Vaksinerer DU deg?

Snakket litt med samboer om det.

Han tenkte som så:
Hvis det er viktig at vi voksne også får påfyll; hvorfor er det ikke et vaksinasjonsprogram for voksne også? Hvorfor stopper det da opp?
Det burde jo da bare fortsatt å være vaksiner frem til man døde?

Og hvorfor er det ingen opplysning om dette; om voksne bør vaksinere seg eller ikke?

Han tenkte som så:
Hvis det er viktig at vi voksne også får påfyll; hvorfor er det ikke et vaksinasjonsprogram for voksne også? Hvorfor stopper det da opp?

Og hvorfor er det ingen opplysning om dette; om voksne bør vaksinere seg eller ikke?

Det er frivillig, for vi må betale for det. Det er jo frivillig for ungene også, men da lagt et fast løp, og koster ikke noe. Det er vel ikke lagt opp til innkalling og fast program fordi folk vil ha forskjellige behov avhengig av yrke og reisevaner og generell helse, og at vi som voksne må ta et visst ansvar selv. Samt at det altså ikke akkurat er gratis.

Men, saken er jo den at nesten ingen av oss følger det opp, så noe bør skje her!

Det er frivillig, for vi må betale for det. Det er jo frivillig for ungene også, men da lagt et fast løp, og koster ikke noe. Det er vel ikke lagt opp til innkalling og fast program fordi folk vil ha forskjellige behov avhengig av yrke og reisevaner og generell helse, og at vi som voksne må ta et visst ansvar selv. Samt at det altså ikke akkurat er gratis.

Men, saken er jo den at nesten ingen av oss følger det opp, så noe bør skje her!
Hva med informasjon om det da? Har aldri fått noe som helst info om det i voksen alder og har absolutt ingen anelse om hva det koster osv.

Om voksne bør fortsette, bør det jo også informeres om på en ordentlig måte da :)

Nei, men burde så absolutt ha gjort det.

Nå har jeg faktisk hatt røde hunder, selv om jeg er vaksinert!

Hva med informasjon om det da? Har aldri fått noe som helst info om det i voksen alder og har absolutt ingen anelse om hva det koster osv.

Om voksne bør fortsette, bør det jo også informeres om på en ordentlig måte da :)

Nettopp, informasjon er en vesentlig del av en offentlig holdningskampanje da.

Jeg vet ikke egentlig hva det koster, og noe av det som gjør terskelen litt stor er at jeg vet at en del andre steder i alle fall får man ikke tatt sånne vaksiner hos fastlegen, men må møte på en vaksineklinikk (det er jo mye det samme som reisevaksiner) Kostnaden skremmer meg ikke, vi har råd (Her er en prisliste fra en vaksineklinikk, forresten http://vaksineklinikken.no/vaksiner/vaksinepriser/ her er en annen http://www.reiseklinikken.no/prisliste.asp)

Det er mest det med tiltaket. Om jeg kunne fått gjort det neste gang jeg uansett vart hos fastlegen, om fastelegn hadde det i journalen min og tok det opp hvert 10. år, så hadde jeg gjort det uten å blunke.

Mao, en holdningsendring, en informqsjonskampanje, og en strukturering av tilbudet så det er lett å orientere seg om hva man burde tatt.

Ja det må nok noen kampanjer til.
Samboer stolte iallefall på helsemyndighetene ang sånt, og gjorde som de sa :-P

Så burde kanskje skjedd noe på den fronten ;-)

Ja det må nok noen kampanjer til.
Samboer stolte iallefall på helsemyndighetene ang sånt, og gjorde som de sa :p

Så burde kanskje skjedd noe på den fronten ;-)

Jepp, info/holdningskampanje fra det offentlige tror jeg hadde økt vaksineraten betyderlig.

Dessuten hadde det kanskje ikke skadet om fastlegekontor kunne sette disse vi skal ta hvert 10. år. Jeg ser poengert med vaksineklinkikker, særlig for reisevaksine, men jeg googlet det kjapt, og det er ikke akkurat logistikkmessig helt der jeg er så veldig ofte dette er mulig for meg. Det er vel ikke mer enn en liten time å kjøre (om man dropper dushen, selvsagt) (ca halve distasnen tar jeg til jobb uansett, så det er jo ikke sååå mye lenger) men de er tiltaket da... Så mye enklere om legen min sa "jeg ser de er ti år siden sist, vil du ha påfyllingsdosen? Se her, ta med deg dette arket og sett deg kø for lab'en." slik hun ellers gir meg et papir for å sitte i den køen når det er blodprøver som skal tas. Da hadde det blitt GJORT da. Jeg er ikke ofte til legen, sånn utenom svangerskap, men jeg er der vel sånn... nesten årlig? (oftere med ungene...)

