Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mortania skrev:
Knøttebærer skrev:
hm. synest det er vanskelig å vite hva som er spesielle ord jeg bruker. for bruker dem jo. men snakker bærgensk da :P boss kanskje?mamma*88 skrev:
Sier dere bosskanne om søplebøtte? Mener at jeg satt på bussen med en svenske og en bergenser som ikke skjønte en dritt av hverandre. Den ene lette etter sophinken og den andre etter bossettelleranneten... Var ganske underholdende:)
Bosspann! Ellers har vi bekkalokk (kumlokk), kass (hvilken) , kossn (hvordan), og noe litt utdødd kanskje, men nikkenolliker :D digger det ordet. Betyr bryster. Daier sier vi og. Også noe min samboer irriterer seg over. Vi sier et strikk. Det heter visst en strikk ;p
Artig trådMelonen skrev:.
Vel der hvor jeg er fra sier man attmed, noe som betyr ved siden av. Mannen min ler hver gang jeg sier det, så prøver å unngå å bruke det ordet
Vænnu - kresenIdaLolita skrev:
Vettug - klok
Joggu/neggu - jo / nei
Mange voksne / eldre bruker også skuledunk, som betyr søppeldunk.
mamma*88 skrev:
Knøttebærer skrev:
hm. synest det er vanskelig å vite hva som er spesielle ord jeg bruker. for bruker dem jo. men snakker bærgensk da :P boss kanskje?mamma*88 skrev:
Sier dere bosskanne om søplebøtte? Mener at jeg satt på bussen med en svenske og en bergenser som ikke skjønte en dritt av hverandre. Den ene lette etter sophinken og den andre etter bossettelleranneten... Var ganske underholdende:)
jeg sier bossbøtte da. men vet noen sier bosspann også. men lurer seg inn at jeg sier søppel innimellom. ikke bodd i bergen hele livet, så høres bare ut som jeg har litt sånn "finbergensk" som de kaller det
IsThaBeth skrev:
Åkle= ankelKnøttebærer skrev:
Kakuskive= brødskive
Hårdaslig= litt så som så
Æk du på haulsko ætter væga å hæll? Æll driv du bære å æt kakuskiver tæ dugurds? Dæ ær forjorane mæg no så hårdagsli at je blir reint førrskørin bære ta å læsa om dæ!
Er det noen artige og litt uvanlige ord i din dialekt som kanskje tilhører den "gamle skolen"?Grønnkommode skrev:
Der jeg kommer fra snakker vi bredt østlandsk, sånn som Sigbjørn Johnsen ;)
De ordene jeg kommer på nå som kanskje ikke alle hører til daglig er obsternasig og erslatt :)
Artig trådMelonen skrev:.
Vel der hvor jeg er fra sier man attmed, noe som betyr ved siden av. Mannen min ler hver gang jeg sier det, så prøver å unngå å bruke det ordet