Vekt: opp eller ned?

+10kg fra startvekt. Gikk plutselig opp veldig fort fram til uke 22 med siden da har det stoppet helt opp. 24+2 i dag :)

Har snart kommet meg opp i startvekt igjen, ligger under med ca 0,5 kg :) 24+1 i dag.

Jeg gikk ikke opp til å begynne med, holdt meg på startvekta til desember ca.. så begynte jeg å rase opp i vekt:p
Begynte på 65 kg, og va på 75 når jeg var 22+6:p Nu er jeg 23+2..
Håper jeg går litt jevnere opp i vekt her etter, og helst ikke mer en normalt. Føler meg helt fantastisk selvom jeg har lagt på meg 10 kg da:p
Synes dere det er mye? eller høres det normalt ut?:)

Startvekt 63 kg, gått litt opp og ned i vekt, men havnet nå på 68,4 sist gang :) vært oppe i 71 etter jul :P

Jeg gikk ikke opp til å begynne med, holdt meg på startvekta til desember ca.. så begynte jeg å rase opp i vekt:p
Begynte på 65 kg, og va på 75 når jeg var 22+6:p Nu er jeg 23+2..
Håper jeg går litt jevnere opp i vekt her etter, og helst ikke mer en normalt. Føler meg helt fantastisk selvom jeg har lagt på meg 10 kg da:p
Synes dere det er mye? eller høres det normalt ut?:)

Det er veldig individuelt, så det er sikkert normalt for deg:) Noen går opp lite og andre mye, men mange som går opp "mye" mister det fort etter fødsel og under amming. Jeg var ikke så heldig, men så spiste jeg ikke så sunt heller da:) Jordmor sier nok fra hvis vekten øker for mye/for fort. Flott at du føler deg fantastisk for du ser sikkert fantastisk ut også:)

Jeg gikk heller ikke opp noe som helst før rundt uke 18, nå har jeg gått opp 4-5 kg totalt (24+4). Tar ikke tallet så tungt egentlig, men har et ønske om å ikke gå opp mer enn 14 kg totalt, da jeg ikke har lyst til å gå over BMI-grensa for vannfødsel på sykehuset mitt (det varierer fra sykehus til sykehus, men hos mitt sykehus får man kun føde i vann om man har under BMI 33) :P

Jeg gikk heller ikke opp noe som helst før rundt uke 18, nå har jeg gått opp 4-5 kg totalt (24+4). Tar ikke tallet så tungt egentlig, men har et ønske om å ikke gå opp mer enn 14 kg totalt, da jeg ikke har lyst til å gå over BMI-grensa for vannfødsel på sykehuset mitt (det varierer fra sykehus til sykehus, men hos mitt sykehus får man kun føde i vann om man har under BMI 33) :P

Men er det BMI beregnet mens man er gravid? Ikke fra før du ble gravid? Pleier jo ofte å være den fra starten de bruker. For på slutten kan man jo ha masse ekstra kilo f.eks. på grunn av vann i kroppen. :confused:

Jeg ble bare veldig nysgjerrig, har ikke hørt om at det finnes sånne grenser i forbindelse med vannfødsel før, men synes BMI på gravide høres litt tullete ut sånn faglig sett. I de fleste sammenhenger med vurdering av overvekt pleier man å snakke om BMI ved starten av graviditeten og/eller total vektøkning i svangerskapet. :)

Last edited:
Men er det BMI beregnet mens man er gravid? Ikke fra før du ble gravid? Pleier jo ofte å være den fra starten de bruker. For på slutten kan man jo ha masse ekstra kilo f.eks. på grunn av vann i kroppen. :confused:

Jeg ble bare veldig nysgjerrig, har ikke hørt om at det finnes sånne grenser i forbindelse med vannfødsel før, men synes BMI på gravide høres litt tullete ut sånn faglig sett. I de fleste sammenhenger med vurdering av overvekt pleier man å snakke om BMI ved starten av graviditeten og/eller total vektøkning i svangerskapet. :)

Jeg og fant det ut nå for noen dager siden, aldri hørt at det er noe annet enn at man er frisk, har hatt et komplikasjonsfritt svangerskap og fødselen setter igang selv etc. Og ja, det er BMI når fødselen setter igang leste jeg en plass, andre steder er det ikke spesifisert.. Men grensa er ulik da, noen sykehus har kanskje ikke grense overhode, noen har jeg sett har på 30, mitt sykehus har 33. Men, jordmora mi jobber også på sykehuset, så skal sjekke med henne når jeg skal dit neste uke :) Jeg syns det var dritkjipt, selv om jeg er mange kg unna enda så er det jo ikke godt å si, så jeg håper det er BMI ved utgangspunktet som gjelder på mitt sykehus ihvertfall!

Jeg og fant det ut nå for noen dager siden, aldri hørt at det er noe annet enn at man er frisk, har hatt et komplikasjonsfritt svangerskap og fødselen setter igang selv etc. Og ja, det er BMI når fødselen setter igang leste jeg en plass, andre steder er det ikke spesifisert.. Men grensa er ulik da, noen sykehus har kanskje ikke grense overhode, noen har jeg sett har på 30, mitt sykehus har 33. Men, jordmora mi jobber også på sykehuset, så skal sjekke med henne når jeg skal dit neste uke :) Jeg syns det var dritkjipt, selv om jeg er mange kg unna enda så er det jo ikke godt å si, så jeg håper det er BMI ved utgangspunktet som gjelder på mitt sykehus ihvertfall!

Jeg googlet litt og fant noen steder det ikke stod spesifisert hvilket tidspunkt man skulle beregne BMI'en og noen hvor det stod BMI før svangerskapet, men veldig få sykehus hadde god informasjon om dette på nett så vidt jeg kunne se. Fant noen som har grense på 35. Lurt å høre med jordmor! De skal helt sikkert ta individuelle vurderinger uansett, man kan jo ha høy BMI pga muskelmasse (og dersom det er aktuell vekt ved fødsel kan det jo være vann). Håper du får beskjed om at du uansett kan være kandidat for vannfødsel slik som du vil. :) (Med mindre noe annet oppstår ved fødsel selvfølgelig, det vet man jo ikke nødvendigvis på forhånd).

27+3 og opp 7 kg.. Synes det er mye men jordmora var veldig fornøyd.. Blir lite bevegelse pga bekkene så får vel forvente litt vektoppgang :-)

Lå fortsatt under startvekt på kontroll hos jm forrige uke.

27+5 og gått opp kun 2 kg :/ begynner å bli litt bekymra siden jeg ikke har så mye å gå på fra før av. Fikk akutt time hos ernæringsfysiolog pga veldig lav jern og d-vitamin som jeg ikke får opp. Krysser fingrene for at jeg begynner å legge på meg snart :-)

27+5.. Gått ned 2 kg :D baby vokser heldigvis da !! Forrige gang raste jeg opp i vekt ! Nå veier jeg 70kg og begynte på 69! Rart det kan være såå forskjellig !!

Er i uke 24+5 og har gått opp fra 53 til 55. (var nede i 48 når kvalmen var på det værste) Kastet opp helt til januar, så regner med at kiloene kommer nå :)

Back
Topp