Vekstkontroll

Jeg ble sendt på sykehuset pga sf-mål som var flatet ut. Fikk beskjed om at jeg skulle tilbake igjen om 2 uker for å sjekke at utviklinga gikk som det skulle..

Jeg har hatt vekstkontoller hele veien pga at jeg er gastric bypass operert i 2007 og har hatt underskudd på div næringsstoffer denne gangen (har ei på 2 år fra før og ammet fortsatt da jeg ble gravid så det har nok vært litt tøft på kroppen). Derfor vekstkontoller for å sjekke at baby vokser normalt. Alt har vært bra så langt og i morgen blir siste kontroll før fødsel.

Jeg var og på vekstkontroll I sist uke når jeg var 36+1. Ble estimert til 3145 gram. Men fikk ikke vite prosent over "normal" denne gang. I uke 32 var småen ca 5% over. Men dei klarte heller ikke å ta målingen på hodet. Tror h*n lå for langt nede i bekkenet. Fikk vertfall ikke godt nok bilde opp av det :-P hehe

Skal tilbake 1 april. Da er jeg vel 38+1 om jeg ikke husker feil :-)

Takk for at dere svarer og gir meg mer utfyllende grunn for vekstkontroll:):) Føler meg litt tryggere på hvorfor jeg ikke blir fulgt opp videre;)

Synes så mange er på vekstkontroller:D Hva er grunnen til at man får det?

Var på ultralyd selv i uke 32 og fikk da beskjed at babyen var +2,4%. Men det var ikke grunn nok til å følge med videre i svangerskapet. Begynner jo å lure når jeg leser om dere med mindre avvik, men som fortsatt følges opp... Kanskje jeg må etterspørre kontroll?

Er det sf-målene som viser store avvik??
Har ikke vært på noen annen ul kontroll enn oul jeg.. så her aner jeg ikke hvor stor han er.. jordmor/lege vil ikke henvise meg siden sf målene er normale.. (mamma fødte store barn, så har spurt)..

Har ikke vært på noen annen ul kontroll enn oul jeg.. så her aner jeg ikke hvor stor han er.. jordmor/lege vil ikke henvise meg siden sf målene er normale.. (mamma fødte store barn, så har spurt)..
De sier mine mål er normale å, selvom jeg synes du hopper litt;) Må vel bare stole på at legene og jordmødrene vet best:)

De sier mine mål er normale å, selvom jeg synes du hopper litt;) Må vel bare stole på at legene og jordmødrene vet best:)
Jepp.. må nok det.. får se på fredag hos jordmor hvordan ståa er :-)

Mi er målt til å vær 10% over, og eg blir ikkje fulgt opp. Håpe så inderlig at eg føder snart (39+4)

Mi er målt til å vær 10% over, og eg blir ikkje fulgt opp. Håpe så inderlig at eg føder snart (39+4)
Så merkelig, da er det virkelig forskjell fra sted til sted.. :-/
Har du sv.diabetes? Er iallfall derfor jeg får oppfølging, bebis kan legge på seg mer/fortere pga det.

Jeg får oppfølging pga en form for sv.diabetes :) Og det er nå di siste ukene at bebis legger mest på seg..
Var iallfall det jeg fikk forklart på fr.stad sykehus :)

Synes så mange er på vekstkontroller:D Hva er grunnen til at man får det?

Var på ultralyd selv i uke 32 og fikk da beskjed at babyen var +2,4%. Men det var ikke grunn nok til å følge med videre i svangerskapet. Begynner jo å lure når jeg leser om dere med mindre avvik, men som fortsatt følges opp... Kanskje jeg må etterspørre kontroll?

Er det sf-målene som viser store avvik??

Jeg kan forhåpentligvis svare mer på dette etter min kontroll i uke 36.
Jeg skal også til Fredrikstad, samme sted som lisabet86, og min baby er jo omtrent like stor som Trylletrollet, rundt 2% over gjennomsnittet, basert på vekten.

Da vet vi jo nå at Fredrikstad muligens tenker igangsetting ved 1,4 % og sv. diabetes. Min baby er større, men jeg har ikke sv. diabetes, så kan jo da finne ut om det er diabetes eller størrelsen som avgjør. Om legen ikke sier noe, kan jeg jo også spørre! Ikke for at jeg vil igangsettes, men fordi jeg lurer. :-)

Det er ennå en liten stund til da, men har time før påske! :-)

Hva het legen du var hos, lisabet86?

Jeg kan forhåpentligvis svare mer på dette etter min kontroll i uke 36.
Jeg skal også til Fredrikstad, samme sted som lisabet86, og min baby er jo omtrent like stor som Trylletrollet, rundt 2% over gjennomsnittet, basert på vekten.

Da vet vi jo nå at Fredrikstad muligens tenker igangsetting ved 1,4 % og sv. diabetes. Min baby er større, men jeg har ikke sv. diabetes, så kan jo da finne ut om det er diabetes eller størrelsen som avgjør. Om legen ikke sier noe, kan jeg jo også spørre! Ikke for at jeg vil igangsettes, men fordi jeg lurer. :-)

Det er ennå en liten stund til da, men har time før påske! :-)

Hva het legen du var hos, lisabet86?
Det er en god idé ;-)
Legen jeg var hos i dag ( og skal til oppfølging hos ) heter Dr. Anmah Hawwa, ho er dansk :-)

Det er en god idé ;-)
Legen jeg var hos i dag ( og skal til oppfølging hos ) heter Dr. Anmah Hawwa, ho er dansk :)
Jeg har fått time hos en annen. Fått ny lege hver kontroll, enda jeg ble "lovet" samme.

Men de bør jo uansett ha samme retningslinjer for igangsetting ved samme sykehus, så kan jo høre selv om det ikke er samme lege! :-)

Jeg sier jo ikke noe om at "en med avvik på 1,4% som var hos dr..... kanskje blir satt i gang...". Men kan spørre litt generelt om igangsetting og store barn, siden min ligger over. :-)

Jeg hadde et avvik på 20%, hadde sv.dia og legen anslo en fødselsvekt på ca 4 kg 2 uker før termin. Mini veide 3735 g. Så de behøver ikke bli så store :-)

Jeg har fått time hos en annen. Fått ny lege hver kontroll, enda jeg ble "lovet" samme.

Men de bør jo uansett ha samme retningslinjer for igangsetting ved samme sykehus, så kan jo høre selv om det ikke er samme lege! :-)

Jeg sier jo ikke noe om at "en med avvik på 1,4% som var hos dr..... kanskje blir satt i gang...". Men kan spørre litt generelt om igangsetting og store barn, siden min ligger over. :-)
Helt greit for meg :-)
Kjekt å vite hva di tenker/mener rundt dette.. ;-)

Back
Topp