Vekstkontroll

mammamilla

Forumet er livet
Septemberlykke 2021
Noen som har vært på vekstkontroll?
Hvordan gikk det med dere? Skal dere tilbake?

Har vært i dag. Lille var 635 gram -6% vekstavvik - normalt heldigvis.
Men hadde dårlig blodgjennomstrømning i morkaka så må gå på vekstkontroll ved sykehuset hver 14. dag ut svangerskapet. Hatt 2 HELLP/svangerskapsforgiftning før så ble litt slag i trynet at det var likt igjen, men godt man blir nøye fulgt opp :)
 
Noen som har vært på vekstkontroll?
Hvordan gikk det med dere? Skal dere tilbake?

Har vært i dag. Lille var 635 gram -6% vekstavvik - normalt heldigvis.
Men hadde dårlig blodgjennomstrømning i morkaka så må gå på vekstkontroll ved sykehuset hver 14. dag ut svangerskapet. Hatt 2 HELLP/svangerskapsforgiftning før så ble litt slag i trynet at det var likt igjen, men godt man blir nøye fulgt opp :)
Jeg skal denne uka! Hadde alvorlig preeklampsi forrige svangerskap, og fødte prematurt. Spent på hvordan det blir denne gangen. Krysser fingrene for at alt ser bra ut!
 
Jeg skal denne uka! Hadde alvorlig preeklampsi forrige svangerskap, og fødte prematurt. Spent på hvordan det blir denne gangen. Krysser fingrene for at alt ser bra ut!

Samme som meg det ja! Lykke til!! Hold oss oppdatert :Heartred
 
Var på ul i dag, men kan vel ikke kalle det rein vekstkontroll. Går i allefall hver 3 uke på kontroll på sykehuset, men av andre grunner enn fare for tidlig fødsel/svangerskapsforgiftning.
Frøkna lå 1% over, så vokser fint
 
Var på vekstkontroll i dag, men jeg har kontroll fordi jeg fikk stort barn sist. Foreløpig helt på gjennomsnittet :)
 
Hadde første vekstkontroll for snart to uker siden, og lille baby var på 50 persentilen, så akkurat på gjennomsnittet :) Blir vell ca hver 4.uke til og begynne med, og eventuelt oftere litt senere i svangerskapet om det er behov for det. Blir fulgt opp pga marginalt navlesnorfeste og fordi jeg fikk en litt liten baby til termin forrige gang ❤️ Men veldig godt med oppfølging!

Så godt at babyen din er innenfor normalen mammamilla! Håper det holder seg slik ❤️ Og veldig godt med så god oppfølging til deg også kan jeg tenke meg!
 
Last edited:
Hadde første vekstkontroll for snart to uker siden, og lille baby var på 50 persentilen, så akkurat på gjennomsnittet :) Blir vell ca hver 4.uke til og begynne med, og eventuelt oftere litt senere i svangerskapet om det er behov for det. Blir fulgt opp pga marginalt navlesnorfeste og fordi jeg fikk en litt liten baby til termin forrige gang ❤️ Men veldig godt med oppfølging!

Så godt at babyen din er innenfor normalen mammamilla! Håper det holder seg slik ❤️ Og veldig godt med så god oppfølging til deg også kan jeg tenke meg!

Fant de noen årsak til at baby var litt liten sist? :Heartred
Er godt med jevnlige ultralyder, blir veldig betryggende :Heartred
 
Jeg skal på fredag :) Gleder meg så til å se babyen, men begynner å bli litt groggy, så håper det ikke utvikler seg og at det bare er litt pollenallergi :)
 
Fant de noen årsak til at baby var litt liten sist? :Heartred
Er godt med jevnlige ultralyder, blir veldig betryggende :Heartred
Nei dessverre, både jeg og jordmor sjekket epikrisen forrige jordmortime in case det var marginalt navlesnorfeste da også uten at det var oppdaget ved ul. Men alt var hipp topp! Hun var ikke såå liten, men 2915g og 49cm, kom to dager før termin. Så ikke den største jenta :hilarious:
 
Noen som har vært på vekstkontroll?
Hvordan gikk det med dere? Skal dere tilbake?

Har vært i dag. Lille var 635 gram -6% vekstavvik - normalt heldigvis.
Men hadde dårlig blodgjennomstrømning i morkaka så må gå på vekstkontroll ved sykehuset hver 14. dag ut svangerskapet. Hatt 2 HELLP/svangerskapsforgiftning før så ble litt slag i trynet at det var likt igjen, men godt man blir nøye fulgt opp :)
Hei.
Hvordan oppdaga de at du hadde dårlig blødtilførsjel til morkake?
 
Hei.
Hvordan oppdaga de at du hadde dårlig blødtilførsjel til morkake?

