vasking-nødvendig?

Petite

Glad i forumet
Er det vitrkelig helt nødvendig åvaske alt baby tøy? Jeg tenkte ikke noe over det før jeg plutselig leste det her. Tenker at det er jo ingen som har prøvd det eller noe, så det er vel reint? eller er det helt helsemessige årsaker til at dette er viktig?

viktig å vaske bebitøyet ja.. er en del stoffer, ensymer og fargestoff greier i det.. mamma driver et vaskeri.. så har fått høre fåredrag a henne[8D] 2 ganger hvis tøyet er nytt, en gang hvis tøyet er brukt.. blir på samme måte som når du kjøper sengesett til senga di.. det er stivt og full a sånne stoffer som ikke er bra.. man vasker jo alltid nytt sengetøy.. man skal det ihvertfall[:)]

Ja folk kan ha tatt på det, men bakterier lever ikke så lenge, så smitte messig og slik har ikke det noe å si. Bare tenker litt at er det hysteri å vaske det eller er det rett og slett nødvendig. Littt sliten om dagen så ting må prioriteres etter viktighet[8|]

jeg har vasket alt bebitøy.. sengetøy.. tepper/helsetepper.. kluter.. smekker.. sprinkelseng beskytter eller hva det heter.. sånn rundt kanten inne i senga.. alt.. men ikke vasket dynene [:)]

ORIGINAL: Petite

Ja folk kan ha tatt på det, men bakterier lever ikke så lenge, så smitte messig og slik har ikke det noe å si. Bare tenker litt at er det hysteri å vaske det eller er det rett og slett nødvendig. Littt sliten om dagen så ting må prioriteres etter viktighet[8|]

er nødvendig... ikke pga beakterier.. men kjemikaler i stoffene!

ORIGINAL: Susa87

jeg har vasket alt bebitøy.. sengetøy.. tepper/helsetepper.. kluter.. smekker.. sprinkelseng beskytter eller hva det heter.. sånn rundt kanten inne i senga.. alt.. men ikke vasket dynene [:)]

jaja det var ganske mye vasking da ;P alt det er virkelig ikke nødvendig..

petite syns du skal gjøre det du orker jeg :) om du ikke får vaska alt baby tøyet er det nok ikke verdensundergang vil jeg tru :)

det er ikke pga bakterier, men pga kemiske stoffer som sitter igjen i tøyet fra produksjonen. Dette er giftstoffer som er ikke bra for kroppen og en nyfødt er jo særlig utsatt. Derfor skal alt nytt babytøy vaskes to ganger, når barnet har blitt størrer holder det med en gang før man bruker tøyet.
Det er anbefalt å bruke et neutralt vaskemiddel fordi vanlig vaskemiddel kan inneholder stoffer som kan virke allergifremkallende. Men det må ikke være dyrt det. Jeg bruke neutralt vaskepulver fra coop, som er veldig bra og koster ikke mye

ORIGINAL: addi

det er ikke pga bakterier, men pga kemiske stoffer som sitter igjen i tøyet fra produksjonen. Dette er giftstoffer som er ikke bra for kroppen og en nyfødt er jo særlig utsatt. Derfor skal alt nytt babytøy vaskes to ganger, når barnet har blitt størrer holder det med en gang før man bruker tøyet.
Det er anbefalt å bruke et neutralt vaskemiddel fordi vanlig vaskemiddel kan inneholder stoffer som kan virke allergifremkallende. Men det må ikke være dyrt det. Jeg bruke neutralt vaskepulver fra coop, som er veldig bra og koster ikke mye

var det jeg prøvde å si og[;)] velger å høre på mamma som driver et stort vaskeri..[:)] men har ikke vært nøye med at det må være neutral vaskepulver..[8D] men folk får jo gjøre som di vil når det gjelder denne vaskinga[:)]

dere får sende over litt energi og litt høyere blodtrykk så skal jg få det til[8D] neida ser hva jg orker. enten blir det vasket eller så får det bare gå bra at det ikke er det

hehe.. har bare slengt i gang en vaskemaskin i ny og ne.. også har jeg fått samboern til å hjelpe meg[;)] grenser for hvor mye jeg orker og[8D]

var det jeg prøvde å si og[;)] velger å høre på mamma som driver et stort vaskeri..[:)] men har ikke vært nøye med at det må være neutral vaskepulver..[8D] men folk får jo gjøre som di vil når det gjelder denne vaskinga[:)]

jeg vet en del siden søstra mi har tatt utdanning i tekstilfag og vet masse om disse ting. Man skulle ikke tror at tøyet blir behandlet med så mange giftstoffer, men slik er det.

ORIGINAL: addi

jeg vet en del siden søstra mi har tatt utdanning i tekstilfag og vet masse om disse ting. Man skulle ikke tror at tøyet blir behandlet med så mange giftstoffer, men slik er det.

hehe.. muttern har fagbrev i tekstil ettellerannet faget.. har med kjemikaler osv osv å gjøre så fått LITT om detta emne i det siste [8D] men kjekt da.. bare å ringe henne hvis det er noe jeg lurer på.. grader.. hva kan vaskes med hva osv [8D][;)]

Jeg utsetter ikke meg selv for kjemiske stoffer så hvorfor skal jeg utsette en baby for det. Sånn tenker jeg.
Alt nytt tøy i dette huset blir vasket før bruk. Hadde aldri falt meg inn å hivd på snuppa noe nytt tøy uvasket..

Men folk får gjøre som de vil.

fader da... seffølgelig vasker og har eg vasket alle baby klærne, det tar eg som en selfølge.. samme med barnetøy til datteren min...

men 2 ganger.. det har eg ikkje gjort[:-]

må vell sette i gang med det eg å da om det er så skummelt for vetlingen[:'(] urh.. men mne slik er det .

e har bare vaska alt en gang på 60grader me omo å komfort uten parfyme for den tåler vi å uten å klø...jentungne min har følsom hud.vaska dynene å men det var for at di hadde liggi i kjelern noen år..

eg har vasket dynene... 1 gang. kommer ikkje til å vaske de 1 gang til... men så er det brukt av jenta mi,, ikkje nytt :D

det blir brukt en mengde kjemikalier og giftstoffer under framstilligen av tøy og klær. Særlig på produksjon av bomull brukes mange skadelige stoffer. Og noe av det sitter fortsatt i klær når den kommer i butikken. Derfor skal man vaske alt av klær før man ta det i bruk og siden babyer er spesiellt utsatt skal man da vaske alle nye klær to ganger, for å skylle ut alle skadelige stoffer.
For en stund siden begynnte jo noen produsenter også å selge økølogiske klær, det vil si klær av bomull hvor dem ikke bruker giftige kjemikalier under produksjonen og slike babyklær må man bare vaske en gang før man kan ta den i bruk.

Dyne må man ikke vaske når den er ny, det holder med å lufte den ut. Den kommer jo ikke i hudkontakt med den lille, man bruker jo dynetrekk

viktig å vaske bebitøyet ja.. er en del stoffer, ensymer og fargestoff greier i det.. mamma driver et vaskeri.. så har fått høre fåredrag a henne[8D] 2 ganger hvis tøyet er nytt, en gang hvis tøyet er brukt.. blir på samme måte som når du kjøper sengesett til senga di.. det er stivt og full a sånne stoffer som ikke er bra.. man vasker jo alltid nytt sengetøy.. man skal det ihvertfall[:)]

Sign!!!

Viktig for å forebygge allergi faktisk, er såå mye kjemiske stoffer i tøyet når vi kjøper det!
Og noe av det er hverken miløvennlig eller bra for helsen[:-][:-][:-][:-]

Back
Topp