Vaksinerer DU deg?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Var å vaksinerte vesla på 1års kontroll i går. Det var da mot kikhoste, difteri, stivkrampe osv. Han har nå fått 3 stk og den hun fikk nå varer til påfyll i andre klasse, deretter i tiende klasse. Etter det bør alle vaksinere seg hvert tiende år, noe veldig få gjør. Jeg trodde at jeg var imun mot disse sykdommene når jeg var blitt vaksinert som barn. Men voksne utgjør visstnok den største smittefaren mtp kollektiv beskyttelse av de som ikke kan vaksineres (pga sykdom eller under 3 mnd).

Vaksinerer du deg hvert tiende år?

Vi fylte opp en del da vi skulle til Thailand, men jeg hadde nok ikke tenkt på å gjøre det hvis vi ikke skulle reise dit...

Oi!
Da skal jeg få gjort det!

edit
Når jeg tenker meg om fikk jeg stivkrampesprøyte høsten 2008. det var sykt smertefullt i flere uker i armen.. Kvier meg :P

Nei har ikke gått 10år siden sist enda, men burde snart tenke på det skjønner jeg :-)

Jeg tok bcg (heter det vel?) i 10.klasse, og det er vel ca 10 år siden.

Hvis man bør revaksineres hvert 10.år og folkehelseinstituttet mener det er nødvendig at alle voksne gjør dette hvorfor er det da ikke en innkallingsordning på dette som sikrer at alle voksne revaksineres?

Litt som hos veterinæren :p

Ja, jeg har gjort det.
Er vaksinert for hepatitt pga. smittefare gjennom jobb, og har i den forbindelse vaksinert meg mot kikhoste, difteri, stivkrampe osv. også.

Jeg tok stivkrampa for noen år siden.. Og noen da jeg skulle til Thailand.. Burde vel dobbeltsjekke hva jeg mangler ;)

Den eneste jeg har som da virker fortsatt er hepatitt vaksina jeg fikk i fjor tenker jeg..

Nå er det 11 år siden jeg fikk siste vaksine, og har ikke tenkt på at jeg må ta ny... Hvorfor er det ikke mer fokus på dette?

Ikke vaksinert meg siden ungdomsskolen

Ja, både jeg og mannen min revaksinerte oss når eldste var 1 år. Da spurte helsesøster om vi ville ha :)

Jeg tok bcg (heter det vel?) i 10.klasse, og det er vel ca 10 år siden.

Hvis man bør revaksineres hvert 10.år og folkehelseinstituttet mener det er nødvendig at alle voksne gjør dette hvorfor er det da ikke en innkallingsordning på dette som sikrer at alle voksne revaksineres?

Litt som hos veterinæren :p
Jeg har aldri fått innkalling til vaksine hos veterinæren heller...

Jeg har kun fått mmr en gang (15mnd gammel) og aldri påfyll. Hadde imunstoffer mot rubella på blodprøven som gravid. Gjelder kanskje bare den andre vaksinen? Har bare hørt folk ta påfyll av vaksiner ved reiser...folk reiser ganske ofte til syden da....

Jeg har ikke tatt påfyll av noe nei, vet vi burde, så det er mer bare tiltaket som gjør at det ikke er gjort.

Det visste jeg ikke... Fra når regner man ti år? Fra sist man tok en vaksine? Eller fra man var ti år?

Back
Topp