Uvanlige ord i din dialekt

Chuma skrev:

Luna Lovegood skrev:
Dæta  = pupper

Haha, nå fikk jeg en flashback fra min barndom (vokste opp i Trondheim). Husker noen gikk rundt og sa "Vibeke Sæther - har så store dæter!" Det var snakk om hun fra Lekestue, og det hadde hun nå ikke, men... Nå måtte jeg le litt, dette har jeg ikke tenkt på på neste 35 år!

Vi sa: Vibeke Sæther med fæmogtyve dæter!

Hehe:)

Har mange morsomme ord, men her er noen da :

Tausinj= jentene
Sopinj= sulten
Stoddovi kopptoggo = Godt brukt kopptue som er blitt asymmetrisk
Braidd-atme= på siden av
ilein= alene

Det var de jeg kom på akkurat nå :)

Mye artige ord og uttrykk her :) Også mange som jeg aldri har tenkt på som uvanlig, som for eksempel "attmed" det ordet bruker jeg sikkert flere ganger daglig.

Her hvor jeg bor så sier vi "kjøle/kjølinj/kjøla" som i "de e kjøle/ han e kjølinj/ ho e kjølinj" som betyr at noe eller noen er overraskende/spesielt/utrolig også lignende. Man kan for eksempel si at det er kjøle at det finns folk som A.B. Breivik. Ordet kan også brukes for å forsterke andre ord, som "det va kjøle artig" som betyr det var veldig morro. 
Får veldig mange spørsmål om dette ordet, og det brukes svært ofte her jeg bor :) Kommer ikke på noen andre ord i farten :)

armbåga = albue
kjaka = kinn
åkle = ankel
æfta = ettermiddag

Kjiket mitt - kjæresten min

Gummipæler
Snål og snååål  (rar og søt).
Stryki
A

Smeike
Ronse
Maule
Maulig

Bombom
Disse
Å lye
Fesen
Drøss
Homme
Flonså
Ringt/Ringe
Vannari
Boss
Neba
Jysla
Hekkan
Ånnass
Hjå
Tåssjen
Løye
Rauaraddel
Baddel
Grævla
Blekka te
Ålstre

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager hvis jeg gjentar noe som allerede er blitt sagt, men:

Føysa: huske/disse
Skarvar: blyantspisser
Å fela: Være redd, for eks fele i mørket.
Spøta: strikke
Poter: poteter
Trega deg igjen: ta igjen, gjøre gjengjeld (i negativ forstand)

Back
Topp