Vekstestiminering

bomsa

Flørter med forumet
Skal på vekstestiminering i morgen på sykehuset pga høy bmi + at hun e har fra Før veide 4500g 4 dager etter termin. Var jo på vekstestiminering sist å, dagen før hun kom, å da bommet de med 900g. Fikk litt sjokk når hun var så stor :p så har ikke helt tiltro til disse målingene kan enn si....

Noen andre som har vert på vekstestiminering tidligere?
 
Jeg har termin 1 april men har et håp på å bli satt igang i mars. Er 30 uker idag.
Jeg var på vekstestiminering igår med den lille i magen. Fikk beskjed at da skal de små ligge rundt 1400 gram. Min er 1800 gram nå:( har født 3 store barn før på 4710, 4620 og 5180 (siste endte i katastrofe keisersnitt). Så jeg vet jeg kommer til å få stort barn igjen. Ville helst ha keisersnitt, men det hørtes ut som gikk dårlig å få. Men sette igang der ungen ikke er over 4600gram. Skal tilbake på nu kontroll om 2 uker. Måtte snakke med ny lege igjen:( håper jeg da kan få svart på hvitt om hva som skjer:)
 
Jeg har vært på vekstestimering med begge mine to, og det har stemt veldig godt :) har også vært med lille i magen, og har absolut tiltro til målene, da de har kommet fram til det samme ved flere anledninger. Men det kommer kanskje litt an på sykehuset og utstyret også? Jeg hører til ett av de beste sykehusene på svangerskap - kan være de er bedre på det?
 
Har hatt vekstestimering på begge barna, denne ligger foreløbig akkurat på gjennomsnittet, mens største ble estimert til 32%+. Så de mente hun ville veie mellom 4200 og 4500g i uke 37, men sannsynligvis nærmere 4500g.
Når hun kom 37+4 veide hun 3885g, noe som tilvarer ca 6%+
 
Eg gikk på det med storesøster, der bomma de med ca 450 gr.Hun ble målt til ca 4000 gr men var heldigvis bare 3500 gr.Neste mann er litt større og har ligget jevnt på ca +10% hele tiden.Stemmer nok ganske bra da det er 3 forskjellige leger som har målt han til det.
 
Var på 2 ulike estimeringer på en uke. Den ene målte at hun veide 1.7 og den andre 1.8. Er i uke 32 nå, og de mistenker at hun blir max 3.3 ved fødsel... Hører mye "rart" om estimering, så tar det med en klype salt. Men spørs sikkert hvor nøye de har målt osv...
 
Var på ul egentlig fordi de mistenker svangerskapsforgiftning , hun ble da målt til +7 % , 1 uke etter ble hun målt til -14% så jeg skal tilbake om 2 uker for ny ul, det var 2 forskjellige som målte dette,tar det hele med en stor klype salt sånn egentlig.
 
Fikk vekstestimering forrige svangerskap som stemte godt. Denne gangen, som de to forrige, ser det ut til at jeg venter en gjennomsnittlig stor baby. Få vekstestimering denne gangen pga seteleie. Neste sjekk er om to uker, og da er jeg 36+4!
 
Glemte å si at jeg igrunnen kun stoler på estimeringen her og nå - det at de estimerer fødselsvekt nå (uke 31) tar jeg med en klype salt, hun kan jo vokse myyyyye før den tid :)
 
Fikk en vekstestimering på overtidskontrollen med storebror. Fikk da beskjed om at han var ca 3700 g, han var 3528 g når han kom dagen etter. Så da traff de jo ganske godt vil jeg si :)
 
Merkeligste time noensinne I dag føler jeg.... først hadde de satt opp timen en halv time senere enn hva jeg fikk beskjed om (godt det ikke var motsatt), så tok det ytterlige 45 min før jeg kom inn. Der ble jeg møtt av en utenlandsk mann som såvidt kikket på meg før han beordret meg opp på bordet. Tok e ul på kanskje 3min uten at han sa noe, så var det å tørke av magen. Fikk litt spørsmål som tydet på at ha ikke hadde sett på jornalen min en gang, og beskjed om at jeg skulle føde I kr.sand(ikke arendal som jeg fikk beskjed om sist). Så var det bare ut I luka å få ny time til uka hos dia-lege. Stussa litteratur det å, ettersom blodsukkeret mitt er kjempebra.

Tror hele visitten tok max 10 min totalt, og ble etterlatt med masse spørsmål istedenfor svar. Fikk vite mini lå ca 12% + da iallfall. ... kjedelig å komme til en brysk og lite hjelpsom lege. Gla e ikke er av den følsomme typen :p sambo so var med var kjempesint når vi reiste fra sykehuset :p
 
Var på ul egentlig fordi de mistenker svangerskapsforgiftning , hun ble da målt til +7 % , 1 uke etter ble hun målt til -14% så jeg skal tilbake om 2 uker for ny ul, det var 2 forskjellige som målte dette,tar det hele med en stor klype salt sånn egentlig.
Jeg va i dag og de målte -13,5% skal og tilbake etter 2 uker. Vet du hva de gjør om de fortsatt ikke legger så mye på seg?
 
