Utgifter til legetimer osv. under svangerskap

Hei,
Er det bare jeg som er overrasket over hvor mye man kan ende med å betale i forbindelse med legetimer i svangerskapet? Jeg trodde det var bedre tilbud. Jeg har betalt for legeerklæringer i forbindelse med svangerskapet, undersøkelser og konsultasjon ved UVI og egenandel på glukosebelastningstest.

Er det flere som har gjort seg tanker om det? Grunnen til at jeg undrer meg er fordi det står på helsenorges sider under svangerskapskontroller: "For friske gravide tilbys et basisprogram med åtte konsultasjoner, inkludert ultralyd i uke 18. Ved behov tilbys ekstra oppfølging/konsultasjon". Trodde disse tingene gikk under ekstra oppfølging.
Jeg har aldri betalt for noe så lenge det er svangerskapsrelatert. Hverken undersøkelser, prøver eller attester. Det eneste jeg betalte for var glukosedrikken som kostet 75kr. Nå har jeg i tillegg frikort, men har ikke betalt for noe i tidligere svangerskap.
 
Jeg betalte for selve sukkerdrikken under glukosebelastningen. Ellers har jeg ikke betalt for noe.
 
Jeg betalte ikke for glukosebelastning i 2018 eller nå i juni. Veldig merkelig at det er så mange forskjellige opplevelser der ute.
 
Jeg tar mange blodprøver i graviditeten for å følge med på medisiner jeg bruker. I starten måtte jeg betale innimellom. Skjønte ingenting da jeg plutselig måtte betale når det hadde vært gratis forrige gang. Men jeg spurte legen så nå passer jeg på å si det er svangerskapsoppfølging hver gang jeg tar de blodprøvene så da har jeg ikke betalt noe. Kommer an på om de registrerer det som svangerskapsoppfølging eller ikke virker det som. I fjor husker jeg at jeg måtte betale da jeg var på oppfølging etter MA. Da var fosteret fortsatt i livmora, men det levde bare ikke. Da ble jeg ganske provosert. Men jeg ga beskjed og fikk igjen pengene. Da var det litt snakk om prinsipp. Tror det er mye slurv og sløvhet rundt hva de registrerer timene som.
 
Det er helt enig med deg i. Kan du ikke lese deg opp i hva som må betales og ikke, så ta det opp med legekontoret? Skal ikke betale for uvi under svangerskap eller andre sånne sykdommer. Heller ei erklæringer, det høres jo voldsomt ut ;)
Har prøvd å lese rundt omkring, men finner ikke noe om hva som går under svangerskapsrelatert. Svaret jeg fikk fra legekontoret var at det var opp til legen å avgjøre hva det skulle gå under. Så er litt forvirrende :)
 
Men går du til et privat legekontor? Jeg har heller ikke betalt noe som helst, ikke når jeg var der for mistenkt uvi heller.. Men det er litt opp til fastlegen om de tar betalt eller ikke. Jeg var der en gang bare for å prate om noe, og da sa hun når jeg gikk at jeg ikke trengte å betale.
Nei går på kommunalt legekontor, så er litt rart. Blir veldig forvirret :) Men fikk samme beskjed om at det var opp til fastlegen, men det kunne jo vært fint hvis det var en oversikt til alle et sted :)
 
Har prøvd å lese rundt omkring, men finner ikke noe om hva som går under svangerskapsrelatert. Svaret jeg fikk fra legekontoret var at det var opp til legen å avgjøre hva det skulle gå under. Så er litt forvirrende :)
Det er jo merkelig. Fastlege kan ikke bestemme, dette er skrevet ned. Alt som er relatert til svangerskapet skal ikke betales, som urinveisinfeksjon, hodepine, osv. Det de kan ta betalt for er ting som ikke er relatert til svangerskapet som forkjølelse, henvisninger til diverse steder (selv om dette trengs som oftest ikke nå lengere), utstyr osv. Du kan si at 1500 kr blir litt mye, og gå igjennom regningene :)
 