Jepp, info/holdningskampanje fra det offentlige tror jeg hadde økt vaksineraten betyderlig.

Dessuten hadde det kanskje ikke skadet om fastlegekontor kunne sette disse vi skal ta hvert 10. år. Så mye enklere om legen min sa "jeg ser de er ti år siden sist, vil du ha påfyllingsdosen? Se her, ta med deg dette arket og sett deg kø for lab'en." slik hun ellers gir meg et papir for å sitte i den køen når det er blodprøver som skal tas. Da hadde det blitt GJORT da. Jeg er ikke ofte til legen, sånn utenom svangerskap, men jeg er der vel sånn... nesten årlig? (oftere med ungene...)

Tror veeeldig mange fler hadde tatt de om dette var tilfelle :) jeg hadde ihvertfall gjort det.
Det hjelper jo at folk er klar over at man bør ta de da. Man får jo påminnelse om at man skal ta celleprøver osv, så hvorfor kan man ikke få dette med vaksiner og? :)

Ja, et vaksineregistger, tilsvarende det kreftregisterert som minner oss på celleprøver. Det måtte jo bare meldes inn og lagres på et vis da, men ja... ingen dum ide. Et brev som minner om at det må tas er bedre enn ikke noe

Og tråder som denne hvor flere blir klar over det.

Ja, et vaksineregistger, tilsvarende det kreftregisterert som minner oss på celleprøver. Det måtte jo bare meldes inn og lagres på et vis da, men ja... ingen dum ide. Et brev som minner om at det må tas er bedre enn ikke noe

Og tråder som denne hvor flere blir klar over det.

Ja, jeg har rett og slett aldri tenkt over det, og jeg er sikkert ikke den eneste.
Veldig greit med en slik tråd:)

Eg fekk påfyll i 2013, fordi eg stadig blei klort og bitt.

Han tenkte som så:

Fordi barn har et lite opparbeidet immunsystem? Og jeg tenker at vi får ansvaret selv når vi blir voksne.
Jeg er helt for vaksiner og kommer til og fortsette for det er min trygghet til og ikke få noen jævelskap av en sykdom ;)
Men det jeg ikke tar er den influensa vaksinen...den har jeg rett og slett valgt og ikke ta. Eller svineinfluensavaksinen..

Jeg tenker at folk må slutte å forvente at alt skal komme opp i fanget av seg selv. Vi må ta ansvar selv!

Får du dekt hepatitt b vaksine som helsepersonell?
Jeg er sykepleier og greide å stikke meg... Måtte da teste for hiv og hepatitt i ett år. Utrolig ekkel opplevelse, selv om det var lav risk for smitte. Ble sterkt anbefalt å ta vaksine, men så ble jeg gravid så har ikke gjort det enda. Gjett om jeg skal gjøre det etter jeg har født :D

Jeg er bioingeniør, og vi fikk tilbud om vaksine da jeg utdannet meg i Oslo for noen år siden. Kan ikke huske at vi betalte noe (mulig det var bakt inn i semesteravgiften, men er ikke sikker). Jobber nå på sentrallab på lokalsykehuset, og her er hep b vaksine et gratis tilbud til alle ansatte gjennom hms-tjenesten. Jeg tok forøvrig sesongens influensavaksine i november, ca fem mnd gravid, men influensavaksina anbefales jo til gravide uansett. Usikker på hvordan det er med hep b vaksina. Kan sikkert sjekkes på fhi sine nettsider. :)

Jeg har frisket opp stivkrampe, vansinert for gullfeber og fullvaksinert for hepatitt A og B. Siden vi reiser så mye så skulle vi ha blitt pålagt hepatitt-vaksinen syns nå jeg. Har ingen forfriskning av de andre, har ikke tenkt på det, men det er kanskje noe man burde vurdere ja. Noen sier jo at visse vaksiner som holder i 20 år, egentlig er for resten av livet, men at regler pålegger dem og skrive varighet 20 år.

Jeg tenker at folk må slutte å forvente at alt skal komme opp i fanget av seg selv. Vi må ta ansvar selv!
Om det var en hensyn til oss selv, ja.

Men jeg tenker at når det er såpass viktig for den kollektive beskyttelsen, for de som ikke kan vaksineres, så bør vi pushes mer. Dette har jeg ikke tenkt på før. Jeg har ikke fornyet, sjansen er jo liten så beskyttet som jeg lever. Men at jeg da medfører risiko for andre, gjør at jeg likevel bør ta det.

Jeg har ikke tenkt på at de må friskes opp igjen. Enig i at om man hadde fått innkallelse så hadde det vært mye lettere. Jeg reiste til India for 7-8 år siden og tok noen vaksiner da, så kanskje jeg er innafor? Husker ikke hvilke jeg tok :P

Back
Topp