Vallergan til baby!

ORIGINAL: RedElf

Uff... Det er ikke noe godt med søvnproblemer og forstår godt at dere blir frustrerte.

Jeg sliter selv med søvnproblemer og har prøvd Vallergan, både mikstur og tabletter. Blei skikkelig slapp hele dagen og følte meg bakfull, men søvnen uteble fullstendig. Kanskje datteren din sliter med det samme? Legen sa at det er jo slik at folk reagerer ulikt på medisin.

Har dere tatt dette opp med legen? Jeg ville ha forsøkt en tur til øre-nese-hals-avdelingen. Kanskje hun har smale luftpassasjer. Jeg skal hvertfall inn for å male det nå. Det er en smal sak og fikse og en ting man ikke merker på pust under søvn. Man merker det kun ved at man er mye våken siden kroppen begynner å produsere for mye adrealin.

Håper dere finner en løsning som passer for dere hvertfall. Lykke til.

Hva skjer med kroppen om man har det?

ORIGINAL: Niiiitah87

ORIGINAL: Mamma til Theo

ORIGINAL: Malenemamma

Hadde aldri gitt det te ein så liden onge.
Hvorfor det?[&:]
Det er en kort kur datteren min får, med svært små doser...

Såvidt eg vett så e det avhengighetsskapandes.

det er allergimedisin!! Et antihistamin som virker søvndyssende...Du kan gå på Vallergran i 20 år uten å bli fysisk avhengig...Pediatriske leger er jo ikke helt på trynet heller når de ordinerer Vallergan til spebarn. De gjør jo det fordi det er trygt og ufarlig[;)]

Det e avhengighetsskapandes :)

Det er ikke det nei!

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/V/Vallergan_sanofi-aventis_84393/89658.html

ORIGINAL: jente_88

Jenta mi er nå 1 år! å vi har hatt det problemet lenge! men kunne aldri ha tenkt meg å gitt henne sovemedisin![:@]

Nei, men det er jo opp til deg[:)] enkelte har værre problem enn andre...

ORIGINAL: Mamma t 2gullgutta

Jenta mi er nå 1 år! å vi har hatt det problemet lenge! men kunne aldri ha tenkt meg å gitt henne sovemedisin![:@]

Det er da ikke opp til deg og dømme at andre kanskje har "værre" problemer enn jente_88, bare fordi hun aldri kunne tenkt seg å gi sovemedisin til sitt barn.

ORIGINAL: Sol81

Det er da ikke opp til deg og dømme at andre kanskje har "værre" problemer enn jente_88, bare fordi hun aldri kunne tenkt seg å gi sovemedisin til sitt barn.

Å hvordan vet du at jeg ikke har større prob. mamma t2gullgutta?[8|] Hvordan kan du si noe om det?
Her er vi faktisk inn å ut av sykehuset å leger! Så at du mener at vi har et mindre problem, kan du vell ikke si!

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: Lissyjane

Man får jo ikke abstinenser av å være psykisk avhengig. Man får jo abstinenser når dritten går ut av kroppen[8|]

Fordi du e psykisk avhengig.

Så du mener at de som slutter på amfetamin og heroin også er psykisk avhengig? Jeg bare spør nå. Jeg har lest at mange mener det ikke er mulig å bli fysisk avhengig av hasj[:)]

Nei... amfetamin og heroin bler du jo fysisk avhengige av, akkurat som me tobakk som inneholde nikotin.

Okai[:)] Jeg har faktisk ikke hørt før i dag at man ikke kan bli fysisk avhengig av hasj. Jeg har alltid trodd jeg var det.

Når man ikke får tak i hasj.. og blir eitranes forbanna.. når man ikke får.. så slår man.. eller man ødelegger møbler/vegger osv.. hvordan avhengig er man da?? Spør egentlig Niiitah[8D]

Då e du psykisk avhengige.
AKkurat som ein feide onge som ikkje får sin daglige dose av sukker..

Forstår at du er fortvilet over lite søvn, og lite søvn gjør en også utsatt både ift depresjon og annet. Men det er også slik at depresjon eller andre problemer hos oss voksne ofte fører til søvnvansker hos barn.
Jeg synes det er litt spesielt å tenke medisinering av en 9 mnd gammel baby, og det får meg til å undres over hvordan du som mamma har det.

