Veien til 1+1 blir til 3!

Lykk1

Forelsket i forumet
Litt skummelt, men hopper i det!!
Jeg har vurdert frem og tilbake om jeg skulle lage meg en dagbok, sånn at jeg kunne ha litt oversikt og noe å se tilbake på. I tillegg tenker jeg det er fint å ha en siden til å lufte litt tanker. DU er hjertelig velkommen til å dele tanker og erfaringer sammen med meg <3 Jeg har satt veldig pris på andres dagbøker. De har vært fine å ha i vanskelige og fine perioder!


Jeg er 27 år, fra Oslo men bor på Østlandet. Min samboer er 29 år! Jeg jobber som helsepersonell. Vi bor i selveid hus og har en katt på 7 mnd. Vi har ingen barn fra før, så dette blir vårt første!


Deler min historie for dere som er interessert.

Jeg ble gravid i slutten av mai 2020. Vi hadde ikke gått inn for å prøve, men siden jeg ikke gikk på prevensjon, da kroppen min ikke tåler det, så visste vi jo at dette kunne skje. Da jeg var kommet til uke 6 (i juni) våknet jeg av en blødning, så skjønte at noe ikke stemte! Magefølelsen hadde riktig og beskjeden jeg fikk var at jeg hadde hatt en spontanabort. Hele verden raste for meg, selvom jeg vet at en spontanabort er ganske vanlig! Jeg brukte litt tid på å samle meg og innrømme ovenfor meg selv at jeg faktisk hadde mistet. Vi snakket masse sammen, var på sommerferie og ting begynte å løsne <3 Min samboer var fast bestemt på å ikke gi oss og at vi skulle fortsette å prøve. Derfor ble vi enig om å virkelig gå inn for å prøve! Så etter at syklusen min hadde gått tilbake til normalen, la vi inn alle aksjer fra august. Vi har hatt noen mnd der vi har hatt sex når det passer og ikke følgt så nøye med på eggløsning, men det fordi det går litt oppi hodet mitt og jeg trenger litt pauser. Det har ikke klaffet enda..


Symptomer jeg hadde før positiv test:

Harde ømme pupper

Unormalt mye utflod

Mens murring

Begynte å snorke dagen før ikm (om det er et symptom)

Kastet opp på ikm dagen




PP etter sa:

PP 1: negativ

PP 2: negativ

PP 3: negativ

PP 4: negativ

PP 5: negativ


PP 6 tenkte jeg å gå til innkjøp av EL tester. Det er noe jeg ikke har brukt tidligere!

❤️❤️
 
Velkommen inn i dagbokverdenen:joyful: El-tester er kjempefint å begynne med når ønsket er så stort. I tillegg kan jeg virkelig anbefale temping dersom du vil prøve å få full kontroll på syklusen. Iallfall en mnd eller to, for å se om du får temp-stigning etter positiv el-test. Ellers hvis man blir stresset av alt det der er det jo «bare» å ha babydans annenhver dag, sies det:p Jeg har iallfall funnet stor interesse i å finne ut av den merkelige kroppen:hilarious: Masse, masse lykke til! Heier på deg:D
 
Velkommen inn i dagbokverdenen:joyful: El-tester er kjempefint å begynne med når ønsket er så stort. I tillegg kan jeg virkelig anbefale temping dersom du vil prøve å få full kontroll på syklusen. Iallfall en mnd eller to, for å se om du får temp-stigning etter positiv el-test. Ellers hvis man blir stresset av alt det der er det jo «bare» å ha babydans annenhver dag, sies det:p Jeg har iallfall funnet stor interesse i å finne ut av den merkelige kroppen:hilarious: Masse, masse lykke til! Heier på deg:D
Tusen takk for koselig tilbakemelding ❤️ Takk for gode tips. Jeg har prøvd å lese litt om temping, men skal jeg være helt ærlig skjønner jeg ikke så mye av det :angelic: klarer du å forklare meg det?
upload_2021-1-10_20-35-20.png

tenkte jeg skulle prøve denne. Vært borti den du? :happy:
 
Tusen takk for koselig tilbakemelding ❤️ Takk for gode tips. Jeg har prøvd å lese litt om temping, men skal jeg være helt ærlig skjønner jeg ikke så mye av det :angelic: klarer du å forklare meg det?
Vis vedlegget 345870
tenkte jeg skulle prøve denne. Vært borti den du? :happy:

Jeg har ikke vært borti den der, så har ikke så mye å komme med der. Jeg skal prøve å forklare temping (slik jeg har gjort det) i korte trekk:

Dagen du får mensen er syklusdag 1 - også kalt cd for cycle day, dvs første dag med mens er cd1. Når mensen er ferdig etter ca 4-7 dager begynner du å tempe.

