Våre symptomer

Lite å melde herfra egentlig, bortsett fra at jeg blir såå trøtt på kvelden! Har skjedd flere dager at jeg sovner tungt på sofaen kl 20-21, så vekker mannen meg og jeg sover videre i sengen. Ellers litt ligementubehag her også. Dette med trøtthet kjenner jeg veldig igjen fra sist. I forgårs var jeg veeldig kvalm på morgenen, holdt på å kaste opp. Det syns jeg er litt spennende, for i forrige svangerskap var jeg kun kvalm én dag. Da tror jeg det ble trigget av min samboer begynte å snakke om engelsk pai med brunsaus, erter, gulrot, løk og kjøttdeig når jeg var litt uggen fra før :hungover: Så da måtte jeg løpe å kaste opp. Mens denne gangen var jeg veldig kvalm uten grunn, typisk morgenkvalme. Så blir spennende å se om/hvordan det utartet seg. Fikk gutt forrige gang!

Last edited:
Himla trøtt! La meg samtidig som vesla kl 19 nå.. scroller riktignok fortsatt, men skal veldig straks lukke øynene for natta.. Spent på hvor lenge jeg sover! Kanskje jeg står opp kl 02 i natt.. får vel ned og tenne i peisen og strikke litt da:wacky:

5+6

Ligamentsmerter
Øm nederst i magen. Er på kanten til vondt når 1 åring klatrer oppå meg.
Ømme bryst
Trøtt!

Første graviditet! Kun 4+0, murringer nederst i magen og litt uggen.Våkner mye om natten!
Er i dag også kjempeengstelig for kjemisk! Hadde ganske sterk strek på CB i går og 1-2 uker på digital, men svak metode tidlig. Tok en kjapp metode tidlig i morges (forsov meg, så stresset), og syntes ikke den var blitt noe sterkere! Klarer ikke få tankene vekk fra detteo_O:(

Første graviditet! Kun 4+0, murringer nederst i magen og litt uggen.Våkner mye om natten!
Er i dag også kjempeengstelig for kjemisk! Hadde ganske sterk strek på CB i går og 1-2 uker på digital, men svak metode tidlig. Tok en kjapp metode tidlig i morges (forsov meg, så stresset), og syntes ikke den var blitt noe sterkere! Klarer ikke få tankene vekk fra detteo_O:(
Du må huske at det ikke alltid er så tydelig endring fra dag til dag, sammenlign heller tester med to dagers mellomrom :) Og - for min del får jeg typisk veldig ulik styrke på testene om de er tatt på morgen eller kveld! Får faktisk ofte sterkere på kvelden og hvis jeg har holdt meg en god stund. Krysser fingrene for at du har en terminspire :D

5+1, har sterke mensensmerter som kommer og går, hatt siden mandag Snakket med jordmor og lege og de mener det bare er livmor som strekker seg og at det er normalt, men kjenner jeg er veldig bekymret… Er jeg alene om dette, eller er det noen av dere som også har det slikt? Ellers har jeg ekstremt ømme bryst og nipler, spiser mye, sover dårlig, tett i nesen, tisser ofte og store humørsvingninger Stakkar mannen min uff
Oi!! Vi er helt like?! Opplever nøyaktig alt det du beskriver. Spesielt det med sterke mensensmerter og man bli gal av å lese på nett. For enten er det som jordmoren din sier, eller så er det start på abort. Denne uken har jeg hatt mensensmerter (sterke, men ikke smertefulle) 3/5 dager.. jeg er 6+3.. jeg mistet for 4 år siden rundt starten av uke 5 og er så livredd for at det skal skje igjen Jeg skal på tidlig ultralyd mandag 17/10 og kan gi deg beskjed hva hun evt sier, siden vi er så like i symptomer og hvis det er en spire med hjertebank som vises, så er det hvert fall et veldig godt tegn!

5+6

kvalm, øm i brystene og i magen, trøtt som fy og har ligamentsmerter. :bored:

både glad og oppgitt over alle symptomer egentlig :P

Det er greit nok med ikke for mye, som en forhåndsregel. Ingefær er dog brukt lenge som kvalmestillende i graviditet.

Fant en pålitelig kilde, basert på oversiktsstudier, som også sier noe om mengde. Står her at ingefær kan inntas opp til 1000 mg - så da drikker jeg teen min med god samvittighet ;)

Er ikke anbefalt med for høye mengder for gravide

Lakris og ingefær​

Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten.

Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort.

kilde: Helsenorge.no

Vil også nevne at artikkelen du henviser til er fra 2016.
Jeg brukte ingefær mot kvalme i 2015 da jeg var gravid. Men i 2020 fikk jeg beskjed om å holde meg unna. Ting endrer seg å de finne ut nye ting hele tiden ;)

Føler du ro ved 6+3, jeg er også det, men veeeldig bekymret
Jeg tvinger meg litt til å roe meg ned. Tenker at jeg må stole på min kropp. Har bare hatt mye større ro siden jeg ble gravid. Men skal sies at jeg ble gravid veldig fort, og var i utgangspunktet redd for at det ikke skulle skje siden jeg har vært litt sykt det siste året. Er 7+0 nå, men blir nok enda roligere om jeg hører hjerte på ultralyd på torsdag ☀️

Får noe som minner om kynnere iblant. Nå ligger jeg på sofaen og da kjennes det faktisk slik ut. Hadde det tidlig sist også, men ikke så tidlig som 5 uker :wideyed:

5+1 - har fortsatt mensmurringer, noen dager ofte, andre dager nesten ikke. Jeg hadde et par dager hvor luktesansen min var altfor god, men nå føles den vanlig igjen - noen som har opplevd det samme? Har også vondt i korsryggen, men det hjelper å få gått en tur. Kjenner også at jeg er noe humørsyk og trøtt etter jobb, og vil helst bare kubbe på sofaen :)

5+1 - har fortsatt mensmurringer, noen dager ofte, andre dager nesten ikke. Jeg hadde et par dager hvor luktesansen min var altfor god, men nå føles den vanlig igjen - noen som har opplevd det samme? Har også vondt i korsryggen, men det hjelper å få gått en tur. Kjenner også at jeg er noe humørsyk og trøtt etter jobb, og vil helst bare kubbe på sofaen :)
Har kjent veldig av og på med symptomer! Mye murringer en dag, lite neste, men så har det kommet igjen senere. Har hatt noen dager med ømme bryster, men mest ikke. Har innimellom merket på luktesansen, men ikke noe fast. Tror det er ganske normalt i starten at det er litt varierende. Eneste som har vedvart i 3 dager nå er voldsom kvalme, og den kunne jeg klart meg uten. :hungover: Er 5+4 nå.

7+0 - følelse av angst på morgenen, kvalm store deler av dagen og sliter med matvegring. Disse symptomene har vart i nesten 2 uker nå, men har blitt verre den siste uken. Føler ikke meg som et fungerende menneske lenger:S

5+1 og heldigvis lite symptomer. Ømme pupper og mensensmerter. Håper så kvalmen holder seg borte. Var det ikke i uke 6 den var vanlig å melde seg?

Da virker det som kvalmen er kommet, ekstreeemt trøtt, små tett i nesen og ømme bryster! Gleder meg til andre trimester allerede :hilarious:

Back
Topp