Vektoppgang

Bkno1822230

Andre møte med forumet
Hei!

Hvordan er det med dere og vektoppgang så langt? Jeg er litt usikker på startvekt, men tror jeg har gått opp 2 kg (14+3).
Gleder meg til det kommer frem en kul, enn så lenge kjenner jeg på noe ambivalens mtp vekt, men det går nok over når jeg får en liten kul og kikke på :)
 
Dette svangerskapet var startvekten 74.
Har egentlig gått ned sakte men sikkert i vekt. Vegte meg i dag siden jeg skal til jordmor i morgen og den viste 70,4. Er straks 16 uker på vei. Uke 13 var jeg 71,5.
Men jeg er ikke bekymret. Jeg får i meg mat men blir fortere mett. Og lysten på brus og snop er mye mindre enn når jeg ble gravid. Jeg gikk opp 10 kg etter forje svangerskap.
 
De forrige svangerskapene mine slet jeg fortsatt med spiseforstyrrelse og hadde ikke gått opp noe ved 19 og 15 uker.. Nå er jeg 16uker og har gått opp 3kg.. :(
Startvekten var høy, selv om gynekologen min mener det er velbalansert og mye muskler, så presiserte jordmor på helsestasjon at jeg absolutt ikke burde gå opp for mye.. Så jeg stresser.. Elsker den lille magen min over alt på jord, men er livredd for å gå opp for mye og bli behandlet deretter av helsevesenet..
 
Jeg har gått opp 7 kg , stresser ikke. Alltid gått opp mye, går det ned igjen fort etterpå.
 
Er 18+4 i dag, ikke gått opp noe enda, mulig det kommer snikende i jula :) veier nok, så håper ikke på å gå opp så mye, kjenner masse liv, så babyen har det bra i hvert fall
 
Foreløpig ikke gått opp, men gått to kg ned. Er i uke 13. husker fra mine tidligere svangerskap at jeg begynte å gå opp fra 15-16isj.
 
Er 17+4. Gikk først ned en halv kilo ca i starten, så nå er jeg 2,5 kg mer enn jeg veide i utgangspunktet. Er normalvektig/slank. Jeg har fått litt kul siste uken. Vært litt bekymra for lav vektoppgang og lite mage, men jordmor sa at «dette er veldig individuelt og så lenge du spiser ca 3 måltider per dag og evnt mellommåltider, noenlunde sunn mat så er det ikke noe å bekymre seg for. Og alle får ulike mager og går litt ulikt opp i vekt». Så jeg prøver å tenke at det blir som det blir. Men spennende å høre litt hva dere andre opplever også!
 
Har ikke vekt, men frykter et par ekstra kilo i julemat de siste dagene haha
 
Hadde gått opp ca. 1 kg rett før juleferien da jeg var 16+3, men tror nok det blir en del julekilo :p:shy:
 
Uke 14+4/5 her, gått ned 3 kg. Men har slitt mye med kvalme og nesten daglig oppkast siden uke 7, så matinntaket har også vært deretter :sorry: Men er normalvektig, så jordmor var ikke noe bekymret foreløpig.
 
Jeg har høy startvekt og var i gang med livsstilsendring da jeg ble gravid. Gikk derfor ned 10kg i første trimester (helt kontrollert og på en sunn måte i samarbeid med lege og ernæringsfysiolog, altså IKKE slanking). Har gått opp igjen 1,5kg av de 10 jeg gikk ned, i løpet av de siste 6-7 ukene.

Nå sliter jeg med bekkensmerter, og har begynt å svømme regelmessig fordi det er det eneste jeg har funnet som virkelig hjelper, og som jeg faktisk syns er gøy, siden jeg drev en del med svømming som barn/ungdom. Og det ser ut til å også bidra godt til en rolig og kontrollert vektoppgang. Håper å unngå stort mer enn 5-7kg opp totalt gjennom svangerskapet, men tenker at det må gå som det går!
 
17+1, har ikke begynt å gå opp ennå.

Med førstemann var jeg 8 kg lettere. Da begynte jeg å gå opp tidlig, og endte på +20 kg.
Tenker at kroppen ikke har samme behov for å gå opp i vekt så tidlig denne gangen, siden jeg har en sunnere vekt i utgangspunktet. Oooog jeg håper nok at jeg slipper +20 kg denne gangen også.