Så utrolig rart at det er så forskjellig praksis på oppfølging i lille Norge. Så vidt jeg har klart å lese meg frem til, skal absolutt alt av svangerskapskontroller utført av det offentlige/fastlegeordningen være gratis (med unntak av glukosetesten. Rart at den ikke er gratis når den mer eller mindre pålegges de fleste over 25 år Osv osv. Men uansett..) hver gang jeg skal noe hos fastlegen som har med svangerskapet å gjøre, er jeg nøye med å presisere det i timebestillingen min. Har aldri vært nødt til å betale for de timene. Jeg får i tillegg ekstra oppfølging på sykehuset pga andre greier, og der har jeg heller ikke vært nødt til å betale noen egenandel. Veldig rart at det ikke er likt over alt for alle vordende mødre.
 
Jeg har betalt for blodprøver. Men da er det vel stort sett kun materiell jeg har betalt for. Tror det var 55kr sist

Virker veldig merkelig hele greiene. Dersom blodprøver og glukosetoleranse skal være en del av tilbudet, burde det være helt gratis. Eller så må de endre informasjonen og være ærlig på at oppfølging ikke er helt gratis for gravide. Siden det er så ulikt her i kommentarene, lurer jeg litt på om dette kan være sånn som med legekontor som tar gebyr de ikke har lov til å ta? I så fall kunne det vært interessant å høre hva som skjedde om det ble meldt inn o_O
 
Virker veldig merkelig hele greiene. Dersom blodprøver og glukosetoleranse skal være en del av tilbudet, burde det være helt gratis. Eller så må de endre informasjonen og være ærlig på at oppfølging ikke er helt gratis for gravide. Siden det er så ulikt her i kommentarene, lurer jeg litt på om dette kan være sånn som med legekontor som tar gebyr de ikke har lov til å ta? I så fall kunne det vært interessant å høre hva som skjedde om det ble meldt inn o_O
Legekontoret har lov til å ta gebyr for utstyr eller forbruksmateriell, det er lovfestet. De har derimot ikke lov til å ta betalt for svangerskapsrelatert plager, det vil si time hvor du følges opp for kvalme/oppkast, høyt blodtrykk osv. De fleste leger må huke av at du er gravid og hvis det går i glemmeboka så ender du opp en regning, men da ringer man inn og det slettes ;). Alt dette er offentlig og står i regelverk for leger på HELFO (søkte det opp). Men selv om du er gravid så betyr ikke det at du kan få alt gratis dessverre, sånn som f eks min venninne fikk noe utslett som ikke var svangerskapsrelatert og den timen måtte hun betale for... Det at noen legekontor ikke tar betalt for materiell er egentlig bare snillhet eller forglemskhet. Så det er ikke legen eller legekontoret som bestemmer, dette er statlig bestemt. Egentlig burde vi alle gravide samles å sende inn en klage over hvor mange utgifter som ikke dekkes som fysioterapeut, osv, men å ta det utover legen, fysio eller legekontoret blir ikke rett.
 
Legekontoret har lov til å ta gebyr for utstyr eller forbruksmateriell, det er lovfestet. De har derimot ikke lov til å ta betalt for svangerskapsrelatert plager, det vil si time hvor du følges opp for kvalme/oppkast, høyt blodtrykk osv. De fleste leger må huke av at du er gravid og hvis det går i glemmeboka så ender du opp en regning, men da ringer man inn og det slettes ;). Alt dette er offentlig og står i regelverk for leger på HELFO (søkte det opp). Men selv om du er gravid så betyr ikke det at du kan få alt gratis dessverre, sånn som f eks min venninne fikk noe utslett som ikke var svangerskapsrelatert og den timen måtte hun betale for... Det at noen legekontor ikke tar betalt for materiell er egentlig bare snillhet eller forglemskhet. Så det er ikke legen eller legekontoret som bestemmer, dette er statlig bestemt. Egentlig burde vi alle gravide samles å sende inn en klage over hvor mange utgifter som ikke dekkes som fysioterapeut, osv, men å ta det utover legen, fysio eller legekontoret blir ikke rett.

