Va syns dere :-)

Er oppvekst i Sverige så Eg selv er vant me å få mat i bhg og skolan helt supert.
Hoppas verkligen de blir innført her og :-)

Håper det blir innført og at det blir en god mat ikke bare ekkel kjapp billigmat.

E de dårlig mat på SFO ?
Her har de med brød selv og får pålegg. Der er nok litt å velge i. Men alltid syltetøy.

Noen dager får de varm mat.(dog aner vi ikke hvilke på forhånd..det skal stå i månesplanen, denne gangen gjør det ikke det) da er det oftest pølser, vafler eller tomatsuppe.

Never mind at first price tomatsuppe inneholder egg. Som min sønn var allergisk mot (ikke hyper. Men dårlig mage) til i fjor sommer. Oppdaget plutselig at det var den de brukte....

Hender ellers at maten er havregryn. Bedre enn cornflakes da. Gjerne spist med syltetøy dog.

Mat på Sfo her er ikke noe å skryte av nei.

Jeg synes det hadde vært supert med (gjerne varm) mat i skolen. I bhg har de varm mat to ganger i uka, og de serverer frokost lunsj og frukt.
Helt fantastisk.

Jeg synes det hadde vært supert med (gjerne varm) mat i skolen. I bhg har de varm mat to ganger i uka, og de serverer frokost lunsj og frukt.
Helt fantastisk.
Varm mat :) sko ønska de var som i Sverige der fick vi varm mat,sallad knekkebrød hver dag. Melk eller vann till Maten helt supert. Sånn var det på gymnasiet og :)

Jeg er ambivalent til varmmat sånn som barnehagene i dag driftes. Viktigere for meg med tilstedeværende voksne, enn en voksen som må bruke dyrebar tid på et kjøkken for å lage varmmat. Mattilsynet har såvidt jeg vet kommet med strenge retningslinjer når det gjelder tilberedning av mat i barnehager, så barna kan ikke nødvendigvis være med heller på matlagingen.

Hos oss er barna med på å lage mat bhg, på storbarn i alle fall

Hos oss er barna med på å lage mat bhg, på storbarn i alle fall
De er nok det mange steder. Men flere barnehager i området mitt har hatt tilsyn, og har måttet slutte med det. Trist i grunn, men sikkert gode grunner (som ikke jeg nødvendigvis er enig i).

Jeg ser jo det hygieniske prinsippet, men samtidig deler de bakteriene uansett...

Og det er verdifull læring

Med tanke på at vår skole spiser veldig ofte i skoletiden så skjønner jeg ikke nårtid de skulle hatt tid til å servere varmmat/brødmat..
De har fruktmåltid kl 09.15 og lunsj kl 10.30. Sfo fra kl 13.00 og da spiser de mat der og.. Vi sender med frukt eller yoghurt til fruktmåltidet pluss matpakke til lunsjen. På sfo får de mat og frukt. Sfo serverer varmmat 1 gang i uken. Ellers er det brødmat og frukt.
Men hadde de servert skolelunsj så hadde vi iallefall sluppet å måtte sende med matpakker. :)

Poenget er vel å servere lunsj ja, siden slett ikke alle barn har en matpakke som gir et godt utgangspunkt for resten av dagen.

Jeg er ambivalent til varmmat sånn som barnehagene i dag driftes. Viktigere for meg med tilstedeværende voksne, enn en voksen som må bruke dyrebar tid på et kjøkken for å lage varmmat. Mattilsynet har såvidt jeg vet kommet med strenge retningslinjer når det gjelder tilberedning av mat i barnehager, så barna kan ikke nødvendigvis være med heller på matlagingen.
Skal det bli sånn burde de jo kopiere modellen som også blir brukt i Sverige (og det skaper nye arbeidsplasser).

Her vi bor og der vi bodde før er det et storkjøkken som lager varmmaten for dagen i området og sender ut, dette gjør det også lettere å tilpasse til ulike allergier osv, da det gjerne er flere i samme område med de samme allergiene så man lager ikke spesial mat til en men mat til flere på egne steder i kjøkkenet.

Andre måltider har de egen kjøkkenansatt som hjelper til med, så de andre ansatte gjør ikke veldig mye her ihvertfall for å få maten på bordet.
Opplever også maten som god og sunn :)

Back
Topp