Vekstkontoll

Så rart at det er så lang ventetid da! Det er jo ikke din feil. Har dere bare én jordmor?
Nei, flere, men det er så lang ventetid( jeg var forrige uke på helsestasjon så fikk jeg tilbud om time etter Jul( hva rekker hun på så kort tid(
 
Skal også på vekstkontroll. 18 des. Da er jeg ca like langt som sist jeg fødte..merkelig å tenke på..
skal på kontroll pga livmorhalsen.
 
På sykehuset der man skal føde? Er det bare for flergangsfødende? Jeg skal snart begynne med uke 32 og ingen som har sendt meg innkallingen?)

Det gjelder sykehuset Telemark. Der får alle tilbud om tilvekstkontroll, førstegangsfødende som flergangsfødene. Fastlege/jordmor sender henvisning om ikke det ble avtalt på oul.

Det er ikke vanlig overalt, og ikke noe som er nødvendig egentlig dersom det er ikke tilsier noe.
 
På sykehuset der man skal føde? Er det bare for flergangsfødende? Jeg skal snart begynne med uke 32 og ingen som har sendt meg innkallingen?)
Jeg går dit pga svangerskapsdiabetes og lavt stoffskifte. Det er ikke rutine ellers.
 
Her er det standard at vekstkontroll tilbys i uke 32.

Jeg har det pga tidligere svangerskap :)

Eg fekk time til 2 kontroller pga at 1mann kom 4 dager på overtid, å var 2950g å dette synes dei var lite...
Dei snakka om at dei lurde på om han hadde fått forlite næring eller nåke slek...
Eg var på UL 1 veka før 1 mann kom, å da sa dei att han her kjem til å være mellom 3400-3600g, men dette stemte da ikkje..:/ så derfor vil dei holde meg under kontroll denne gangen...
 
Jeg fikk egentlig time til å sjekke nyrene til baby på ny, da det ene nyrebekkenet var noe forstørret på oul. Men symfysemålet mitt er høyt, så hadde jeg ikke allerede hatt time, så hadde jm sendt henvisning til vekstkontroll nå.


Skreiv på feil, men du kan lese det eg skreiv feil på den andre...
 
Dette vart berre rot ... Den eg skulle svare på den kommer ikkje opp når eg trykker på den..:/ d kommer berre dei andre... Kva som skjer?:/
Sorry dikka 2 som eg ha skreve til, d var ikkje meining..
 
Skal igjen i veke 34 eg å.. Ctg, no står d heilt stille, kva d va igjen?
Dei sa ingenting til meg om at eg skulle ha med urinprøve, så eg hadde jo ikkje det, men d gjekk fint d !:)

Står ingenting i innkallelsen om urinprøve .. ?
 
Står ingenting i innkallelsen om urinprøve .. ?

Nei... Ingenting... Fekk timane når eg var på 18 vekers kontroll.. Fekk da begge timane til vekstkontroll...
Var no når eg va 29 veke, å ska igjen når eg e 34..
Men ikkje eit ord om urinprøve..
 
Synes det er litt rart at de forskjellige sykehus har såpass forskjellige rutiner.
 
Jeg går også på det pga lavt stoffskifte :) vekstkontroll hver fjerde uke!
Hadde ikke fått det om det ikke var for stoffskifte, så er ikke noe normal rutine her.
 
Nei... Ingenting... Fekk timane når eg var på 18 vekers kontroll.. Fekk da begge timane til vekstkontroll...
Var no når eg va 29 veke, å ska igjen når eg e 34..
Men ikkje eit ord om urinprøve..

Nei ikke ett ord om det her heller. Så tar ikke med :)
 
Har aldri fått noen timer til vekstkontroll.
 
Da jeg var på oul forrige svangerskap, kosta det 25 kr totalt, MED bilder, denne gangen måtte jeg betale 200 kr... På sykehuset i Kristiansand!!
Hver gang du er på kontroll der (f.eks føden pga bekymringer), så skal de ha usle 25 kr i materiellgebyr. Koster de jo mer å sende fakturaen enn det er verd de 25 kr....
Men men, sånn er det med oss sørlendinger, vi får ikke gratis sykehus :p
 
Da jeg var på oul forrige svangerskap, kosta det 25 kr totalt, MED bilder, denne gangen måtte jeg betale 200 kr... På sykehuset i Kristiansand!!
Hver gang du er på kontroll der (f.eks føden pga bekymringer), så skal de ha usle 25 kr i materiellgebyr. Koster de jo mer å sende fakturaen enn det er verd de 25 kr....
Men men, sånn er det med oss sørlendinger, vi får ikke gratis sykehus :p
200,-?! Har du spurt for hva da?
 
Ohh yess. De er glade i de 25 kronene sine :p

Ja, det stod ingenting på det brevet. Stod bare om ville ha utskrift så kostet det penger og at vi ikke kunne ha med søsken :)

25 kr? For hva? Hehe... Aldri betalt en krone her...
 
Back
Topp