Vaksine 5mnd kontra 3 mnd

Jeg tror det er stoltheten din som gjør at du kommer tilbake til denne tråden for å krangle.

Hvorfor synes jeg «tydeligvis» at det er unødvendig å oppfordre foreldre til å vaksinere? Jeg har da aldri kommentert hverken direkte eller indirekte på den siste setningen i ditt første innlegg som omhandlet at man følger vaksinasjonsprogrammet. Jeg har skrevet at jeg synes det er unødvendig å kommentere at foreldres stress kan gi barnet «symtomer» ved vaksinering.

Jo, du er et troll, du er ufin, og du bruker alt for mye tid på å skremme, irettesette, leke politi og krangle i forumet.

Hvorfor skulle jeg ta stolthet i å "krangle?" Det var jo dere andre som begynte med survingen... (Og det fordi dere valgte å bli fornærmet fremfor å forstå.)

Du må forstå definisjonen av ordene du bruker, ellers virker det bare mot sin hensikt at du forsøker å "ta andre" med dem.
(Her; "troll," og "stolthet.")

Jeg vet helt alvorlig ikke hvordan jeg kan forklare dette noe simplere nå.
Fakta er at foreldrenes stress påvirker barnet, og at det ikke er noe man får gjort med det.
Poenget er at det ikke er noen grunn til å la være å vaksinere. Det er viktig å gjøre folk oppmerksomme på det, fordi mange blir redde for at barnets midlertidige ubehag og/eller gråt er en gyldig grunn til å la være å vaksinere, eller utsette vaksinen, fordi de tror barnet vil takle det bedre senere. (Noe som etterlater barnet sårbart i mellomtiden...)
Om noe bør dere være glade for mitt innlegg, fordi det bidrar til å vise at det er helt normalt å bli stresset, og helt normalt at barnet plukker opp dette, og at vaksinen i seg selv ikke bør unngås bare fordi vi foreldre kjenner på det ubehaget sammen med babyen.

At du ikke liker fakta er i grunn ditt problem, men jeg kan godt bruke tiden min på å hjelpe deg, så andre slipper å gå i samme fellen neste gang du bestemmer deg for å skrive før du tenker.
 
Men i alle dager!
Dette har jo tatt helt av! Jeg ønsket kun å vite deres opplevelse av vaksinen nå, kontra sist! Og som det blir påpekt, fordi jeg evt kunne tenkt meg å flytte timen til romjulen istede! Vaksine er ikke et tema for meg, og jeg veit himla godt min gutt kan bli speilet av min reaksjon. Feber derimot, nedsatt allmenntilstand, og dårlig søvn kan jeg ikke påvirke! Men jeg kan psykisk forberede meg på at det blir en tøffere jul enn planlagt, og evt utsette det ubehaget jeg frykter til romjulen!
Takk til dere som har svart på det jeg lurte på :) her satser vi på en hyggelig julefeiring med en opplagt gutt :)

Så flott! Du har jo faktisk forstått, og godt er det, siden det var du som ville ha svar. ;)

Håper gutten din slipper mer ubehag enn nødvendig, og at dere får en fin jul! <3
 
Om du virkelig bruker fremmedordene til vanlig, så vennligst, for din egen del, slutt med det! Det er du som ikke har forstått. Les psykologien din på nytt. Du vet ingen ting om meg, og Festingers teori er slik jeg forklarte. Du får ikke vridd på det, det er en psykolog sin teori, nok en gang om tanker og verdier som ikke stemmer overens med det vi gjør!
Så rett ut, ja, du kommer med piss! Det ordet er ikke fremmed, og derfor unnlot jeg å bruke fremmedord du uansett ikke hadde forstått!

Nå rakner det litt for deg, men det er ofte en bivirkning av kognitiv dissonans. Du bruker bare litt mindre avanserte ord på å gjengi det jeg har forklart deg, men det er greit, da syner det kanskje inn etterhvert.
Basert på hva, og hvordan du skriver, kan du helt 100% garantert ingen ord jeg vil oppfatte som fremmede, men du skal for all del få lov til å prøve. Hvem vet; kanskje du kan nærme deg et nivå der det faktisk kommer noe av substans ned på skjermen? :)
 
Last edited:
Ivrig på ratingen nå, @Elisabethh? :D Tar det som et stort kompliment. ;)
 
