Våre synder

Ikke gitt at nye her inne har fått med seg at det ble en liten berg- og dalbane for din del, med positive og negative tester om hverandre, sterilisering og blødning :) Skjønner godt at man da kan reagere på frasen «Så snuser jeg, kommer ikke til å slutte». Når det er sagt har jeg jo forståelse for at det ikke er så lett å slutte på dagen for de som er gravide.
Nei det kan være. Det må jo være opp til hvert enkelt menneske å bestemme hva de velger å gjøre og ikke gjøre. Er nok mange i disse forumene som snuser men ikke skriver det fordi folk er dømmende. Men nu spiller det uansett ingen rolle mere for min del

Nei det kan være. Det må jo være opp til hvert enkelt menneske å bestemme hva de velger å gjøre og ikke gjøre. Er nok mange i disse forumene som snuser men ikke skriver det fordi folk er dømmende. Men nu spiller det uansett ingen rolle mere for min del
Trist å høre din historie. Jeg kom ikke med noen lekse eller dømmende ord. Roper man høyt om kontroversielle valg, så får man selvfølgelig spørsmål. Jeg mente ingenting vondt med det.

Det er så mye mammapoliti i verden, jeg syns ikke vi trenger det her også. For øvrig enig i at det går an å snakke om det på en hyggelig måte, gi tips og folkeopplysning.

Jeg jobber med barn med fødselsskader og er ekstremt streng på mat og alkohol.

Spiste en biff når jeg var 6dpo, selv om jeg hadde magefølelse. Men nå er jeg streng. Vanskelig å ikke vise til andre at man er gravid når man takker nei til spekemat og biff. Alkohol drikker jeg lite av så det er ikke så stort problem.

Prøver å holde meg under 2 kopper kaffe for dagen.
Oj kan man ikke spise biff? Det har jeg ikke fått med meg.. Jeg spiser alltid biffen godt stekt/gjennomstekt+, kan man spise det da?

Driver å slutter å røyke, har tatt 4 stk etter positiv test, men kjenner virkelig at det er vanskelig.
Så er det coca cola da, vet ikke om jeg i det hele tatt klarer å slutte med den, vet heller ikke hvor farlig det er? Drikker verken kaffe eller energidrikke så

Min store last er gul redbull og hvit monster, sammen med alt for mye kaffe :bag: koffein generelt kan man vel si! Men jobber 3 delt turnus og overvekt av netter- OG er småbarnsmamma og hundemamma ,så man trenger all livsgnist på boks man kan få:dead: har regnet ut at i teorien kan jeg drikke 1 redbull og 1 kopp kaffe pr dag for å holde meg under dagsgrensa til en gravid:)

Oj kan man ikke spise biff? Det har jeg ikke fått med meg.. Jeg spiser alltid biffen godt stekt/gjennomstekt+, kan man spise det da?

Så lenge biffen er gjennomstekt så er det ikke rått kjøtt.
Men for meg så spiser jeg heller noe annet enn å spise en tørr biff gjennomstekt biff. Det skal ikke være noe rødt.
Cola er ikke spesielt farlig. Det er anbefalt å moderere seg.

Så lenge biffen er gjennomstekt så er det ikke rått kjøtt.
Men for meg så spiser jeg heller noe annet enn å spise en tørr biff gjennomstekt biff. Det skal ikke være noe rødt.
Cola er ikke spesielt farlig. Det er anbefalt å moderere seg.
Ja, hehe jeg vet «alle» andre mener jeg ødelegger maten når jeg skal ha den så stekt :bag:

Lakris! Drømmer om det. Prøver å ikke spise-men blir bare bittelitt av og til!

Driver å slutter å røyke, har tatt 4 stk etter positiv test, men kjenner virkelig at det er vanskelig.
Så er det coca cola da, vet ikke om jeg i det hele tatt klarer å slutte med den, vet heller ikke hvor farlig det er? Drikker verken kaffe eller energidrikke så
Drikker en del cola selv, men prøver å drikke andre ting også. Drikker ikke kaffe jeg heller, tar kanskje noen slurk av mannens energidrikker, men det har jeg ikke gjort som gravid ennå (drømte faktisk at jeg skulle til å drikke en boks selv, så våknet jeg av at jeg kom på at jeg ikke burde :hilarious: )
Tror du må drikke sånn 2 L cola for at du skal komme oppi maxgrensa for koffein for gravide (litt usikker på matten der, men du får google og regne ut nøyaktig), så med mindre du drikker store mengder går det nok bra.
Røyk trenger jeg vel ikke si ikke er bra, men gjør så godt du kan, og snakk med lege / jordmor hvis du fortsatt sliter. Heier på deg!

Heier på deg! :Heartpink Skjønner det er vanskelig. Synes du har gjort en god jobb! Blir det for vanskelig så vær rask å ta kontakt med jordmor eller lege.
Når det gjelder koffein i cola så er det 10 mg per dl cola, noe som innebærer at man kan drikke opp til 2 liter cola om man ikke drikker kaffe, te eller energidrikk i tillegg. Vet ikke hvor mye du drikker per dag, men ville lagt all energien min i røykeslutt og gitt litt blaffen i cola inntil videre! Viktigste først :happy:

Heier på deg! :Heartpink Skjønner det er vanskelig. Synes du har gjort en god jobb! Blir det for vanskelig så vær rask å ta kontakt med jordmor eller lege.
Når det gjelder koffein i cola så er det 10 mg per dl cola, noe som innebærer at man kan drikke opp til 2 liter cola om man ikke drikker kaffe, te eller energidrikk i tillegg. Vet ikke hvor mye du drikker per dag, men ville lagt all energien min i røykeslutt og gitt litt blaffen i cola inntil videre! Viktigste først :happy:
Skåler med et glass med cola :hilarious:
Ang. det med biff folk nevnte over.. Jeg kan endelig spise min elskede well done biff uten at matentusiast-mannen min kan si no på det :laughing001 Jeg har aldri vært flink på å huske å si det på restaurant da, men får vel få mannen til å hjelpe å huske på det :p

Lakris! Drømmer om det. Prøver å ikke spise-men blir bare bittelitt av og til!
Kan man ikke spise lakris som gravid? Det gjorde jeg med første mageboer, f eks i den «godt og blandet posen» spiste jeg figur-lakrisene.

Og for få dager siden fikk jeg forloveden til å kjøpe salt(?) lakris sild, men har ikke åpnet posen enda…

Kan man ikke spise lakris som gravid? Det gjorde jeg med første mageboer, f eks i den «godt og blandet posen» spiste jeg figur-lakrisene.

Og for få dager siden fikk jeg forloveden til å kjøpe salt(?) lakris sild, men har ikke åpnet posen enda…
I følge Helse-Norge bør Gravide ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten ❤️

Jeg tror den der lakris-regelen er basert på typ Finland, hvor de spiser MYE lakris. Fant dette i en artikkel:

«Gravide bør derfor ikke få i seg mer enn 500 mg glycyrrizin i uka, noe som er ganske mye. 500 mg tilsvarer 11 esker Ifa eller 10 plater Nero-sjokolade.»

Jeg tror den der lakris-regelen er basert på typ Finland, hvor de spiser MYE lakris. Fant dette i en artikkel:

«Gravide bør derfor ikke få i seg mer enn 500 mg glycyrrizin i uka, noe som er ganske mye. 500 mg tilsvarer 11 esker Ifa eller 10 plater Nero-sjokolade.»
Takk for info, da går det nok greit med noen biter innimellom :)

Visste ikke det med lakris, så spesielt at jeg har begynt å kaste opp om jeg får lakrissmak i munnen.

Back
Topp