Jeg prøver ikke å ikke legge på meg, altså. Har fått tydelig mage og større pupper, så jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke ser det på vekta ennå.
 
Startvekt 71 kg. Er rundt 15 uker. Ikke gått opp, men er presis det jeg veide før jeg ble gravid. Bmi rundt 26, så jeg stresser ikke..forrige svangerskap gikk jeg opp 35 kg. Stikkord da var sengeliggende med bekkensmerter og fråtsing. Denne gangen har jeg lært :) Har dog fått store pupper og er veldig synlig gravid, så har sikkert gått ned. Var kvalm de første 13 ukene, så det ble mye småspising. Har unngått godis og potergull!
 
Har gått opp noen kilo. Er ikke komfortabel med det i det hele tatt, føler fortsatt at jeg bare ser tjukk ut. Liker ikke at klær strammer verken over rumpe, mage eller bryst. Håper også det blir bedre når jeg får en mer synlig gravidmage.
 
Har gått opp noen kilo. Er ikke komfortabel med det i det hele tatt, føler fortsatt at jeg bare ser tjukk ut. Liker ikke at klær strammer verken over rumpe, mage eller bryst. Håper også det blir bedre når jeg får en mer synlig gravidmage.

Kjenner meg veldig igjen i de følelsene du sitter med fra første svangerskap. Er du førstegangs? Jeg kan love deg at jeg hadde gått opp veldig mange kilo på det tidspunktet første gang. Har lurt litt på om det er en greie, for jeg hadde ikke gravidmage første svangerskap før en god stund etter ultralyd. Dette svangerskapet fikk jeg tidlig "rett" form på magen. Håper du tar en prat med jordmor om de følelsene rundt det kroppslige :Heartred
 
Kjenner meg veldig igjen i de følelsene du sitter med fra første svangerskap. Er du førstegangs? Jeg kan love deg at jeg hadde gått opp veldig mange kilo på det tidspunktet første gang. Har lurt litt på om det er en greie, for jeg hadde ikke gravidmage første svangerskap før en god stund etter ultralyd. Dette svangerskapet fikk jeg tidlig "rett" form på magen. Håper du tar en prat med jordmor om de følelsene rundt det kroppslige :Heartred
Det er første, ja. Har time hos jordmor nå i januar, har ganske mye å prate med henne om da. Jeg trodde ikke at vekten kom til å plage meg, men det gjør den. Liker egentlig ikke det at midjen forsvinner heller, samtidig som jeg gjerne vil ha kula på magen. Veldig merkelige følelser i sving her altså. Ble det bedre for deg da det ble mer tydelig gravidmage?
 
Har gått opp noen kilo. Er ikke komfortabel med det i det hele tatt, føler fortsatt at jeg bare ser tjukk ut. Liker ikke at klær strammer verken over rumpe, mage eller bryst. Håper også det blir bedre når jeg får en mer synlig gravidmage.

Føler med deg. Jeg er også førstegangsgravid, og bare venter på at magen skal "poppe". Var på TUL i går, og enn så lenge så er babyen og livmor bare rett over bikinilinja, så kan jo skjønne magen lar vente på seg. Men orker heller ikke gå i stramme klær, så prøvde gravidbukser før i dag. Følte meg bare tykk og fæl. Er normalvektig, men har litt mage fra før, men føler det bare er flæsk som er der :(
 
Det er første, ja. Har time hos jordmor nå i januar, har ganske mye å prate med henne om da. Jeg trodde ikke at vekten kom til å plage meg, men det gjør den. Liker egentlig ikke det at midjen forsvinner heller, samtidig som jeg gjerne vil ha kula på magen. Veldig merkelige følelser i sving her altså. Ble det bedre for deg da det ble mer tydelig gravidmage?

For meg føltes det mye bedre når jeg faktisk så gravidmage! Jeg husker hvor lei meg og skuffet jeg var i starten. Så bra at du tar det med jordmor, det er et viktig tema :Heartred
 
Jeg husker at da jeg var gravid med 1. barnet begynte jeg å gå med gravidklær rundt ordinær ultralyd. Da var de vanlige buksene mine for trange. Nå har jeg bare gått i joggeklær siden uke 12. dette er graviditet nr 5 så magen kom nok mye kjappere nå. Men føler meg så oppblåst.
 
Back
Topp