Men i alle dager!
Dette har jo tatt helt av! Jeg ønsket kun å vite deres opplevelse av vaksinen nå, kontra sist! Og som det blir påpekt, fordi jeg evt kunne tenkt meg å flytte timen til romjulen istede! Vaksine er ikke et tema for meg, og jeg veit himla godt min gutt kan bli speilet av min reaksjon. Feber derimot, nedsatt allmenntilstand, og dårlig søvn kan jeg ikke påvirke! Men jeg kan psykisk forberede meg på at det blir en tøffere jul enn planlagt, og evt utsette det ubehaget jeg frykter til romjulen!
Takk til dere som har svart på det jeg lurte på :) her satser vi på en hyggelig julefeiring med en opplagt gutt :)
Her flyttet helsesøster uoppfordret fra 27/12 til 4/1 :D hun bare krysset ut å momlet før seg selv noe om att julekosen skulle ikke hun ødelegge, å fikk ny time med en gang:D
 
Det går nok helt fint å utsette noen dager, babyen blir ikke etterlatt sårbar av den grunn. Tre mnd vaksina vår ble utsatt en uke fordi helsesøster var forkjøla og ikke ville smitte lillegutt. Fem mnd vaksina ble tatt en uke etter han fylte fem mnd. Det må jo ikke skje på dagen de fyller den og den mnd :)
 
Det går nok helt fint å utsette noen dager, babyen blir ikke etterlatt sårbar av den grunn. Tre mnd vaksina vår ble utsatt en uke fordi helsesøster var forkjøla og ikke ville smitte lillegutt. Fem mnd vaksina ble tatt en uke etter han fylte fem mnd. Det må jo ikke skje på dagen de fyller den og den mnd :)

Et par dager har selvfølgelig ingenting å si. ;)
 
* hentet meg selv popkorn og chips mens jeg leste tråden nå :) <3

Men tilbake til saken - vår lille fyller 5 måneder 23 desember . Mens vi har fått time til vaksine og kontroll 11 januar ! Så det må vel bety at de er ikke såååå strenge på dette....
 
3 mnd: feber og skikkelig slapp og utilpass baby i et døgn
5 mnd: varm (men ikke feber), om kvelden og sutrete og slapp på kvelden og litt utpå dagen etter.
 
* hentet meg selv popkorn og chips mens jeg leste tråden nå :) <3

Men tilbake til saken - vår lille fyller 5 måneder 23 desember . Mens vi har fått time til vaksine og kontroll 11 januar ! Så det må vel bety at de er ikke såååå strenge på dette....
Helt likt som oss, blir fem mnd 23.desember og vaksine 11.januar ;)
 
3 mnd og 5 mnd var ganske lik hos oss. Hun var litt ekstra trøtt samme dag som hun tok vaksinen og dagen etter. Sov litt lengre og ble litt fortere trøtt. Eller så var humøret helt lik. Men på 5 mnd vaksinen så ble hun litt varm på natten og hadde litt feber, på det høyeste var den på 38 grader så sank den gradvis ned ila neste dag. Men rask og fin. Liten hevelse rundt stikket begge gangene, men det er helt vanlig.
 
Tenk at babyer kan være så forskjellige! Det vil for alltid fascinere meg. Da jenta mi fikk 3 mnd. gråt hun i kanskje 5 min og så roet hun seg! Mulig hun var litt sutrete eller trøtt dagen etter, men ikke nødvendigvis pga vaksinen! Jeg syns nå det var ille nok og høre en helt ny gråt, for hun fikk jo vondt stakkars, men det var tydeligvis ingenting i forhold til noen av deres babyer, så her var vi visst heldige. Håper det går bra på 5 mnd også!
 
Tenk at babyer kan være så forskjellige! Det vil for alltid fascinere meg. Da jenta mi fikk 3 mnd. gråt hun i kanskje 5 min og så roet hun seg! Mulig hun var litt sutrete eller trøtt dagen etter, men ikke nødvendigvis pga vaksinen! Jeg syns nå det var ille nok og høre en helt ny gråt, for hun fikk jo vondt stakkars, men det var tydeligvis ingenting i forhold til noen av deres babyer, så her var vi visst heldige. Håper det går bra på 5 mnd også!

Ja, de er like forskjellig som alle oss voksne! Så heldig dere var da! Og herregud for en sår gråt av at noe var vondt ja! Var så stressa for 5 mnd kontrollen at jeg kunne tissa på meg. Vanligvis har ikke jeg noe problem å holde nervene under kontroll, men hjelpes så redd for gråt igjen. Så for meg en til dag med gråt helt til leggetid! Men kun et par hikst og gråt i et minutt eller noe. Henta seg inn fortere ettersom hvor eldre de blir sa helsesøster, og det stemte nok på hu mi. Og hun viste tydelig ubehag med lårene begge gangene. Så aldri noen tvil hva som var galt! Men vaksiner skal hun ha uansett! Vaksinemotstandere er noe av det verste jeg vet faktisk! Se på meslingutbruddet i Europa! For meg er det trist lesning. Er så glad for vaksiner! Men klart så trist uansett når de små gråter. Og hjertet mitt gråt litt for henne dagene etter 3 mnd kontrollen, og jeg tenkte at neste gang er det likt. Men så oppdaga vi en tapper baby på 5 mnd, som kjente smerten, sa ifra når noe kom borti lårene, men ellers smilte og var glad. Håper de fleste får en slik opptur på 5 mnd som vi fikk.
Og Mærrylou, håper din helsesøster er veldig forståelsesfull og flytter den timen, så kan jula nytes!
 
