Utgifter til legetimer osv. under svangerskap

Ønskemamma91

Flørter med forumet
Hei,
Er det bare jeg som er overrasket over hvor mye man kan ende med å betale i forbindelse med legetimer i svangerskapet? Jeg trodde det var bedre tilbud. Jeg har betalt for legeerklæringer i forbindelse med svangerskapet, undersøkelser og konsultasjon ved UVI og egenandel på glukosebelastningstest.

Er det flere som har gjort seg tanker om det? Grunnen til at jeg undrer meg er fordi det står på helsenorges sider under svangerskapskontroller: "For friske gravide tilbys et basisprogram med åtte konsultasjoner, inkludert ultralyd i uke 18. Ved behov tilbys ekstra oppfølging/konsultasjon". Trodde disse tingene gikk under ekstra oppfølging.
 
Har ikke betalt noen ting jeg, med mindre det har vært legetimer for ting som ikke var svangerskapsrelatert. Måtte ikke betale for glukosebelastningen denne uka heller.
 
Har ikke betalt en krone, og jeg har vært hos legen opptil flere ganger i mnd.
 
Jeg har heller ikke betalt noe hittil, men jeg tar alt hos jordmor på helsestasjonen.
 
Måtte betale her jeg også :)
 
Glukosebelastning skal betales for, da er det selve sukkerdrikken de ikke får refundert og som vi dermed må betale. En del erklæringer kan de også ta betalt for. Uvi kan en jo ha uavhengig av graviditet, så kanskje ikke så rart at du måtte betale for det heller? Selv om det tror jeg jeg hadde sluppet unna med på mitt kontor. Kontroller i graviditeten som ikke er svangerskapsrelatert tar de vanlig takst for.
 
Har ikke betalt noe. Er til fastlegen en gang i mnd. for å fornye sykemelding. Er også til jordmor ca. en gang i mnd.

Man får dekket utgifter til nødvendige og rutinemessige kontrollundersøkelser som lege eller jordmor utfører under svangerskapet. Gjelder også undersøkelse etter fødsel og legehjelp/jordmorhjelp i forbindelse med selve fødselen. Utenom det så må en betale hvis det det handler om, ikke nødvendigvis trenger å være svangerskapsrelatert. :)
 
Jeg har ikke betalt en krone. Har vært hos legen flere ganger, også for ting som ikke er svangerskapsrelaterte. Tok for eksempel en EKG i begynnelsen av svangerskapet og betalte ingenting.
 
Jeg har ikke måtte betale noe gjennom noen av svangerskapene og jeg har vært gjennom alt du ramser opp og mange ekstra kontroller:bored:
 
Ok, så ser det varierer veldig fra sted til sted. Skulle kanskje ønske det var det samme for alle, nærmer meg snart 1500kr jeg har måtte betale til legen på 3 mnd som er mye ettersom det har vært utgifter til fertilitetsbehandling også. Men jeg får bare håpe det ikke kommer så mye mer nå :) Takk for svar alle sammen!

Edit: Synes det er helt fint å betale for glukosebelastningstesten og litt utstyr til prøver og sånn. Men har måtte ha legeerklæringer på grunn av svangerskapet, og det synes jeg kanskje er litt kjipt å måtte betale for. Man er også ekstra utsatt for uvi under graviditet. Men jeg er normalt veldig sjeldent hos lege så for meg har alt vært svangerskapsrelatert så derfor jeg lurer på hva andre tenker :)
 
Last edited:
Jeg har ikke betalt noen ting når jeg har vært til legen ifbm svangerskapsrelaterte plager og kontroller. Da jeg ble sykemeldt i uke 6 pga kvalme så sa legen at det gikk under svangerskap og at det da var gratis. Betaler ikke før blodprøver heller:)
 
Hei. Kun betalt for glukosebelastning her, men de må ta betalt for det. Det dekkes ikke av staten og det går fra legekontorets egen lomme, og da går det utover deres budsjett altså lønnen til alle de som jobber der. Tenk så mange gravide som er innom og tar den testen. Det blir litt utgifter... Ellers har alt vært gratis. Jeg synes det er rett og rimelig at de tar seg betalt for det, men utover det så er jeg er mest sjokkert over er hvor vanskelig det er å få time på sykehuset hvis man ringer inn og sier at man har smerter osv. Det virker som de ikke vil jobbe. Det er ofte jm som sitter i telefonen og de kan jo mer enn sekretærer når det kommer til svangerskapsrelaterte ting...
 