- Det er best å kjøpe et termometer med to desimaler, fordi du vil ha målingen så korrekt som mulig.
- Du tar temperaturen til samme tid (+- en halvtime i verste fall) på morgenen med EN gang du våkner. Dvs du må ha på vekkeklokke også på lørdag og søndag:p Du skal ikke gå opp på do eller noe, fordi det kan påvirke temperaturen. Resultatet du får da er din basale kroppstemperatur, også kalt bbt.
- Det anbefales å ta tempen vaginalt eller rektalt, fordi oralt kan gi feil svar (hvis du for eksempel sover med munnen åpen)
- Du skriver ned temperaturen hver morgen, enten på et eget ark eller laster ned for eksempel appen «Premom» og fører inn tempen der. Anbefales! Da får du etterhvert opp en graf.
- Du tester samtidig etter el med el-tester, og du vil da se at når el-testen blir positiv, da vil temperaturen din øke med ca 0,2-0,8 grader et par dager etterpå. Gratulerer - du har da hatt el og er da i lutealfasen!

Årsaken til at temperaturen går opp er fordi progesteronet tar over for østrogenet, og det er progesteronet som skal gjøre livmorslimhinnen klar for egget blant annet. Dersom ikke tempen går opp, så har du ikke hatt el. Temphoppet bekrefter altså el. Det har seg nemlig sånn at el-tester kan slå ut positive selv om ikke du får el - da slipper ikke egget, rett og slett. Ved å tempe så vil du klare å avdekke dersom dette skjer:)

Dette ble jaggu en liten avhandling, men håper det var noenlunde greit forklart:)
 
Hei ville bare tipse om denne ! https://www.billige-tester.no/egglo...rwcBwkD9xAJ6O8A1PFd_aTGWuw5-SCo8aArhoEALw_wcB

Den redda meg for å finne EL, da den varierer frå syklusdag 11-17 ish hehe , denne viser dine fertile dager med eit blinkefjes , også med eit fast fjes dagen du har EL. er kjempe lett å bruke :D

Masse lykke til !!
Tusen tusen takk for tipset :) gode dere er. Kanskje prøve de istedenfor den jeg fant på bilde ovenfor her! Bare syntes den virket så genial med at du kunne legge den inn med frontkamera, så leser den for deg. Men mulig det funker dårlig også!
 
Tusen tusen takk for tipset :) gode dere er. Kanskje prøve de istedenfor den jeg fant på bilde ovenfor her! Bare syntes den virket så genial med at du kunne legge den inn med frontkamera, så leser den for deg. Men mulig det funker dårlig også!


leste litt om den selv, og noen skrev at den ikkje overførte så bra , men det kan ha vært ein person hehe. eg safe'an bare med den litt enklere :D
 
Jeg har ikke vært borti den der, så har ikke så mye å komme med der. Jeg skal prøve å forklare temping (slik jeg har gjort det) i korte trekk:

Dagen du får mensen er syklusdag 1 - også kalt cd for cycle day, dvs første dag med mens er cd1. Når mensen er ferdig etter ca 4-7 dager begynner du å tempe.

- Det er best å kjøpe et termometer med to desimaler, fordi du vil ha målingen så korrekt som mulig.
- Du tar temperaturen til samme tid (+- en halvtime i verste fall) på morgenen med EN gang du våkner. Dvs du må ha på vekkeklokke også på lørdag og søndag:p Du skal ikke gå opp på do eller noe, fordi det kan påvirke temperaturen. Resultatet du får da er din basale kroppstemperatur, også kalt bbt.
- Det anbefales å ta tempen vaginalt eller rektalt, fordi oralt kan gi feil svar (hvis du for eksempel sover med munnen åpen)
- Du skriver ned temperaturen hver morgen, enten på et eget ark eller laster ned for eksempel appen «Premom» og fører inn tempen der. Anbefales! Da får du etterhvert opp en graf.
- Du tester samtidig etter el med el-tester, og du vil da se at når el-testen blir positiv, da vil temperaturen din øke med ca 0,2-0,8 grader et par dager etterpå. Gratulerer - du har da hatt el og er da i lutealfasen!

Årsaken til at temperaturen går opp er fordi progesteronet tar over for østrogenet, og det er progesteronet som skal gjøre livmorslimhinnen klar for egget blant annet. Dersom ikke tempen går opp, så har du ikke hatt el. Temphoppet bekrefter altså el. Det har seg nemlig sånn at el-tester kan slå ut positive selv om ikke du får el - da slipper ikke egget, rett og slett. Ved å tempe så vil du klare å avdekke dersom dette skjer:)

Dette ble jaggu en liten avhandling, men håper det var noenlunde greit forklart:)
For en fantastisk forklaring :D nå skjønner jeg hvordan det skal gjøres! Tusen tusen TAKK ❤️ Reddende engel. Har du en termometer å anbefale. Har en, men vet ikke om den er bra nok? :bored: Legger ved et bilde.

upload_2021-1-10_21-19-46.png
 
leste litt om den selv, og noen skrev at den ikkje overførte så bra , men det kan ha vært ein person hehe. eg safe'an bare med den litt enklere :D
Enkle er ofte det beste sier dem :D ble veldig usikker jeg nå, men trur kanskje det faller på de du delte. Var ikke så gal pris heller :hilarious:
 
For en fantastisk forklaring :D nå skjønner jeg hvordan det skal gjøres! Tusen tusen TAKK ❤️ Reddende engel. Har du en termometer å anbefale. Har en, men vet ikke om den er bra nok? :bored: Legger ved et bilde.

