Vekt: opp eller ned?

Anbefalt vektøkning for normalvektige er 11,5 - 16 kg. Så din vektøkning er vel egentlig ganske fin den da. :)

Vis vedlegget 155456
Ja, jeg var førnøyd. Lå vel like under normalvekt både sist gang, og denne gangen. BMI på 18 tror jeg. Jeg tenkte at 12 var gjennomsnittet, og at jeg sikkert hadde godt av et par kg mer enn det da. Men det der er jo antall anbefalt kg, ikke nødvendigvis hva folk legger på seg. Var vel det jordmora mente da:)

Sist gang hadde jeg mistet 10 kg på den første uka. Baby, fostervann, livmor, blod og vann i kroppen veier jo litt. Så resterende 4,5 kg var nok en kombinasjon av pupper og fettreserver. Ammingen tærte godt på kroppen, og på det laveste hadde jeg vel en bmi på 17, på slutten av fullammingen, til tross for at jeg spiste masse kaloririk mat hver dag :S Så er ikke noe redd for gravidkiloene :)
Anbefalt vektøkning for normalvektige er 11,5 - 16 kg. Så din vektøkning er vel egentlig ganske fin den da. :)

Vis vedlegget 155456

Ja, jeg var førnøyd. Lå vel like under normalvekt både sist gang, og denne gangen. BMI på 18 tror jeg. Jeg tenkte at 12 var gjennomsnittet, og at jeg sikkert hadde godt av et par kg mer enn det da. Men det der er jo antall anbefalt kg, ikke nødvendigvis hva folk legger på seg. Var vel det jordmora mente da:)
Sist gang hadde jeg mistet 10 kg på den første uka. Baby, fostervann, livmor, blod og vann i kroppen veier jo litt. Så resterende 4,5 kg var nok en kombinasjon av pupper og fettreserver. Ammingen tærte godt på kroppen, og på det laveste hadde jeg vel en bmi på 17, på slutten av fullammingen, til tross for at jeg spiste masse kaloririk mat hver dag :S Så er ikke noe redd for gravidkiloene :)

Nei, det høres ut som det går veldig greit ja. :D På BMI 18 så er jo anbefalt område 12,5 - 18, så fortsatt helt innafor anbefalt med det du hadde sist hvert fall. Er nok helt riktig at det er mange som går opp mer enn det anbefalte også ja. :)

Jeg er 23 uker i morgen og har gått opp 10kg. Stresser ikke med det. Har fått stor matlyst og det er egentlig litt deilig :)

Ligger på pluss nå ja, etter å ha stått stille en stund. Husker ikke helt startvekta men tipper sånn ca +3 (hadde mer enn nok fra før med bmi 27-komma-noe så håper å begrense så mye som mulig)

Ligger på pluss nå ja, etter å ha stått stille en stund. Husker ikke helt startvekta men tipper sånn ca +3 (hadde mer enn nok fra før med bmi 27-komma-noe så håper å begrense så mye som mulig)

Da ligger vi likt ca vi :) Startet og med 27,noe i BMI, og gått opp 2,5-3 kg til nå, 22 uker :)

Jeg er av de som ikke bmi passer på. I følge kalkulator, har jeg bmi på 25 og er overvektig... (61/62 kg og 1.58) jeg er godt trent og brukte str s, 36/38.

Jeg gikk opp ca 9-10 kg m nr en. Har en relativ treig oppgang nå, og gått opp 2 kg på lørdag 20+0. Da hadde jeg gått opp ca 4-5 kg m nr1.Regner m jeg går opp ca 5-6 kg til, og d er likt som sist..

Last edited:
Har gått opp 3 kilo til nå. Uke 23. Men har ekstra polstring så det er ikke nødvendig at jeg går opp så altfor masse heller :)

Uke 21+1 og opp 4,4 kg. Synes det er lite da jeg ikke oppnår anbefalt vektøkning hver uke. Var normalt tynn fra før og er blitt litt tynnere under svangerskapet, men magen vokser godt. Har et godt forhold til mat. Mye sunn mat og koser meg med litt usunn mat også.

Var 58 kg ved positiv test. Så 64 kg på første svangerskapskontroll. Så 68 på kontroll i dag, og symfysemål på 23:) er uke 23 i dag.

Har bare gått opp 2kg, jeg, til tross for at magen nesten er blitt dobbelt så stor som før jeg ble gravid (er 20+6). Samtidig tror jeg at muskelmassen er blitt kraftig redusert, da jeg ikke har trent styrke siden september. Så foreløpig lever jeg på at det er årsaken. :-)

Skal til jordmor om en uke, får vite det da ☺ Men veide meg hjemme i romjulen, og da hadde jeg gått opp 4kg. Er 20+2 i dag.

21+3 og +9 kg!!! Legen anbefalte 12 tilsammen... Riktignok har magen skutt fart de siste ukene men jaggu langt igjen :/

24+5, gått opp 2,5kg i svangerskapet. Legen er kjempefornøyd med det :)

Last edited:
21+2 - 3 kilo under startvekt

Back
Topp