Når jeg skrev ulovlige gebyr, mente jeg de som tar ekstra gebyr for bestilling av time etc

Eksempel:
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ulovlig-a-ta-gebyr-for-legetime-pa-video/
https://www.dinside.no/okonomi/fastleger-tar-ulovlige-gebyrer/69532725

Det er en del legekontor som tar slike gebyrer, men de har egentlig ikke lov :) ville derfor ikke forundre meg om noen finner på å ta mer enn de skal andre ganger også.
 
;)
Når jeg skrev ulovlige gebyr, mente jeg de som tar ekstra gebyr for bestilling av time etc

Eksempel:
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ulovlig-a-ta-gebyr-for-legetime-pa-video/
https://www.dinside.no/okonomi/fastleger-tar-ulovlige-gebyrer/69532725

Det er en del legekontor som tar slike gebyrer, men de har egentlig ikke lov :) ville derfor ikke forundre meg om noen finner på å ta mer enn de skal andre ganger også.
Åh ja! Det er jo bare ren og skjær frekkhet. Helt enig der! Jeg trodde du mente at de tok betalt for materiell som blodprøver osv. og at det var ulovlig.

Jeg er nok litt frustrert over dette, da to gode venninner er helsesekretær og en fastlege. De er alle tre ærlige mennesker. De forteller at noen verbalt angriper de og noen er direkte truende pga de må ta betalt for ikke-møtt osv. De fleste er heldigvis gode og blir ikke ufine, men de har opplevd veldig skremmende situasjoner. Skulle ønske Forbrukerrådet hadde skrevet hvor mange legekontor dette gjaldt og om feilen ble rettet opp i. Folk må absolutt følge med og si ifra, og der fastlege/kontor utnytter systemet skal dette meldes. Men når folk ruller øynene for å betale 200 kr hos fastlege, men kan betale 2500 kr for striper i håret hver 3 mnd, så blir det litt dumt. :wtf: :banghead:
Det skal også sies at jeg er veldig glad i fastlegen min :happy: blitt mer og mer glad i henne dette svangerskapet. Hun har alltid informert meg om noe må betales ekstra osv. Håper derfor alle opplever det samme. ;)
 
Virker veldig merkelig hele greiene. Dersom blodprøver og glukosetoleranse skal være en del av tilbudet, burde det være helt gratis. Eller så må de endre informasjonen og være ærlig på at oppfølging ikke er helt gratis for gravide. Siden det er så ulikt her i kommentarene, lurer jeg litt på om dette kan være sånn som med legekontor som tar gebyr de ikke har lov til å ta? I så fall kunne det vært interessant å høre hva som skjedde om det ble meldt inn o_O

jeg tok glukosebelastning i dag og betalte nesten 300kr.... Det kunne vært USA da, hvor vi betaler for sykehusinnleggelse osv osv. men allikevel
 
;)
Åh ja! Det er jo bare ren og skjær frekkhet. Helt enig der! Jeg trodde du mente at de tok betalt for materiell som blodprøver osv. og at det var ulovlig.

Jeg er nok litt frustrert over dette, da to gode venninner er helsesekretær og en fastlege. De er alle tre ærlige mennesker. De forteller at noen verbalt angriper de og noen er direkte truende pga de må ta betalt for ikke-møtt osv. De fleste er heldigvis gode og blir ikke ufine, men de har opplevd veldig skremmende situasjoner. Skulle ønske Forbrukerrådet hadde skrevet hvor mange legekontor dette gjaldt og om feilen ble rettet opp i. Folk må absolutt følge med og si ifra, og der fastlege/kontor utnytter systemet skal dette meldes. Men når folk ruller øynene for å betale 200 kr hos fastlege, men kan betale 2500 kr for striper i håret hver 3 mnd, så blir det litt dumt. :wtf: :banghead:
Det skal også sies at jeg er veldig glad i fastlegen min :happy: blitt mer og mer glad i henne dette svangerskapet. Hun har alltid informert meg om noe må betales ekstra osv. Håper derfor alle opplever det samme. ;)

Oi, ikke bra at noen blir så hissige og truende. Og særlig når de selv har latt være å komme til time.