Vis vedlegget 345876

Bare hyggelig:happy: Det ser ut som det termometeret der kun har en desimal. Det anbefales å ha et termometer som har to desimaler, men i mangel på det så kan jo det du har brukes:) Evt kan du kjøpe dette for eksempel https://www.farmasiet.no/catalog/fe.../termometer-digitalt-med-2-desimaler,5004875/ Vet ikke om det er bra da, så kan ikke gå god for akkurat det der. Men det er den typen du er ute etter:joyful:
 
Bare hyggelig:happy: Det ser ut som det termometeret der kun har en desimal. Det anbefales å ha et termometer som har to desimaler, men i mangel på det så kan jo det du har brukes:) Evt kan du kjøpe dette for eksempel https://www.farmasiet.no/catalog/fe.../termometer-digitalt-med-2-desimaler,5004875/ Vet ikke om det er bra da, så kan ikke gå god for akkurat det der. Men det er den typen du er ute etter:joyful:
Igjen: tusen takk :happy: kan jeg spørre hvilket du bruker? Den du sendte hadde dem selvfølgelig ikke inne på lager. Haha! Kan Google litt også.
 
Igjen: tusen takk :happy: kan jeg spørre hvilket du bruker? Den du sendte hadde dem selvfølgelig ikke inne på lager. Haha! Kan Google litt også.

Jeg har et gammelt jeg ikke aner hvor er fra. Ja, bare Google så kommer du nok over noe:)
 
CD 2!

Det har vært en veldig fin dag i dag. Gått en lang tur i finværet sammen med en god venninne, vært innom senteret å handlet litt og vært på kafé :happy:

I går fikk jeg handlet inn to grapefruktjuice, CB digital El-tester og 10 graviditetstester, så nå er jeg klar for en ny pp! Jeg er veldig spent på denne pp. Spent på om el-testene kan veilede meg til å treffe på eggløsningen, selvom jeg er ganske sikker på egen kropp og tegnene jeg får når EL er. Lei av at det tar tid og begynner å bli noe rastløs :angelic: Jeg tenkte litt på temping, men tenker jeg begynner med El-tester først. Neste steg blir vel både testing og temping. Føler alt må prøves!
Om du har noen råd som har funker for deg som ikke er nevnt her, så hadde jeg blitt veldig HAPPY om du ville dele dem :happy::happy:

Håper dere har en fin uke så langt! :Heartred
 
CD 4!

Da var endelig tr dratt for denne gang og vi kan starte prøvingen igjen. Denne gangen håper jeg hun blir borte for en stund! Aldri vært så lei tr nå som jeg prøver. Før brydde jeg meg liksom ikke om det, men nå er det bare irriterende. Flere som føler det sånn? :hungover:
Ventetiden er så kjedelig.. Begynner å bli lei! Hvorfor kan det ikke bare klaffe? Veldig spesielt å tenke på at jeg skulle vært i uke 38 nå. Det gjør det ekstra surt når det ikke klaffer :shifty: Men får vel finne frem litt tålmodighet, å fortsette å prøve.

Ellers har uka vært veldig fin. Begynt å gå en del turer og er masse i aktivitet :smug:


<3
 
CD 8!

En uke (ca) til El og el testene kom i posten i dag :D Ser veldig frem til denne PP! Blir spennende med el testing, grapefruktjuice og fertilitetsgel. Noen som har prøvd det? Før SA tok det 6 mnd å bli gravid, så lov å håpe at det skjer nå også «krysser fingrene» :D

I natt hadde jeg vanskeligheter med å sove. Tenkte masse og kjente sikkelig på det. Jeg skulle vært i uke 38, så litt ekstra sårt i disse tider! Spesielt når det ikke klaffer. Ønsket er så stort! Mulig jeg må stresse ned litt, ikke tenke så mye på det og hvem vet, plutselig så klaffer det. Ja, mye tanker som svirrer om dagen. Noen mener jo at om du bare lar det skje, uten å stresse så skal det klaffe? Nei, begynner å bli smålig lei. Men er kanskje ikke den som skal klage høyest, for vet andre sliter mer en meg!
Sånn. Stopper der :angelic: dagens lille utblåsning og tanker.

Ellers går det fint. Mye ute i frisk luft, spiser næringsrik mat og gjør masse fint sammen med samboeren min :happy:

Håper alt er bra med deg også :Heartred Du er hjertelig velkommen til å dele tanker og erfaring! Setter veldig pris på det.
 
CD 10!

Får ikke sove.. I morgen begynner jeg testing av EL. Kjenner jeg er veldig spent på testingen fremover. Grapefruktjuice går ned på høykant om dagen :D overraskende grei smak, etter å ha lest en del plasser at det ikke er så veldig godt.

:Heartred
 
Back
Topp