeg hadde bmi på 30,6 før start. JM synes det var bra jeg hadde gått opp 1,5 kg siden sist kontroll, for hadde gått ned sist..

Det synes jeg er en sunn tilnærming :Heartred. Jeg ligger selv rundt 26 i Bmi og heller ikke hørt noe.
 
Har gått ned 1,5kg. Kasta opp mye de 14 første ukene, er nå 17 uker og prøver å spise så mye jeg kan.. starta på 51,5 kg.

Forrige svangerskap starta jeg på 45 kg og la på meg 6kg.

Satser på mer denne gangen!
 
Er ca oppe i startvekt etter økt matlyst de siste ukene. Gikk først ned 3, så gått opp 3 :) er ca 17+4. Vet det blir flere kg opp, litt blanda følelser rundt det.. Er ikke så høy, så synes det er litt ekkelt/skremmende om det blir mange kiloene opp :nailbiting: vet jo at mye av vekten forsvinner etter fødsel, men er noe med å se helt andre tall enn hva man er vant til på denna vekta :eek: Skulle vel bare kasta vekta i søpla :angelic:
 
Er 21+1, har gått opp 10 kg, og dette er 3 svangerskap. Syntes alle disse kg gjør ting tungt allerede jeg
 
Her gikk jeg denne gangen ned 3-4 kg de første ukene, før kvalmestillende begynte å hjelpe nok til at jeg fikk i meg mat. Har nå gått opp til ca start vekt igjen, og både jordmor og lege er positiv til vektoppgang i svangerskapet. Ikke for mye selvsagt, men det en skal.

Har en bmi på 26 i følge jordmor, ho regnet det ut i forhold til grensen for at en må ta sukkerbelastningen i uke 24, som er 25 noe bmi.
 
18+4 her å hadde startvekt på 60 kg. Har lagt på meg 5 kg allerede Men så spiser jeg deretter også
 
Her gikk jeg denne gangen ned 3-4 kg de første ukene, før kvalmestillende begynte å hjelpe nok til at jeg fikk i meg mat. Har nå gått opp til ca start vekt igjen, og både jordmor og lege er positiv til vektoppgang i svangerskapet. Ikke for mye selvsagt, men det en skal.

Har en bmi på 26 i følge jordmor, ho regnet det ut i forhold til grensen for at en må ta sukkerbelastningen i uke 24, som er 25 noe bmi.
Jeg må skal ta sukkerbelastning i uke 24 uansett, har aldri vært snakk om at det er pga bmi, fikk beskjed om å bestille det av legen allerede ved første kontroll
 
Jeg må skal ta sukkerbelastning i uke 24 uansett, har aldri vært snakk om at det er pga bmi, fikk beskjed om å bestille det av legen allerede ved første kontroll
Det er bmi det går på ja :) grensen der er veldig lav.
 
Går på alder også, min bmi er under, men siden jeg er 33 så må jeg ta.
Ja, jeg er jo 38 og derfor veldig gammel som gravid, så er kanskje derfor også da. Bare alderen i seg selv gjorde at jeg må til et større sykehus for fødsel istede for fødestua her jeg bor.
Låg på bmi ca 22-23 da jeg ble gravid, så det skulle vel ikke være noe fare?
 
Går på alder også, min bmi er under, men siden jeg er 33 så må jeg ta.
Hmm, ei jeg kjenner er 38 og måtte ikke ta. Hun er langt under bmi grensen, så sikker på at det har med alder å gjøre?
 
Back
Topp