Vekt

TLC2016

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Jeg la på meg en del "feriekilo" før jeg (visste at) jeg ble gravid. Det er snakk om nesten 4 kg! Jeg lå på 62.8 kg ca og i dag viste vekta 66.0 kg :( Jeg vet at man ikke skal slanke seg når man er gravid, men tror dere ikke det går bra om jeg ligger på ca 1800-1900 kcal per dag så lenge jeg spiser sunt og variert og trener litt?

Noe må jeg i hvert fall gjøre for jeg skal ikke legge på meg så mye som jeg gjorde sist. Da (som nå) slet jeg med å være fryktelig sulten. Selv om jeg spiste sunt og ikke spiste "for to", spiste jeg når jeg var sulten og nok mat til å bli mett. Jeg føyk opp i vekt og endte med å legge på meg nesten 30 kg! Mesteparten de første månedene.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Spis sunnere og ver i bevegelse :-) sunn livsstil vil senke vekten, men det trenger ikke være slanking ;-))

❤️Lille prikk❤️ mars 2015 ❤️

Jeg spiser sunt. :) Problemet er at jeg trenger så mye mat for å bli mett når jeg er gravid (og må ha mat annenhver time samme hva/hvor mye jeg spiser).

Og jeg sykler 20 km/t til/fra jobb i 30 min hver ukedag

Oi.. Da vet jeg ikke hvilke tips jeg skal komme med, for du Er i hvertfall mye sprekere enn meg :-p du får vell tenke litt kalorier :-) hvis du kutter 400kcal til dagen. Det burde ikke være ett problem det. Eller spise grønnsaker for å bli mett:-))

❤️Lille prikk❤️ mars 2015 ❤️

Jeg har tenkt å være bevisst på kostholdet mitt under graviditeten. Har mange "kosekilo" fra forrige graviditet, så har funnet ut at det gjør ikke noe om jeg ikke legger på meg så mye under graviditeten. ;)
Har ikke tenkt å slanke meg, men mer holde vekten - så regner jeg med det kommer noen kilo på slutten uansett :P

Er jo ikke noe vits i å "slanke" seg for deg heller egentlig.. :) men forsøk heller å hold deg på den vekta en stund - for du må jo uansett forvente å gå opp over 66 kg (nå vet ikke jeg hvor høy du er da, men de fleste er ve relativt normalvektige på 60-tallet).

Dessuten... verdt å merke seg.. det at du har gått opp 4 kg nå i sommer kan like godt være 2-3 kg vann - for så varmt som det er nå så er det ikke rart. Det betyr ikke nødvendigvis at du har gått opp i fett (som jeg regner med er det du tenker mest på.. ikke selve tallet på vekta(?)) :)

Prøv bare å tenke sunne tanker, så har du nok ikke noe å bekymre deg for ;)
Du rører jo godt på deg også.. det dette tror jeg går fint når livet stabiliserer seg etter feriemodus ;)

Jeg la på meg en del "feriekilo" før jeg (visste at) jeg ble gravid. Det er snakk om nesten 4 kg! Jeg lå på 62.8 kg ca og i dag viste vekta 66.0 kg :( Jeg vet at man ikke skal slanke seg når man er gravid, men tror dere ikke det går bra om jeg ligger på ca 1800-1900 kcal per dag så lenge jeg spiser sunt og variert og trener litt?

Noe må jeg i hvert fall gjøre for jeg skal ikke legge på meg så mye som jeg gjorde sist. Da (som nå) slet jeg med å være fryktelig sulten. Selv om jeg spiste sunt og ikke spiste "for to", spiste jeg når jeg var sulten og nok mat til å bli mett. Jeg føyk opp i vekt og endte med å legge på meg nesten 30 kg! Mesteparten de første månedene.

J forstår frustrasjonen din!
Kjenner litt på d samme.. Var nede i mach-vekt før j ble gravid, men så mista vi to ganger så seint som uke 12 så rakk å legge på meg litt begge gangene, etter d har d vært noen pergokurer, som kan gi vektøkning (j er er en av de heldige på d området) og nå som j er så heldig å være gravid føler j på å ha lagt på meg så mye i forkant av graviditeten.
Nå er j så redd for å miste igjen at j spiser så sunt som mulig og mosjonere/trene d j orker, resten må j ta siden. D er litt vanskelig noen ganger, spesielt på denne tiden av året når en ønsker å se bra ut, men hva er viktigst??!

