~ Vekstkontroll ~

OverLykkelig <3

*Knøtte i magen*
Desemberglede 2015
Flere som har vært på vekstkontroll med baby?
Skal ivei på det idag eg. Er så spent! :)
For dere som har vært på det, hvor stor var babyen deres og i hvilken uke var du på kontroll? :)
 
Spennande :) Eg skal på min 5 vekstkontroll på torsdag. Er 34+2 i dag.

Min var 843 g i veke 25, og 1737 g i veke 30, så spendt på om den har holdt veksten sin like fint :) Storebror hadde veldig dårlig vekst i magen etter uke 30.

Masse lykke til :)
 
Spennande :) Eg skal på min 5 vekstkontroll på torsdag. Er 34+2 i dag.

Min var 843 g i veke 25, og 1737 g i veke 30, så spendt på om den har holdt veksten sin like fint :) Storebror hadde veldig dårlig vekst i magen etter uke 30.

Masse lykke til :)

Takk for det! Skal oppdatere her inne så fort eg vet noe:)

Er du på kontroll for at babyen vokser mindre enn den skulle ha gjort?
Skal ivei for og sjekke om jenta vår er veldig stor eg. Har symfysemål på 38 nå i uke 35. Men kan jo være at eg har mye fostervann da sa JM :) men har også gått opp 10kg bare de siste 6 ukene nå :eek:
 
Flere som har vært på vekstkontroll med baby?
Skal ivei på det idag eg. Er så spent! :)
For dere som har vært på det, hvor stor var babyen deres og i hvilken uke var du på kontroll? :)
Jeg har vært på et allerede. Han ligger på 20% eller 94/96 pecentil. Sist uke var han estimert til 2550 gr i uke 33. Skal igjen om 2 uker så jeg er spent. Har selv skrevet et innlegg i forhold til store babyer for å høre hvordan dere blir fulgt opp.
 
Jeg husker ikke tallene eksakt, men i uke 32+4 mener jeg å huske at han lå på 2,2 kg. Han følger midterste percentil, altså nøyaktig på gjennomsnittet. Estimert vekt er 3,5 kg ved fødsel, men innenfor 3,3 og 3,7 er slingringsrommet. Men det forutsetter at han fortsetter å følge kurven. Skal på ny kontroll på fredag. Veldig spent på fostervannsforholdene og morkakefunksjonen. Fra denne tiden og ut i forrige svangerskap begynte morkakefunksjonen å svikte.

Lykke til i dag!!! :)
 
Her ser dere den store økningen på symfysemålene mine. Synes det er et stort hopp på de siste 14 dagene!
 

Vedlegg

  • ImageUploadedByBV Forum1448353718.782469.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1448353718.782469.jpg
    67,7 KB · Visninger: 68
Her ser dere den store økningen på symfysemålene mine. Synes det er et stort hopp på de siste 14 dagene!

Har det vært samme person som har målt hele veien? Var stor forskjell ja!
 
Takk for det! Skal oppdatere her inne så fort eg vet noe:)

Er du på kontroll for at babyen vokser mindre enn den skulle ha gjort?
Skal ivei for og sjekke om jenta vår er veldig stor eg. Har symfysemål på 38 nå i uke 35. Men kan jo være at eg har mye fostervann da sa JM :) men har også gått opp 10kg bare de siste 6 ukene nå :eek:


Dei ville følle nøye med dette svangerskapet også, pga storebror hadde så dårlig vekst. I veke 30 var denne gjennomsnittlig, så veldig spendt på kor stor/liten han er no i veke 34 :) Dei har satt opp ein siste kontroll veke 37, og ks veke 39 ( men det er pga ein ryggskade eg har at det blir ks)

Eg har også veldig høgt symfysemål, hadde det sist også, men da var han kun 2800g og 47 cm.

Var veldig stor forskjell på måle ditt, til og at det i tillegg er samme person som har målt :-S Blir både godt og spennande på kontrollen i dag da :D
 
Hva betyr percentil? :)
Det er vel verdien som representerer det som enten er over eller under gjennomsnittet. Så hvis baby er på 86 percentil så er den større enn 86% av gjennomsnittet. Eller noe sånt. Har prøvd å finne det ut selv og det var så nært en forståelse som jeg kom :p

Jeg har fått flere estimeringer, men bare to er notert på skjemaet.
Uke 24+2: EFW: 827g, 86 perc.
Uke 35+4: EFW: 2813g, 69 perc. Så står det noe jeg ikke skjønner. Og så 44 perc. Så jeg aner egentlig ikke hva disse to percentilene representerer :rolleyes:
Skal på ny UL i morgen.
Hvordan har det gått OverLykkelig <3?
 
