Vekt

Jeg har gått opp 6 kg:arghh: Gikk ned 20 kg på lavkarbo... Så raser opp i vekt nå fordi jeg ikke kan spise lavkarbo :(
Flere som spiser lavkarbo når de er gravid og. Går helt fint. Men du kunne jo eventuelt vurderer smartkarbo? Jeg spiste smartkarbo sist pga svangerskapetsdiabetes. Funker veldig bra
 
Har gådd ned ca 2-3 kilo siden svangerskapet startet. Sist eg var gravid gikk eg opp bare 4-5 kilo fra start vekt på gravitideten.
 
Flere som spiser lavkarbo når de er gravid og. Går helt fint. Men du kunne jo eventuelt vurderer smartkarbo? Jeg spiste smartkarbo sist pga svangerskapetsdiabetes. Funker veldig bra
Prøver å regulere, men er vanskelig pga kvalme
 
Jeg er 13+1 og har lagt på meg 2-3 kg. Har et veldig anstrengt forhold til det med vekt i svangerskapet. Lang historie kort: Jeg veide nesten 100 kg for ca.12 år siden. Tok grep, og gikk ned ca.25 kg på et par år. La på meg 23 kg med førstemann (hvor 3 kg var baby), og syntes det var helt grusomt å se de tallene på vekta igjen! Kvittet meg heldigvis med alt, pluss litt til. La på meg ca.16 kg med andremann og var veldig bekymret for å komme over 20 kg. Håper jeg klarer å holde meg under 20 kg denne gangen også. Synes det er tøft, rett og slett.
 
13 uker og ingen vektendring enda! Håper det forbli sånn. Har en litt ekstra å gå på :banghead:
 
Er 16+1 i dag.
Gått ned fra 62.5 til 59.0 kg grunnet mye kvalme og oppkast fra uke 5+5 til ca uke 13.
Veier fortsatt 59.0 kg, så har ikke gått opp noe enda. Spiser 3-4 måltider om dagen. Spiser relativt sunt, men begrenset hva jeg orker å spise, da det er mange matvarer jeg må unngå for å hindre å bli kvalmen (fet mat, snop, chips, kjøttdeig, generelt mat som smaker og lukter må jeg fortsatt unngå)..

Til tross for vektnedgang har magen vokst noe og brystene vokst mye :hilarious: Bruker fortsatt vanlig bukser, og ikke såå synlig for andre, men går jeg dermed med inntilsittende topper (f.eks treningstskjorter) er magen synlig for andre.
Dette var akkurat som å lese om meg selv :woot: Har gått fra 62 til 58kg pga kvalme. Men jeg har ikke fått noe synlig mage enda da. Jeg er 15+2.
 
Dette var akkurat som å lese om meg selv :woot: Har gått fra 62 til 58kg pga kvalme. Men jeg har ikke fått noe synlig mage enda da. Jeg er 15+2.

Hehe, artig! Jeg har vært ekstremt oppblåst siden før positiv test grunnet overstimulering iforbindelse med IVF. Sliter fortsatt med oppblåsthet- spesielt fra middagstid og utover kvelden.
Om morgenen har jeg en liten «bulk» som er synlig for meg, noe synlig for andre hvis jeg går med inntilsittende klær. Mens på kveldstid er jeg betydelig større (da smeller det også godt i tarmene)..
 
Vekta mi har bare tippet bitte litt opp(under 1 kilo), Så ned, så opp og så ned. Og nå er jeg på start vekt, uke 13+5 nå. Men kvalmen har pleid å komme ganske hardt fra lunsj og gått på i intensitet ut over dagen. Værst på kvelden, glad jeg har klart komme igjennom middag, deretter ikke spist før frokost dagen etter. Omvendt kvalme på meg, kjempe fin form på morran, så har det bare gått nedover fra lunsjtid.. I de to tidligere svangerskapene gikk jeg opp 10 og 12 kilo, men det er11 og 9 år siden. Så forventer at kroppen vil være litt annerledes nå.
 
