Vekstkontroll?

Ctrl

Gift med forumet
Januar 2017
Julikulene 2020
Er dette noe alle skal? Har liksom ikke hørt noe om det, til tross for høyt symfysemål sist. Er det sykehuset som gjør det?

nei dette er bare noe de gjør om det er spessielle hensyn i svangerskapet som gjør at de ønsker det. Er på sykehus det gjøres ja

Så lenge du ikke har noe spesielt som gjør at du trenger det, så skal du ikke:)
Det blir vell også mer generelt mot slutten viss SF-målet ditt plutselig stiger veldig eller ikke stiger, eller du får høyt blodtrykk. Da sender de deg ofte videre til vekstkontroll:)
Her får vi også kontroll på termin eller max 1 uke over viss ikke ungen har dratt seg ut :p

Har ikke hørt et ord om det verken nå eller sist. Men sist var jeg forberedt på å gjøre meg skikkelig vrang hvis jeg ikke hadde født til termin, for å få dem til å sjekke størrelsen på ungen. :p hadde nok vært lurt også, siden hun var 4530 g og 54 cm da hun kom, fem dager FØR termin. Tenk om jeg hadde gått to uker over?! :o

Har ikke hørt et ord om det verken nå eller sist. Men sist var jeg forberedt på å gjøre meg skikkelig vrang hvis jeg ikke hadde født til termin, for å få dem til å sjekke størrelsen på ungen. :p hadde nok vært lurt også, siden hun var 4530 g og 54 cm da hun kom, fem dager FØR termin. Tenk om jeg hadde gått to uker over?! :eek:

:eek::eek:
Bra du ikke gikk lengre da :) Kommer vel veldig an på hvem man går til når det gjelder hvor mye man blir henvist osv.

Samma her as! Jeg har ikke fått noe ekstra kontroller liksom

Ikke jeg heller! Bare den dumme glukosetesten. :P "Alle" går jo flere ganger på ultralyd eller kontroll pga lite bevegelse eller lignende. Not me! Er vel mye sånt som blir diskutert på forum da, så er nok naturlig at vi føler det slik..

Ikke jeg heller! Bare den dumme glukosetesten. :P "Alle" går jo flere ganger på ultralyd eller kontroll pga lite bevegelse eller lignende. Not me! Er vel mye sånt som blir diskutert på forum da, så er nok naturlig at vi føler det slik..

Ei på bygda her ble sent på en ul før den ordinære fordi jordmor syns hun hadde så stor livmor. Viste seg at de hadde bommet veldig på termin! Hun trodde termin var i mars, og nå har de satt den ca midt i desember! Var vanskelig å beregne når babyen var så stor fordi hodet og lårbeinet gav ulike datoer :p så jeg hadde ikke engang fått med meg at de skulle ha barn, og nå skal de jammen ha FØR meg! Snakk om ufint :p

Er slankeoperert, derfor følger de med på veksten :) hadde ikke dette sist, da var jeg heller ikke operert :)

Jeg skal på vekstkontroll på sykehuset (ul) uke 32 pga at jeg har lavt stoffskifte og tydeligvis kan påvirke vekst.. de skal gå bort fra det etterhvert men siden jordmoren ikke hadde fått beskjed enda om å slutte så tok hun meg inn :)

Jeg går på vekstkontroll en gang i måneden grunnet høy BMI. Da går jeg til sykehuset :) Så får se trollmoren ca 1 gang i måneden på UL :D

Æ hadde ekstra UL pga foranliggende morkake ved ordinær UL, så spurte jordmora om hun skulle vekstestimere i samme slengen, og det sa æ jo ikke nei til :)

Ja samma her!

Ei på bygda her ble sent på en ul før den ordinære fordi jordmor syns hun hadde så stor livmor. Viste seg at de hadde bommet veldig på termin! Hun trodde termin var i mars, og nå har de satt den ca midt i desember! Var vanskelig å beregne når babyen var så stor fordi hodet og lårbeinet gav ulike datoer :p så jeg hadde ikke engang fått med meg at de skulle ha barn, og nå skal de jammen ha FØR meg! Snakk om ufint :p
Oj det er jo litt sykt da! Såå forskjell liksom :o

Her blir det ikke noen flere ekstra UL. Fikk kun en ekstra pga veldig lav morkake på OUL. Har heller ikke tatt den glukosetesten eller vært på sykehuset annet enn til jordmorkontroll (og håper virkelig jeg slipper det). Som de så fint sier om ALT; helt normalt ;)

Jeg går på vekstkontroll en gang i måneden grunnet høy BMI. Da går jeg til sykehuset :) Så får se trollmoren ca 1 gang i måneden på UL :D

Får jeg spørre hvor høy bmi du har? Jeg har også det, men skal bare inn i uke 34, ikke noe før den tid :/

Jeg fikk fordi han var litt større enn han "burde" vært, men jordmora sa det egentlig ikke var nødvendig og at jeg kunne bestemme selv hva jeg ville :p Sa selvfølgelig ja for det er greit med en ekstra sjekk også er det koselig å se han på ul :)

Tror man bre skal være takknemlige for at man ikke har mange ekstra UL og kontroller. Til tross for at det er koselig å hilse på lille i magen er jo det å slippe et tegn på at alt er som det skal og at svangerskapet er "normalt" :) Vi har vært på en ekstra UL på grunn av foranliggende morkake og det var en stor lettelse å få bekreftet at den ikke ligger i veien for en vanlig fødsel! :) Hadde gjerne droppet den ultralyden for å slippe å bekymre meg for at det eventuelt kunne bli keisersnitt :p

Back
Topp