Jeg va i dag og de målte -13,5% skal og tilbake etter 2 uker. Vet du hva de gjør om de fortsatt ikke legger så mye på seg?
Nei det vet jeg faktisk ikke, skal tilbake da er jeg 37 uker, har faktisk et lite håp om at de setter i gang fødselen da,men tror det skal mye mer avvik til for det, sånn over -25.
 
Nei det vet jeg faktisk ikke, skal tilbake da er jeg 37 uker, har faktisk et lite håp om at de setter i gang fødselen da,men tror det skal mye mer avvik til for det, sånn over -25.
men tror du de setter igang fødselen i uke 37?er det noen andre grunner kansje?
 
Jeg va i dag og de målte -13,5% skal og tilbake etter 2 uker. Vet du hva de gjør om de fortsatt ikke legger så mye på seg?
Jag har -20% på min lilltjej, och det kan lika gärna vara att jag bara får små barn. Så dom följer med ,men inget snack om igångsättning pga det .
 
Er 32+5 og var på UL i dag, der målte han avvik på -15%, han veier 1550gram.
Han skulle henvise meg til ny UL på sykehuset for å sjekke opp! Jeg har kun lagt på meg 8kg, så hverken baby eller jeg har lagt på oss stort!
Men han er enormt aktiv hele døgnet, så er ikke så bekymret
 
Jeg va i dag og de målte -13,5% skal og tilbake etter 2 uker. Vet du hva de gjør om de fortsatt ikke legger så mye på seg?

Jeg får vekstestimering fordi storebror var bitteliten når han ble født til termin (2370 g), og de sa det så ut som han hadde slanket seg før fødselen.

På ul forrige torsdag var jeg 31+4, og lillemor ble estimert til ca 1500 g. Skal tilbake om litt under 3 uker. Fikk forklart at det ikke var så nøye at hun lå helt i nedre del av skalaen, så lenge hun følger sin kurve fram mot neste ul :) Jeg har fått beskjed om at dersom lillemor ikke legger på seg nok de siste ukene, er det bedre at hun får komme ut og spise i stedet for å slankes inni magen. Så da regner jeg med at man blir satt i gang dersom de ikke legger nok på seg...
 
Jeg får vekstestimering fordi storebror var bitteliten når han ble født til termin (2370 g), og de sa det så ut som han hadde slanket seg før fødselen.

På ul forrige torsdag var jeg 31+4, og lillemor ble estimert til ca 1500 g. Skal tilbake om litt under 3 uker. Fikk forklart at det ikke var så nøye at hun lå helt i nedre del av skalaen, så lenge hun følger sin kurve fram mot neste ul :) Jeg har fått beskjed om at dersom lillemor ikke legger på seg nok de siste ukene, er det bedre at hun får komme ut og spise i stedet for å slankes inni magen. Så da regner jeg med at man blir satt i gang dersom de ikke legger nok på seg...

Jeg var på vekstestimering i uke 31+4. Da ble babyen i magen estimert til å være 1700 gram. Skal på ny kontroll fredag kommende uke. Blir spennende å se hvordan utviklingen har vært.
 
Tips til hva man kan gjøre for at babyen går opp i vekt?
Føler jeg spiser mer en nok og sunn og variert mat! Føler egentlig han tar til seg all næring og energi for jeg har virkelig ikke krefter til overs! Veldig frustrerende egentlig
32+5 i dag og han veier 1560gram.
Litt redd for at det er sv.forgiftning på gang
 
Tips til hva man kan gjøre for at babyen går opp i vekt?
Føler jeg spiser mer en nok og sunn og variert mat! Føler egentlig han tar til seg all næring og energi for jeg har virkelig ikke krefter til overs! Veldig frustrerende egentlig
32+5 i dag og han veier 1560gram.
Litt redd for at det er sv.forgiftning på gang
Fikk beskjed om at det var pent lite å gjøre desverre... Men jeg fikk beskjed om å spise sunt og næringsrikt, drikke godt, hvile nok å lytte til kroppen. Og å ligge mest mulig på venstre side av en eller annen grunn, var noe med blodtilførsel syntes jeg de sa? Vet ikke om det gjelder alle da...

Her sa de også at om avviket øker mye så vurderer de om baby har det bedre utenfor magen ❤️ Og at om avviket ble over 22% så ble det hyppige kontroller og fortløpende vurdering. Men er kanskje forskjellig fra sykehus til sykehus, og kanskje årsak til avviket også påvirker her?

Føler meg i allefall godt ivaretatt - trygt å vite at de passer på lille der inne ❤️
 
Back
Topp