Utvendig ultralyd - hvor tidlig?

Vet ikke hvor du bor, men jeg tok ultralyd privat i uke 8 og 12. hos Mille på Familieklinikken på Majorstua. Utrolig koselig jordmor som har jobbet mange år på sykehuset. Var aldri noe spørsmål om å ta det innvendig og fikk se både bankende hjerte og lille cashewnøtta i uke 8 :)

Så hyggelig ❤️ Er ikke så mange å velge i her som jeg bor, men har bestilt meg time nå! Det blir stas :)
 
  • Liker
Reactions: HCS
Har tatt utvendig ul i uke 9,10, 11 og 12 i 4 forskjellige graviditeter hos to forskjellige private jordmødre.
Før uke 12 er det muligens bedre bilder fra innvendig ul, og det brukes hvis det finnes.
Feks gynekologisk avd på sykehuset bruker konsekvent innvendig fordi det er det de har der.
mens feks gravid poliklinikk på sykehuset og min lokale legevakt har utvendig og bruker den
 
Oi, hvorfor så ofte? :)
Jeg måtte ta en senabort i uke 15 som Viste seg å være Triploid, som ikke er forenelig med liv. Så da ønsker jeg ukentlig UL for å sjekke om fosteret vokser som det skal (hadde avvik på 6 dager tilbakesatt i uke 12) og hadde gyn som jeg var hos i uke 7 og 10 gjort skikkelige målinger så ville vi ha kunne funnet utav avvikene litt tidligere. Var avvik på vekst, samt utposning på navlesnor, inndratt hake, veskefyllt nakkefold osv.. Så skal ikke til gyn men til ultralyd jordmor privat, samt få via sykehuset i uke 8 og 12/13 :)
 
Så hyggelig ❤️ Er ikke så mange å velge i her som jeg bor, men har bestilt meg time nå! Det blir stas :)
Masse lykke til! Det blir nok bra! For meg var det tilfredsstillende å se at alt så bra ut. For var så uvirkelig. Er det første for deg? :)
 
Masse lykke til! Det blir nok bra! For meg var det tilfredsstillende å se at alt så bra ut. For var så uvirkelig. Er det første for deg? :)

Ja, det er første ❤️ Ser kanskje enda mer fram til å få bekreftet at alt er som det skal siden jeg hadde en tidlig SA nylig. Er ikke engstelig for at det ikke skal gå bra nå, har en god følelse, men kommer sikkert til å være litt ekstra spent! Det har i alle fall vært fin stigning på testene mine :) er så utrolig stas å være gravid, klarer nesten ikke å tenke på annet :joyful:
 
Ja, det er første ❤️ Ser kanskje enda mer fram til å få bekreftet at alt er som det skal siden jeg hadde en tidlig SA nylig. Er ikke engstelig for at det ikke skal gå bra nå, har en god følelse, men kommer sikkert til å være litt ekstra spent! Det har i alle fall vært fin stigning på testene mine :) er så utrolig stas å være gravid, klarer nesten ikke å tenke på annet :joyful:
Ja, da skjønner jeg det er ekstra godt å få det bekreftet! :) på ultralyden i uke 8 er det jo som sagt bare en liten cashewnøtt, men greit å se at alt er bra. Men hadde jeg vært deg ville jeg spandert på meg en i uke 12 og. Dét var stas det! Jeg gråt så mye! Var da det ble skikkelig ekte for meg liksom :)
 
Ja, da skjønner jeg det er ekstra godt å få det bekreftet! :) på ultralyden i uke 8 er det jo som sagt bare en liten cashewnøtt, men greit å se at alt er bra. Men hadde jeg vært deg ville jeg spandert på meg en i uke 12 og. Dét var stas det! Jeg gråt så mye! Var da det ble skikkelig ekte for meg liksom :)

Fint å høre andres erfaringer :) Ja, forventer kun å se en liten bønne i uke 8 :hilarious: kan godt være det blir en til før OUL også. Sparer jo noen kroner på all vinen jeg ikke skal drikke i sommer:joyful:
 
Jeg har tatt utvendig uke 7+0 i 2016 - men ser jo ikke så mye da. Får mer utbytte av innvendig så tidlig :p men fikk bekreftet liv da. Såvidt :p
 
Jeg har tatt utvendig uke 7+0 i 2016 - men ser jo ikke så mye da. Får mer utbytte av innvendig så tidlig :p men fikk bekreftet liv da. Såvidt :p

Trenger ikke noe mer enn det :love7 Er medisinsk årsak til at jeg ikke skal ta innvendig med mindre det er nødvendig.
 
Jeg tok ultralyd i uke 9 forrige svangerskap. Fikk fine bilder synes jeg. Vi ville bare se at der var liv, og det var det i høyeste grad: en liten sprellende menneskebønne :) Ved MA oppdaget i uke 10 kunne hun nesten ikke se noe, mens på innvendig ultralyd kunne de se en god del mer, bla ca når det hadde gått til grunne (6+3).
 
Trenger ikke noe mer enn det :love7 Er medisinsk årsak til at jeg ikke skal ta innvendig med mindre det er nødvendig.

Nei, skjønte det :)
Tror det kommer litt an på utstyr og personell - ville forhørt meg personlig med klinikker. Noe ultralydapparater er veldig elendige, og da er det ikke sikkert du ser en drit :p
Så.. ville forsøkt å maile/ringe et par klinikker! :)
Skal være mulig tidlig, men utstyret spiller nok en stor rolle.
Forøvrig - jeg greier finne hjertelyd med hjemmedoppler fra uke 8+2 (begge de siste svangerskapene mine), så.. de burde greie bekrefte liv i det minste så langt , i det minste o_O
 
Tok både innvendig og utvendig på 8+4. fikk like bra bilder på begge undersøkelsene
 
Nei, skjønte det :)
Tror det kommer litt an på utstyr og personell - ville forhørt meg personlig med klinikker. Noe ultralydapparater er veldig elendige, og da er det ikke sikkert du ser en drit :p
Så.. ville forsøkt å maile/ringe et par klinikker! :)
Skal være mulig tidlig, men utstyret spiller nok en stor rolle.
Forøvrig - jeg greier finne hjertelyd med hjemmedoppler fra uke 8+2 (begge de siste svangerskapene mine), så.. de burde greie bekrefte liv i det minste så langt , i det minste o_O

Ja, vil tro utstyret har mye å si! :) Jeg ringte klinikken og de sa at de tok utvendig fra uke 7, men mest hvis det var noe som hastet da. Anbefalte det fra uke 8/9. Ville bestille time mot slutten av uke 9, men var bare ledig 8+0, så tok den!
 
Ja, vil tro utstyret har mye å si! :) Jeg ringte klinikken og de sa at de tok utvendig fra uke 7, men mest hvis det var noe som hastet da. Anbefalte det fra uke 8/9. Ville bestille time mot slutten av uke 9, men var bare ledig 8+0, så tok den!

Du vil nok få bekreftet liv i så fall, til den tiden :)
Og med bekreftet liv i uke 8, så er sjansen veldig god for at det går bra ❤️
 
Første gang hadde jeg tul i uke 9 (husker ikke akkurat antall dager nå, er leeeenge siden. Da var det utvendig og ble veldig fine bilder og filmsnutter av tuppa som hoppa og sprella.

Andre gang hadde jeg også utvendig TUL en annen plass, som ogsp var utvendig med gode bilder. Var vel rundt uke 9-10 da også om jeg husker rett:)
 
Back
Topp