Ja, de er like forskjellig som alle oss voksne! Så heldig dere var da! Og herregud for en sår gråt av at noe var vondt ja! Var så stressa for 5 mnd kontrollen at jeg kunne tissa på meg. Vanligvis har ikke jeg noe problem å holde nervene under kontroll, men hjelpes så redd for gråt igjen. Så for meg en til dag med gråt helt til leggetid! Men kun et par hikst og gråt i et minutt eller noe. Henta seg inn fortere ettersom hvor eldre de blir sa helsesøster, og det stemte nok på hu mi. Og hun viste tydelig ubehag med lårene begge gangene. Så aldri noen tvil hva som var galt! Men vaksiner skal hun ha uansett! Vaksinemotstandere er noe av det verste jeg vet faktisk! Se på meslingutbruddet i Europa! For meg er det trist lesning. Er så glad for vaksiner! Men klart så trist uansett når de små gråter. Og hjertet mitt gråt litt for henne dagene etter 3 mnd kontrollen, og jeg tenkte at neste gang er det likt. Men så oppdaga vi en tapper baby på 5 mnd, som kjente smerten, sa ifra når noe kom borti lårene, men ellers smilte og var glad. Håper de fleste får en slik opptur på 5 mnd som vi fikk.
Og Mærrylou, håper din helsesøster er veldig forståelsesfull og flytter den timen, så kan jula nytes!

Ja, vi var heldige! Og nå som jeg vet litt mer om hvordan det er, gruer jeg meg litt. Men det må bare gjøres. Vaksinering er viktig! Ekkelt når sykdommer får nytt liv igjen:(
 
Ja, vi var heldige! Og nå som jeg vet litt mer om hvordan det er, gruer jeg meg litt. Men det må bare gjøres. Vaksinering er viktig! Ekkelt når sykdommer får nytt liv igjen:(

Jeg gruet meg til ingen ting nesten. Det ble jo litt ubehag, men herregud for en opptur! Det er så godt når de lettere klarer å stilne gråten! Og så rett helsesøster hadde! I 2 mnd gnagde det i bakhodet at den dagen skulle det bli tøft å trøste, men så gikk det så bra. Ja, veldig ekkelt når farlige sykdommer får nytt liv. Skulle ønske alle slapp sånn, men så har man noen foreldre som utsetter barna for fare i mine øyne. Da er det synd vaksine ikke er påbudt, men på en annen side, så ønsker vi et samfunn der folk må få bestemme over egen kropp. Bare trist når det går ut over små barn som ikke har bestemt over noen ting. Og overbevisning hos foreldre får sette livet deres i fare er på alle måter feil. Nei, klarer ikke tenke på de stakkars barna som har lidd nedover i Europa siste tida, det blir så fælt. Grøsser langt nedover ryggen av bare tanken.
 
4 timers gråt etter 3 mnd? Da var du heldig. Her var det gråt resten av dagen, og selv om jeg trøsta hele tida, så slutta hun ikke å hylskrike. Vondt i både ørene og hjertet etterpå! [emoji174]
Fikk ny respekt for de med kolikk da! Var så glad når jeg endelig fikk henne til å sove den kvelden. Også så glad det bare var gråt i et par minutter på 5 mnd!
Ja heldig sånn sett, men var tungt nok når mannen var offshore og jeg var hjemme alene med både mini pg 3åringen :p ga henne paracet til slutt og virka som om det hjalp, da fikk hun ihvertfall roet seg og la seg . Sov heldigvis 2t da så jeg fikk tatt meg av eldste :) ikke noe høy når de har det så vondt , stakkars små :-( og all ære til de med kolikkbarn ja!
 
Ja heldig sånn sett, men var tungt nok når mannen var offshore og jeg var hjemme alene med både mini pg 3åringen :p ga henne paracet til slutt og virka som om det hjalp, da fikk hun ihvertfall roet seg og la seg . Sov heldigvis 2t da så jeg fikk tatt meg av eldste :) ikke noe høy når de har det så vondt , stakkars små :-( og all ære til de med kolikkbarn ja!

Tøft med mann som er borte lenge av gangen da! Da blir det mye på deg! Fy søren så tøft du har det til tider!
 
Tøffeste gutten i gata gråt ikke engang i dag ved vaksina [emoji1305] får vi håpe reaksjonen ikke kommer i dag på lik linje som sist [emoji170][emoji172]
 
Back
Topp