Vekt

I frykt for å starte noen sure miner her, men en sånn tråd som dette her bør vi passe litt på. Personlig er jeg førstegangs og alt er nytt for meg. Er normalvektig og har lest meg opp på hva som er «anbefalt for meg», men jeg skjønner likevel at vi er forskjellige og forbereder meg mentalt på at det kanskje blir mer enn anbefalingen sier. MEN poenget mitt her er at dette med vekt er et sårt tema for kvinner generelt, og jeg savner mer utfyllende info fra mange av dere som svarer på trådstarters spørsmål. Som noen nylig påpekte, så er utgangspunktet til hver enkelt vesentlig informasjon da vi helt automatisk sammenligner.

Synes absolutt vi bør kunne snakke om vekt, men vi må passe på så vi ikke skaper uro og dårlig selv bilder. En graviditet bør ikke handle om veltrente kropper, stram mage etter fødsel eller slanking.

Babyverden har lagt ut både artikkel og podcast om temaet, anbefaler alle å lese/høre:)

Syns det er fint vi påpeker det, for det er så lett som spesielt førstegangs å lese alle disse svarene og sammenligne med seg selv.

Nå husker ikke jeg nøyaktig, men mener anbefalingen til normalvektige er rundt 12kg? Personlig kjenner jeg ingen som gikk opp kun 12kg i svangerskapet sitt (selv om det helt sikkert er mange av dem også altså), så det viktigste er å gå til kontrollene og få oppfølging fra lege/jordmor, fremfor å tenke at anbefalingen er en type maksgrense :)
 
I frykt for å starte noen sure miner her, men en sånn tråd som dette her bør vi passe litt på. Personlig er jeg førstegangs og alt er nytt for meg. Er normalvektig og har lest meg opp på hva som er «anbefalt for meg», men jeg skjønner likevel at vi er forskjellige og forbereder meg mentalt på at det kanskje blir mer enn anbefalingen sier. MEN poenget mitt her er at dette med vekt er et sårt tema for kvinner generelt, og jeg savner mer utfyllende info fra mange av dere som svarer på trådstarters spørsmål. Som noen nylig påpekte, så er utgangspunktet til hver enkelt vesentlig informasjon da vi helt automatisk sammenligner.

Synes absolutt vi bør kunne snakke om vekt, men vi må passe på så vi ikke skaper uro og dårlig selv bilder. En graviditet bør ikke handle om veltrente kropper, stram mage etter fødsel eller slanking.

Babyverden har lagt ut både artikkel og podcast om temaet, anbefaler alle å lese/høre:)
Helt enig. Vekt bør egentlig ikke være et tema.
 
Helt enig. Vekt bør egentlig ikke være et tema.
Så enig med dere, mine to andre svangerskap har hvert helt ulik, gikk ned med første pågrunn av svangerskapsdiabetes, var urolig da... Gikk opp myyye med nestemann var bekymret da... Men alle svangerskap er ulike. Viktigst er vell å ha et sunt forhold til mat, ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet... Selv er jeg nå så sliten, at trening etter jobb bare går ikke....
 
Pga overstimmulering gikk jeg først opp 21 kg (væske) for så å gå ned igjen 26 kg.
16+ 0 i dag og er jeg tilbake på utgangspunktet. Er overvektig fra før så bør ikke gå så mye opp i vekt.
 
Last edited:
Vet ikke hvor mye jeg har gått opp (bruker samme klær og jakker enda). Gruer meg til den dagen jeg veier meg ... har alltid hatt et litt anspent forhold til vekt og ønsker ikke å trigge det fokuset igjen med å veie meg eller snakke om det for mye :)
 
Gått opp enda 1 kg:) usikker på om det er graviditeten eller bare jula
 
Back
Topp