Og helt ærlig, d er bare noen få kilo d er snakk om for din del.. Spiser du sunt og trener som du gjør, jevner d seg ut helt sikkert. I tillegg er d lettere å gå ned etter fødsel om du har trent før. D høres ut som om du skal klare d! Tenk på hvor heldig du er som bærer på en skatt, og ikke tenk så mye på kiloene - de kommer allikevel!
I mitt første svangerskap gikk j opp 32 kilo, de første 20 var borte etter 3 mnd (noe var ungen, resten gikk i amming og vann i kroppen) de neste 12 gikk etter 6 mnd.

Lykke til og prøv å nyt fremfor å bekymre deg for kiloene. De tar vi siden!;)

Hehe, jeg har bare 4 km hver vei altså :p Men det hjelper på med litt hverdagsmosjon. :) Jeg tenkte å komme igang med litt styrketrening i tillegg (det trengs!).
Ja, dere har sikkert rett, jeg vet jeg får mye vann i kroppen når jeg er gravid og vekta kommer sikkert til å stabilisere seg nå som jeg kommer igang igjen med en litt sunnere livsstil.
66 kg er ikke så mye for meg, nei (er 171 cm høy), men jeg har jobbet så hardt for å gå ned i vekt og holde meg der at jeg vil unngå å gå unødvendig fort opp i vekt igjen :)

Har også lagt på meg 3-4 kg før jeg ble gravid.. Er ikke overvektig men det vises godt siden jeg er så kort. Var 58 som er perfekt for meg, men er nå 61-62 kg... :( Er 157 høy. Har tenkt at jeg bare må fokusere på å spise sunt og trene regelmessig - men ikke slanke meg akkurat - bare holde vekta.. så går det nok greit :)

Hehe, jeg har bare 4 km hver vei altså :p Men det hjelper på med litt hverdagsmosjon. :) Jeg tenkte å komme igang med litt styrketrening i tillegg (det trengs!).
Ja, dere har sikkert rett, jeg vet jeg får mye vann i kroppen når jeg er gravid og vekta kommer sikkert til å stabilisere seg nå som jeg kommer igang igjen med en litt sunnere livsstil.
66 kg er ikke så mye for meg, nei (er 171 cm høy), men jeg har jobbet så hardt for å gå ned i vekt og holde meg der at jeg vil unngå å gå unødvendig fort opp i vekt igjen :)

J forstår godt. De fleste tenker vel slik.
All mosjon er bra.
Trening og, bare ikke bli skuffa om du ikke får til å trene som du vil hvis du skjønner.. Ikke tid for å sette nye perser, d er godt gjort å trene i d heletatt, og d viktigste av alt er lillegull i magen;)
Vær forsiktig m styrke, begynn rolig og ikke ta i noe særlig de første gangene, plager kan komme i etterkant - ellers er d bare å lytte til kroppen.

Du har en god og sunn holdning så j tror nok du får både i pose og sekk;) Et nydelig barn, og den kroppen du vil ha.
Lykke til!

Takk for gode svar! Vi får motivere hverandre til å ta sunne valg. Og, ja, det er definitivt verdt noen kilo ekstra på kroppen

Jeg er som en del andre,. La på meg MASSE i de andre graviditetene.. ( mye mer enn nødvendig),, så har litt å gå på enda. Så håper å klare ta gode valg og at kroppen da ikke øker sånn i masse denne gangen :P

Jeg har 30 kg ekstra fra de to forrige SV. Skapene. Ikke kjekt å føles seg diger allerede. Men men. Prøver å spise sunt og Være i bevegelse ( lettere sagt enn gjort i denne varmen) håper amming og mye turgåing Gjør susen etter fødselen :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Forrige svangerskap trente jeg til jeg var 7,5mnd på vei på treningsstudio. Lett oppvarming som sykling, roing, gåing eller stepping. Og så lett styrke på armer, bein og rygg.. og gikk turer noen gsnger i uka frem til jeg fødte. :) viktig å holde seg i form, men det viktigste er å høre på kroppen!!