Legen min har hengt seg veldig opp i vekta mi, vik ikke at jeg skal gå opp så mye, jeg tenker at annet er uungåelig, hvorfor skulle jeg ikke gå opp like mye som sist? (17-19 kg) sist gikk jeg ned en del kilo i 1.trimester, det har jeg ikke gjort denne gangen
 
Prøver å regulere, men er vanskelig pga kvalme

skjønner det, når man er kvalm tenker jeg at det viktigste er at man får i seg noe, ellers blir man bare enda kvalmere. Det er ikke lett å spise helt etter boka da. Håper kvalmen snart gir seg
 
samme her :) men tenker at vi i hvertfall ikke kan stresse kroppen med å slanke oss, det får bli som det blir

Nei, det er utelukket, men syns det er viktig å påpeke at man i utgangspunktet er tung og dermed ikke trenger å gå opp like mye som de som er mer normalvektige. Det blir lett at man sammenligner seg med hverandre, men det er naturlig at en normalvektig dame går opp mer i svangerskapet enn de som er tyngre :) Så at jeg «bare» har gått opp 2kg, har sammenheng med at jeg er tyngre i utgangspunktet.
 
Ikke gått opp noe ennå (16+6), men regner jeg kommer til å gå opp en del fremover nå som kvalmen har gitt seg. Er allerede overvektig, så ikke ønskelig, men får gjøre en skikkelig innsats når ammeperioden er ferdig.
 
Nei, det er utelukket, men syns det er viktig å påpeke at man i utgangspunktet er tung og dermed ikke trenger å gå opp like mye som de som er mer normalvektige. Det blir lett at man sammenligner seg med hverandre, men det er naturlig at en normalvektig dame går opp mer i svangerskapet enn de som er tyngre :) Så at jeg «bare» har gått opp 2kg, har sammenheng med at jeg er tyngre i utgangspunktet.


Så hjertens enig:) Har ei god venninne som er veltrent, normalvektig/ tynn hun gikk opp 30 kg, det så man nesten ikke, hun trengte det ❤️ Hun stresset heller ikke med det
 
Nei, det er utelukket, men syns det er viktig å påpeke at man i utgangspunktet er tung og dermed ikke trenger å gå opp like mye som de som er mer normalvektige. Det blir lett at man sammenligner seg med hverandre, men det er naturlig at en normalvektig dame går opp mer i svangerskapet enn de som er tyngre :) Så at jeg «bare» har gått opp 2kg, har sammenheng med at jeg er tyngre i utgangspunktet.

Veldig viktig det du påpeker her ☺️ Lett for å sammenligne vekt med andre, men hvilken vekt og bmi man har ved starten av graviditeten har mye å si for hva den enkelte bør gå opp. Tenker det viktigste er å forsøke å spise sunt og aktiviserer seg hvis formen tillater det. Er man mye kvalm, tenker jeg at det viktigste er at man får i seg mat, ikke helt nødvendigvis hvilken type man (skal selvfølgelig ikke fråtse junk og godteri- det er jo verken sunt for mor eller barn. Men det vet vi nå alle ) ☺️
 
I frykt for å starte noen sure miner her, men en sånn tråd som dette her bør vi passe litt på. Personlig er jeg førstegangs og alt er nytt for meg. Er normalvektig og har lest meg opp på hva som er «anbefalt for meg», men jeg skjønner likevel at vi er forskjellige og forbereder meg mentalt på at det kanskje blir mer enn anbefalingen sier. MEN poenget mitt her er at dette med vekt er et sårt tema for kvinner generelt, og jeg savner mer utfyllende info fra mange av dere som svarer på trådstarters spørsmål. Som noen nylig påpekte, så er utgangspunktet til hver enkelt vesentlig informasjon da vi helt automatisk sammenligner.

Synes absolutt vi bør kunne snakke om vekt, men vi må passe på så vi ikke skaper uro og dårlig selv bilder. En graviditet bør ikke handle om veltrente kropper, stram mage etter fødsel eller slanking.

Babyverden har lagt ut både artikkel og podcast om temaet, anbefaler alle å lese/høre:)
 
Back
Topp