Hva er det som har fått deg til å tenke at babyen din er unormal sånn at du oppsøker kiropratkor/fys.ter/osv osv? Er det søvnvanskene eller er det andre ting?

Det ser ut som dere foreløpig har et barn, og jeg regner med at du fortsatt er i permisjon? Det hører litt til i denne fasen med nattevåk osv.
Har selv 3 barn i huset, og minste mann på 1 år og 3 mnd kan fortsatt våkne om natten selv om han som regel sover godt. Hvis han "tøyser" litt om natten prøver jeg å heller kutte lit ned på soving dagtid, for som regel har han sovet for lenge om dagen hvis han tøyser om natten. Men du har sikkert provd ut slike ting + gode søvnrutiner...?

Uansett håper jeg du finner ut av ting, for det er klart at det er slitsomt å ha det sånn.

Lykke til[:)]

Takk for tips, til de som har gitt det! Og mange av dere gidder jeg ikke svare til en gang!
Medisiner var ikke i mine tanker LITT en gang før legen sa at dette var siste utvei...
Og dette er en svak 3 ukerskur vi fikk beskjed om å prøve, men den har ikke hjulpet!
Vi har kommet gjennom halve kuren...

Jeg har oppsøkt alle de jeg har oppsøkt fordi jeg var sikker på at datteren min som ikke sov, var utilpass og overtrøtt hadde det vondt noen steder, å HS anbefalte meg å få alt sjekket!
Legen har tatt fullsjekk,men sender henne ikke videre før alt var prøvd (inkl. medisiner)!

Jeg er ingen lege, så jeg trodde såklart hun visste hva hun snakket om, å ikke gidde datteren min medisiner på gøy/fordi hun er lat!

ORIGINAL: Malenemamma

Takk for tips, til de som har gitt det! Og mange av dere gidder jeg ikke svare til en gang!
Medisiner var ikke i mine tanker LITT en gang før legen sa at dette var siste utvei...
Og dette er en svak 3 ukerskur vi fikk beskjed om å prøve, men den har ikke hjulpet!
Vi har kommet gjennom halve kuren...

Jeg har oppsøkt alle de jeg har oppsøkt fordi jeg var sikker på at datteren min som ikke sov, var utilpass og overtrøtt hadde det vondt noen steder, å HS anbefalte meg å få alt sjekket!
Legen har tatt fullsjekk,men sender henne ikke videre før alt var prøvd (inkl. medisiner)!

Jeg er ingen lege, så jeg trodde såklart hun visste hva hun snakket om, å ikke gidde datteren min medisiner på gøy/fordi hun er lat!

Klart man stoler på legen.. Skjønner det godt. Syns bare det er så merkelig at ingen har rådet deg til å kutte nattmaten og øke mengden fast føde. Det kommer garantert til å hjelpe dere. [:)] Døgnet på sånne små forskyves sakte, men sikkert noen få minutter om gangen. Selv om jeg tror det også retter mye seg selv etterhvert når det blir orden på spisingen. [;)] Hvis dere da etter noen mnd fortsatt har problemer, eller ikke merker noen bedring, kan man jo begynne å se på det igjen.

Det går nok bra til slutt. Det er ikke unormalt at babyer har sånne perioder i den alderen heller og det kan godt vare i noen mnd uten at det er noe galt.

Jeg ville kuttet sovemedisinene iallefall. [:)] Hvis hun sover 9 timer i døgnet men ikke mellom 19-06, når sover hun da? Hun har ikke snudd om døgnet? Det er ingen mal på hvor mange timer i døgnet et barn SKAL sove, hvis hun klarer seg med 9 timer så får man heller prøve å snu døgnrytmen. 9 timer søvn fra 06-19 er alt for mye for en på 9 måneder. Noen barn klarer seg med bare 1 blund når de er så "gammel", da gjerne fra 1-3 timer.

Hva gjør hun om natten da? Skriker hun fordi hun ikke har lyst å sove eller fordi hun plages med noe? Hvordan er hun resten av dagen isåfall?