Sent from my GT-I9105P using BV Forum mobile app

Jeg vil bare å nevne at jeg syns det er et veldig unødvendig press på oss gravide om at vi skal se sånn og sånn ut og at vi helst skal gå opp kun 8-9 kilo (selv om anbefalingene ligger på ca 15 kilo om du er normalvektig), man skal trene som en hest, og magen skal være tilbake på plass max 2-3 mnd etter førdsel. Og ikke minst så er det blitt "mote" med små babyer...(??)
Det klarer jeg ikke med i min villeste fantasi klare å forstå er noe å trakte etter, når det sies at en normalt, gjennomsnittelig, sunt lite nurk skal veie ca 3,5 kilo. Vondt å føde er det lell ;)

http://www.side2.no/foreldre/konkurrerer-om-a-fa-sma-barn/5167269.html
"det er ikke positivt å føde et barn som er mindre enn det genetisk sett skulle vært"

Spis (hovedsaklig) sunt, spis når du er sulten, stopp når du er mett! Vær i bevegelse! Ta deg litt sjokolade nå og da (man skal da leve også ;) ) :p

Joda, jeg er enig i det du sier altså, aqvalie, men jeg stoler ikke på min egen sultfølelse. Den er helt på bærtur. Jeg er konstant sulten. Tenker på neste måltid hele tiden. Klarer ikke å konsentrere meg på jobb 1.5 time etter (en svær) lunsj fordi sulten er så gnagende at det er altoppslukende. Jeg blir kun mett dersom jeg spiser nokså mye (som en mann haha), så blir jeg sulten igjen rett etterpå. Hvis jeg skulle spist til jeg følte meg mett og spist hver gang jeg ble sulten, hadde jeg føket opp i vekt med én gang. Det skjedde nemlig i forrige svangerskap. Da endte jeg på 94 kg! Altså la jeg på meg ca 30 kg. Jeg har ingenting i mot å ha en normal, sunn vektøkning, men jeg ønsker bare ikke å gå så fort og så mye opp som jeg gjorde sist.

Jeg er nøye med hvor mange kcal jeg får i meg, samt at jeg trener minst tre ganger i uka. Nå som jeg er gravid er jeg ennå mer nøye med å få i meg NOK og riktig mat, jeg plages med at jeg spiser for lite..

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg er nøye med hvor mange kcal jeg får i meg, samt at jeg trener minst tre ganger i uka. Nå som jeg er gravid er jeg ennå mer nøye med å få i meg NOK og riktig mat, jeg plages med at jeg spiser for lite..

Fordi om jeg spiser for lite er jeg litt overvektig Jeg greide å gå ned 7 kg før jeg ble gravid da, men hadde egentlig 7 kg til å bli kvitt, men de får vente til etter babyen er ute

Jeg går ikke på vekta en gang jeg. Tørr ikke før babyen kommer ut. Tar problemet da.

Joda, jeg er enig i det du sier altså, aqvalie, men jeg stoler ikke på min egen sultfølelse. Den er helt på bærtur. Jeg er konstant sulten. Tenker på neste måltid hele tiden. Klarer ikke å konsentrere meg på jobb 1.5 time etter (en svær) lunsj fordi sulten er så gnagende at det er altoppslukende. Jeg blir kun mett dersom jeg spiser nokså mye (som en mann haha), så blir jeg sulten igjen rett etterpå. Hvis jeg skulle spist til jeg følte meg mett og spist hver gang jeg ble sulten, hadde jeg føket opp i vekt med én gang. Det skjedde nemlig i forrige svangerskap. Da endte jeg på 94 kg! Altså la jeg på meg ca 30 kg. Jeg har ingenting i mot å ha en normal, sunn vektøkning, men jeg ønsker bare ikke å gå så fort og så mye opp som jeg gjorde sist.

Ja, jeg gikk også opp 30 kg i forrige svangerskap.. ikke noe artig det nei.. så er litt redd for at det samme skal skje denne gangen, men jeg tenker at jeg har en masse erfaring og kunnskap fra forrige svangerskap som jeg kan nyte godt av denne runden. Så krysser fingra for at det går "bedre" denne runden. (Gikk forsåvidt ganske greit forrige gang også, når jeg ser hvilken vakker skapning som ligger å sover inne i sengen sin nå :Heartred)

Jeg forstår at det kan være vanskelig da ja, om du er sulten konstant og spiser som en mann.
Har du spurt legen eller på helsestasjonen angående dette?
Kanskje de har noen lure tips eller løsninger :D

Back
Topp