Masse lykke til :) Har selv vært på ganske mange, men avsluttet vekstmålingen i uke 34. Hun har gått fra -16%, -10%, -7%, -3% og den siste ble hun målt til -8%. Men hun har det som hun skal mtp morkake, fostervann og næring osv, så etter siste kontroll konkluderte vi med at hun er som hun skal være og at jeg bare får små barn ;)
 
Ja, JM som har målt hver gang. Var på kontroll for 2 mnd'er siden, da var jenta vår +7%. Så har forberedt meg på beskjed om at hun er en del mer enn det nå..
+ 7 % er jo ingenting sånn egentlig.. Frøkna her var målt til +5 % i uke 26... Men de tar mye feil på sånn, så det bekymrer ikke akkurat meg ;)

Men må har jeg jevn kurve da.. Ikke sånn hopp som hos deg
 
Det er vel verdien som representerer det som enten er over eller under gjennomsnittet. Så hvis baby er på 86 percentil så er den større enn 86% av gjennomsnittet. Eller noe sånt. Har prøvd å finne det ut selv og det var så nært en forståelse som jeg kom :p

Jeg har fått flere estimeringer, men bare to er notert på skjemaet.
Uke 24+2: EFW: 827g, 86 perc.
Uke 35+4: EFW: 2813g, 69 perc. Så står det noe jeg ikke skjønner. Og så 44 perc. Så jeg aner egentlig ikke hva disse to percentilene representerer :rolleyes:
Skal på ny UL i morgen.
Hvordan har det gått OverLykkelig <3?

Eg får sikkert ei forklaring på det når eg kommer te sykehuset:) skal ikke inn før kvart på 3 idag, så vet ikke noe før da.. Skal oppdatere dere når eg har vært der :)
 
+ 7 % er jo ingenting sånn egentlig.. Frøkna her var målt til +5 % i uke 26... Men de tar mye feil på sånn, så det bekymrer ikke akkurat meg ;)

Men må har jeg jevn kurve da.. Ikke sånn hopp som hos deg

Nei, +7% er ikke noe mye. Men er veksten i ettertid som er stor. Er ganske nervøs ettersom det er flere faktorer inn i bilde for min del. Krysser fingrene for at eg bare får beskjed om mye fostervann egentlig:p

Har i 1mnd hadd utslag på nitritt uten å finne grunn. Nest sist urinprøve ga også utslag på spor av blod. Har forhøyet BT, ligger på skala 3 på ødemer nå og har i tilegg gått opp nesten 40kg i hele svangerskapet! :eek:
 
40kg?! wow! Og jeg som synes jeg har lagt på meg mye med mine 18! Det må da være forferdelig tungt for deg?
 
40kg?! wow! Og jeg som synes jeg har lagt på meg mye med mine 18! Det må da være forferdelig tungt for deg?

Ja, er sinnsykt tungt! Men en god del av kiloene er vann i kroppen også da. Er mye plaget med bekkenet og ryggen, og mulig eg har ei nyre i klem. Så håper de finner ut noe lurt for meg nå i dag:)
 
Her ser dere litt hvor mye eg har lagt meg ut :-/ magen er jo bare kos synes eg, men har fått det over alt.. Mye vann!
 

Vedlegg

  • ImageUploadedByBV Forum1448360609.823805.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1448360609.823805.jpg
    66,5 KB · Visninger: 66
  • ImageUploadedByBV Forum1448360659.110587.jpg
    ImageUploadedByBV Forum1448360659.110587.jpg
    54,3 KB · Visninger: 63
Ja, er sinnsykt tungt! Men en god del av kiloene er vann i kroppen også da. Er mye plaget med bekkenet og ryggen, og mulig eg har ei nyre i klem. Så håper de finner ut noe lurt for meg nå i dag:)
Er jo tungt uavhengig av om det er vann eller ikke, ja. Skal godt gjøres å legge på seg så mye uten at store deler er vann. Fordelen med det er jo at det forsvinner av seg selv etterpå :)

Kan høres ut som du har svangeskapsforgiftning? Lykke til på kontrollen!
 
Back
Topp