Å kutte ned på nattammingen er nok også veldig lurt... Selv ammet jeg om natten i 1 1/2 år, men man må se an behovet til barnet. Har det mange oppvåkninger, så kan det kanskje skyldes et behov for nærhet i form av pupp/melk? Hvis du legger henne til hver eneste gang hun våkner, også super hun litt, men ikke til hun blir ordentlig mett, så vil det bare skape dårlige vaner. Brystet skal være noe positivt, ikke noe negativt. Men dette er noe du som mor må se an, du merker fort når behovet for morsmelk om natten er der eller om det er bare for kosens skyld. Puppekos kan spares til kveld/morgen/ettermiddag.

Hvis det har pågått i 3 måneder, da var hun altså 6 måneder, kan det kanskje ha sammenheng med introduksjon av fast føde?

Hva med øre, nese, hals? Få time hos privat spesialist! Det er gratis og har kort ventetid i forhold til kommunale spesialister. Det kan være polypper i nese, øreverk, tette luftveier...Alt mulig man selv ikke klarer å se fysisk som mor/far!

Hva med et behov for nærhet? Har dere prøvd å samsove?

Som sagt, det kan være alt mulig og jeg tviler (dette høres nok litt frekt ut, men) på at dere har sjekket ALT på gullet deres. Selv slet vi mye med nattesøvnen, særlig i perioden 0-1 år... Men som oftest er det en grunn til at barnet gråter/ikke vil sove. Vallergan skal være søvndyssende og "hjelpe" barnet å sovne inn, men hva skal man da forlange av et 9 måneder gammelt barn? At det skal klare på egenhånd å sovne på kort tid? Selv om det ikke er trøtt, selv om det er OVERtrøtt? Man må hjelpe barnet, og personlig mener jeg det finnes andre muligheter enn søvnmedisin.

ORIGINAL: Sol81

Å hvordan vet du at jeg ikke har større prob. mamma t2gullgutta?[8|] Hvordan kan du si noe om det?
Her er vi faktisk inn å ut av sykehuset å leger! Så at du mener at vi har et mindre problem, kan du vell ikke si!

Sier det fordi at om du ikke vil gi barna dine medisin og andre vil det, kan det være at de har større problem med søvna enn barnet ditt.... Folk er jo forskjelig, og takler ting forskjellig.

ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: RedElf

Uff... Det er ikke noe godt med søvnproblemer og forstår godt at dere blir frustrerte.

Jeg sliter selv med søvnproblemer og har prøvd Vallergan, både mikstur og tabletter. Blei skikkelig slapp hele dagen og følte meg bakfull, men søvnen uteble fullstendig. Kanskje datteren din sliter med det samme? Legen sa at det er jo slik at folk reagerer ulikt på medisin.

Har dere tatt dette opp med legen? Jeg ville ha forsøkt en tur til øre-nese-hals-avdelingen. Kanskje hun har smale luftpassasjer. Jeg skal hvertfall inn for å male det nå. Det er en smal sak og fikse og en ting man ikke merker på pust under søvn. Man merker det kun ved at man er mye våken siden kroppen begynner å produsere for mye adrealin.

Håper dere finner en løsning som passer for dere hvertfall. Lykke til.

Hva skjer med kroppen om man har det?

de kommer ikke ordentelig inn i rem søvnen pga at det blir lett søvn, pga at de fr kvelningsfølese, samme som de som har søvnapne som må ha en maskin som gir mottrykk så de puster helle natta

Tusen takk for svar![:)] vet du hvordan man finner ut om småe unger har det?

ORIGINAL: dios

ORIGINAL: Sicily

Hun er 2 mnd! [:-] Hun er en normal baby! Har du undersøkt om det er andre faktorer som gjør at hun ikke sover? Vi hadde det også sånn lenge med Knøtta, men hadde aldri falt meg inn å medisinere henne..Det går i perioder og selv om det er jævlig mens det står på, så kan det faktisk være sånn uten at det er noe galt med ungen.

hun er faktisk 2 måneder unna å bli 1 år...[;)]

Og hvis du hadde gidda å lese 2 innlegg lengre ned enn det du har quotet hadde denne kommentaren vært helt unødvendig.. [8|]

Back
Topp