Heisann!
De måler blodgjennomstrømningen med ultralyd fra uke 24 av. Dersom man har tidligere hatt svangerskapsforgiftning, fått en liten baby eller prematurfødsel osv har de en vekstkontroll av barnet i uke 24 der de også måler blodgjennomstrømning :)
 
Jeg var på vekstkontroll i går, han veier nå 760 gram som var helt normalt. Skal på kontroll igjen om fire uker
 
Heisann!
De måler blodgjennomstrømningen med ultralyd fra uke 24 av. Dersom man har tidligere hatt svangerskapsforgiftning, fått en liten baby eller prematurfødsel osv har de en vekstkontroll av barnet i uke 24 der de også måler blodgjennomstrømning :)
Men man har ingen ultralyd rundt uke 24? Ser de etter dette på OUL? Hvordan skal man ellers kunne se det?:happy:
Hvorfor får man vekstkontroll?
 
Men man har ingen ultralyd rundt uke 24? Ser de etter dette på OUL? Hvordan skal man ellers kunne se det?:happy:
Hvorfor får man vekstkontroll?
Måtte spørre om dette i går og legen forklarte at morkaken ikke var ferdig utviklet ved OUL og derfor kunne mange få målinger som viste dårlig blodgjennomstrømning I uke 18 og dette var da gjerne fint igjen i uke 24, derfor blir dette aldri målt ved OUL. Det er kun de med risikosvangerskap pga tidligere svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes, prematurfødsel, for store/små barn eller kvinner med ulike sykdommer som automatisk gjør at de har et risikosvangerskap som får tilbud om vekstkontroll TROR jeg :) Dersom du får tegn på svangerskapsforgiftning- feks høyt blodtrykk, mye vann i kroppen eller proteiner i urin vil du også bli henvist til ultralyd for vekstkontroll og måling av blodgjennomstrømning.

Håper jeg svarte forståelig nå - er sånn jeg har forstått det hvertfall. synes absolutt at alle kvinner burde få tilbud om ultralyd i uke 12, 18 og 24. Men det er min mening :)
 
Jeg skal på vekstkontroll en gang i mnd og var for første gang i forrige uke. Lavt stoffskifte er hovedgrunnen til jevnlige vekstkontroller hos meg :) Sjekket gjennomstrømning i morkaka her også tror jeg, men gyn sa ikke noe spesielt, så vil tro alt var fint. Fikk også sjekket rundt i livmoren etter tegn til om jeg kunne utvikle svangerskapsforgiftning på et senere tidspunkt..? Spurte ikke mer siden alt så fint ut :p
 
Du kan og bli sendt på kontroll om du har stort avvik på symfysemåling hos jordmor, både den ene og den andre veien.
 
Måtte spørre om dette i går og legen forklarte at morkaken ikke var ferdig utviklet ved OUL og derfor kunne mange få målinger som viste dårlig blodgjennomstrømning I uke 18 og dette var da gjerne fint igjen i uke 24, derfor blir dette aldri målt ved OUL. Det er kun de med risikosvangerskap pga tidligere svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes, prematurfødsel, for store/små barn eller kvinner med ulike sykdommer som automatisk gjør at de har et risikosvangerskap som får tilbud om vekstkontroll TROR jeg :) Dersom du får tegn på svangerskapsforgiftning- feks høyt blodtrykk, mye vann i kroppen eller proteiner i urin vil du også bli henvist til ultralyd for vekstkontroll og måling av blodgjennomstrømning.

Håper jeg svarte forståelig nå - er sånn jeg har forstått det hvertfall. synes absolutt at alle kvinner burde få tilbud om ultralyd i uke 12, 18 og 24. Men det er min mening :)
Takk for svar :):)
 
Kontroll i dag. Alt fint med baby, og bittelitt over 50% streken på målingene. Men legen ikke helt fornøyd med blodgjennomstrømning inn til morkake = forhøyet risiko for preeklampsi... :/ Ny kontroll om 1 mnd ofr å se hvordan det går.
 
Noen som har vært på vekstkontroll?
Hvordan gikk det med dere? Skal dere tilbake?

Har vært i dag. Lille var 635 gram -6% vekstavvik - normalt heldigvis.
Men hadde dårlig blodgjennomstrømning i morkaka så må gå på vekstkontroll ved sykehuset hver 14. dag ut svangerskapet. Hatt 2 HELLP/svangerskapsforgiftning før så ble litt slag i trynet at det var likt igjen, men godt man blir nøye fulgt opp :)
Når fødte du i de forrige svangerskapene?

Jeg fødte i uke 32 sist. Nå er blodstrømmen ikke helt bra, og er livredd for at det blir prematur denne gangen også! Håper å komme nærmere termin denne gangen, så vi slipper NFI! Har en ettåring-mammadalt hjemme som jeg ikke kommer til å klare meg uten i ukesvis... :(
 
Når fødte du i de forrige svangerskapene?

Jeg fødte i uke 32 sist. Nå er blodstrømmen ikke helt bra, og er livredd for at det blir prematur denne gangen også! Håper å komme nærmere termin denne gangen, så vi slipper NFI! Har en ettåring-mammadalt hjemme som jeg ikke kommer til å klare meg uten i ukesvis... :(

Vet du hvilken grad du hadde av blodgjennomstrømning? Jeg hadde grad 4, kunne ikke bli verre sa legen :sorry:

Jeg har fått i uke 35 og 36. Gikk lengre andre gangen enn første - hjalp nok gjerne med blodfortynnende. Går du på abyl-e?
 
Back
Topp