Last edited:
Har heller ikke betalt noe så lenge det har vært relatert til svangerskapet. Men tipper jeg må betale noe neste uke når jeg skal ta den glukosetesten.
Ellers betaler jeg bare dyre dommer for behandling hos kiropraktor.. men heller det, enn ødelagt bekken:)
 
Jeg har hatt ekstra oppfølging hele veien i dette svangerskapet med ekstra ultralyden og masse blodprøver osv. Har til nå ikke betalt en eneste krone.
Men alt jeg har vært innom for, har vært ifb. Svangerskapet. Glukosetesten har jeg foreløpig ikke tatt og tviler på at jeg klarer å gjennomføre en slik test mtp all kvalmen og oppkast jeg har..
 
Hei. Kun betalt for første time, ellers har jeg ikke betalt noen ting og jeg har vært hos legen endel ganger. Veldig rart du har betalt for legen får jo det dekket av staten. Kanskje du skal ringe å spørre hvorfor du har betalt ?
 
Her betaler jeg ingenting.

Hadde glukosebelastning i dag å spurte på vei ut døra om jeg skulle betale. Nei det gikk under svangerskapsrelatert så det kostet ingenting :)

Har fått regninger på div under svangerskapet men det er fordi legen er liiitt sløv. Har bare ringt å sagt ifra at det er feil å da sletter han den.
 
Ok, så ser det varierer veldig fra sted til sted. Skulle kanskje ønske det var det samme for alle, nærmer meg snart 1500kr jeg har måtte betale til legen på 3 mnd som er mye ettersom det har vært utgifter til fertilitetsbehandling også. Men jeg får bare håpe det ikke kommer så mye mer nå :) Takk for svar alle sammen!

Edit: Synes det er helt fint å betale for glukosebelastningstesten og litt utstyr til prøver og sånn. Men har måtte ha legeerklæringer på grunn av svangerskapet, og det synes jeg kanskje er litt kjipt å måtte betale for. Man er også ekstra utsatt for uvi under graviditet. Men jeg er normalt veldig sjeldent hos lege så for meg har alt vært svangerskapsrelatert så derfor jeg lurer på hva andre tenker :)
Det er helt enig med deg i. Kan du ikke lese deg opp i hva som må betales og ikke, så ta det opp med legekontoret? Skal ikke betale for uvi under svangerskap eller andre sånne sykdommer. Heller ei erklæringer, det høres jo voldsomt ut ;)
 
Ok, så ser det varierer veldig fra sted til sted. Skulle kanskje ønske det var det samme for alle, nærmer meg snart 1500kr jeg har måtte betale til legen på 3 mnd som er mye ettersom det har vært utgifter til fertilitetsbehandling også. Men jeg får bare håpe det ikke kommer så mye mer nå :) Takk for svar alle sammen!

Edit: Synes det er helt fint å betale for glukosebelastningstesten og litt utstyr til prøver og sånn. Men har måtte ha legeerklæringer på grunn av svangerskapet, og det synes jeg kanskje er litt kjipt å måtte betale for. Man er også ekstra utsatt for uvi under graviditet. Men jeg er normalt veldig sjeldent hos lege så for meg har alt vært svangerskapsrelatert så derfor jeg lurer på hva andre tenker :)
Men går du til et privat legekontor? Jeg har heller ikke betalt noe som helst, ikke når jeg var der for mistenkt uvi heller.. Men det er litt opp til fastlegen om de tar betalt eller ikke. Jeg var der en gang bare for å prate om noe, og da sa hun når jeg gikk at jeg ikke trengte å betale.
 
Back
Topp