Jeg ville kuttet sovemedisinene iallefall. [:)] Hvis hun sover 9 timer i døgnet men ikke mellom 19-06, når sover hun da? Hun har ikke snudd om døgnet? Det er ingen mal på hvor mange timer i døgnet et barn SKAL sove, hvis hun klarer seg med 9 timer så får man heller prøve å snu døgnrytmen. 9 timer søvn fra 06-19 er alt for mye for en på 9 måneder. Noen barn klarer seg med bare 1 blund når de er så "gammel", da gjerne fra 1-3 timer.
Hva gjør hun om natten da? Skriker hun fordi hun ikke har lyst å sove eller fordi hun plages med noe? Hvordan er hun resten av dagen isåfall?
Å kutte ned på nattammingen er nok også veldig lurt... Selv ammet jeg om natten i 1 1/2 år, men man må se an behovet til barnet. Har det mange oppvåkninger, så kan det kanskje skyldes et behov for nærhet i form av pupp/melk? Hvis du legger henne til hver eneste gang hun våkner, også super hun litt, men ikke til hun blir ordentlig mett, så vil det bare skape dårlige vaner. Brystet skal være noe positivt, ikke noe negativt. Men dette er noe du som mor må se an, du merker fort når behovet for morsmelk om natten er der eller om det er bare for kosens skyld. Puppekos kan spares til kveld/morgen/ettermiddag.
Hvis det har pågått i 3 måneder, da var hun altså 6 måneder, kan det kanskje ha sammenheng med introduksjon av fast føde?
Hva med øre, nese, hals? Få time hos privat spesialist! Det er gratis og har kort ventetid i forhold til kommunale spesialister. Det kan være polypper i nese, øreverk, tette luftveier...Alt mulig man selv ikke klarer å se fysisk som mor/far!
Hva med et behov for nærhet? Har dere prøvd å samsove?
Som sagt, det kan være alt mulig og jeg tviler (dette høres nok litt frekt ut, men) på at dere har sjekket ALT på gullet deres. Selv slet vi mye med nattesøvnen, særlig i perioden 0-1 år... Men som oftest er det en grunn til at barnet gråter/ikke vil sove. Vallergan skal være søvndyssende og "hjelpe" barnet å sovne inn, men hva skal man da forlange av et 9 måneder gammelt barn? At det skal klare på egenhånd å sovne på kort tid? Selv om det ikke er trøtt, selv om det er OVERtrøtt? Man må hjelpe barnet, og personlig mener jeg det finnes andre muligheter enn søvnmedisin.