Helt enig i at vi er heldige som ikke må betale mer. Og det er tross alt helse det er snakk om, ikke unødig luksus som det du nevner med striping av hår. Men det bør være likt for alle og ikke at noen lurer seg til mer enn de har lov til :)

Så bra du har en god fastlege :) det er ofte litt kamp om de beste, men min er også heldigvis nokså ok (dyktig og åpen for å lytte, men veeldig lang ventetid. De holder seg nok ikke helt til reglene der, har nok litt for mange pasienter).
 
;)
Åh ja! Det er jo bare ren og skjær frekkhet. Helt enig der! Jeg trodde du mente at de tok betalt for materiell som blodprøver osv. og at det var ulovlig.

Jeg er nok litt frustrert over dette, da to gode venninner er helsesekretær og en fastlege. De er alle tre ærlige mennesker. De forteller at noen verbalt angriper de og noen er direkte truende pga de må ta betalt for ikke-møtt osv. De fleste er heldigvis gode og blir ikke ufine, men de har opplevd veldig skremmende situasjoner. Skulle ønske Forbrukerrådet hadde skrevet hvor mange legekontor dette gjaldt og om feilen ble rettet opp i. Folk må absolutt følge med og si ifra, og der fastlege/kontor utnytter systemet skal dette meldes. Men når folk ruller øynene for å betale 200 kr hos fastlege, men kan betale 2500 kr for striper i håret hver 3 mnd, så blir det litt dumt. :wtf: :banghead:
Det skal også sies at jeg er veldig glad i fastlegen min :happy: blitt mer og mer glad i henne dette svangerskapet. Hun har alltid informert meg om noe må betales ekstra osv. Håper derfor alle opplever det samme. ;)
jeg tok glukosebelastning i dag og betalte nesten 300kr.... Det kunne vært USA da, hvor vi betaler for sykehusinnleggelse osv osv. men allikevel

Veldig takknemlig for ikke å bo i USA når det kommer til helseutgifter, ja! Huff, tenk at det skal gå an å la vanlige folk sitte med gjeld i årevis fordi de måtte en tur til sykehuset en gang...
 
Veldig takknemlig for ikke å bo i USA når det kommer til helseutgifter, ja! Huff, tenk at det skal gå an å la vanlige folk sitte med gjeld i årevis fordi de måtte en tur til sykehuset en gang...
Jeg er så enig, og jeg tenker hver dag hvor heldig jeg er som får bo i Norge med det velferdssystemet vi har:)
 
Betaler ingenting, unntaket er glukosebelastningstesten. Da sa de ifra på laboratoriet at jeg dessverre måtte betale for den drikken. Ikke betalt for utstyr til blodprøver og sånt heller. Fastlegen min sendte regning på første svangerskapskontroll, men den gikk jeg bare i skranken og fikk sletta neste gang jeg var der. Var nok bare en glipp fra hans side :happy:
 
Her betaler jeg ingenting.

Hadde glukosebelastning i dag å spurte på vei ut døra om jeg skulle betale. Nei det gikk under svangerskapsrelatert så det kostet ingenting :)

Har fått regninger på div under svangerskapet men det er fordi legen er liiitt sløv. Har bare ringt å sagt ifra at det er feil å da sletter han den.

Men ja, fikk regning på 180,-. Ringte å spurte å det var feil, skulle ikke betale så var bare å se bort ifra den.

Syns hele greia er merkelig fordi de nå sender faktisk faktura på alt som har med mitt svangerskap å gjøre. Uansett altså. Men så skal jeg ikke betale. Ene regningen gikk jo til inkasso også fordi de ikke gjorde noe å jeg måtte ringe mellom selskapet for regningene og legekontoret å til slutt snakke til legen på telefonkonsultasjon om den.

Blir jo slik at man ikke orker da å heller betaler. Å for å ikke snakke om alle de som tror de må betale.
 
Back
Topp