Den ser jrgJa, det var nok en idé, hadde bare måttet tatt ut alle koppene (tre stk da) ungene badet sammen, så litt dumt at minsten mister de å leke med fordi storesøster utfordrer meg
Godt du fulgte opp det du sa hvertfall
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Den ser jrgJa, det var nok en idé, hadde bare måttet tatt ut alle koppene (tre stk da) ungene badet sammen, så litt dumt at minsten mister de å leke med fordi storesøster utfordrer meg
Jeg har gjort masse «feil». Har gitt for mange sjanser og vært konfliktsky. Men da har det blitt verre etterpå, mannen min har lært meg (for han er 100% konsekvent, men likevel rolig), og jeg har nødt til å bli konsekvent og ta ting med en gang før de eskalerer ikke noe hyggelig, men nødvendig. Og det har hjulpet. Nå er hun stort sett veldig grei, selv om det er litt trass noen ganger fortsatt («da slår jeg deg, din bæsjemamma!»), og hun har fortsatt veldig bestemte meninger om ting, som hva hun skal ha på seg osv. Og hva hun ikke vil spise. Alt uviktig som det lar vi passere, hun får velge å gå med kjole hver dag, men hun må vwlge mellom ullkjolene nå om vinteren. Polyester-Elsa-kjolen utgårVi har strevd med det de siste morgenene at hun ikke hører. Da sier jeg at "jeg og lillebror går ut til bilen når jeg har fått på jakka". Når den er tatt på, så sier jeg igjen at nå går vi ut. Da kommer det "vent, jeg vil være med!". Så er det helt fint for henne å ta på støvler, jakke og lue selv (hjelper med glidelås)
Jeg vet at dette er en fase, men alltid godt å få litt tips og triks på veien
Advarsel er viktig å gi så det var helt riktigTok ut storesøster, og lot minsten bade lengre, ja jeg kunne jo sagt det første gangen hun gjorde det at hvis hun gjorde det igjen, så ble det ikke mer bading. Jeg ga tre sjanser, burde nok gitt to. Hun har aldri gjort det før, så tenkte en advarsel var på sin plass før hun opplevde konsekvens
Nei de er jammen drama Queens. Det har hørtes ut som vi tar livet av jenta vår, for hun skriker utrolig høytSkal hvertfall ikke bli noe dramatikk fra min side, kan ikke love fra hennes side
Haha. Jeg var også ganske medgjørlig. Men fireåringen vår er like sta som faren sin. Som har blitt en veldig bra mann men som liten var han trassig. Kastet tåteflaska i veggen mens han hylskreik fordi det var vann og ikke saft i denHahaha jeg har hørt at jeg for det meste var ganske medgjørlig, så dermed har de få tilfellene der jeg var ordentlig sta festet seg godt deriblant at jeg fikk det for meg at jeg IKKE skulle ha på meg strømpebukse da vi skulle i selskap (jeg var visst ganske stor egentlig). Mamma prøvde, pappa prøvde, søstra mi prøvde. Til slutt hev søstra mi strømpebuksa i gulvet, sa "forbaska drittunge" og gikk de fikk visst på meg strømpebukse til slutt, hvordan aner jeg ikke
Ja, man bør vel velge sine kamper og ikke skulle rette på dem for alt mulig man prøver og feiler litt som foreldre, føler jeg forskjellige ting fungerer forskjellig på unger, dessverre ingen fasitJeg har gjort masse «feil». Har gitt for mange sjanser og vært konfliktsky. Men da har det blitt verre etterpå, mannen min har lært meg (for han er 100% konsekvent, men likevel rolig), og jeg har nødt til å bli konsekvent og ta ting med en gang før de eskalerer ikke noe hyggelig, men nødvendig. Og det har hjulpet. Nå er hun stort sett veldig grei, selv om det er litt trass noen ganger fortsatt («da slår jeg deg, din bæsjemamma!»), og hun har fortsatt veldig bestemte meninger om ting, som hva hun skal ha på seg osv. Og hva hun ikke vil spise. Alt uviktig som det lar vi passere, hun får velge å gå med kjole hver dag, men hun må vwlge mellom ullkjolene nå om vinteren. Polyester-Elsa-kjolen utgår
Om jeg sier hun ikke får ha noe (for eksempel ha på seg ringen sin i senga) kan hun frike helt ut, men om jeg i stedet sier «hvor vil du at ringen skal ligge i natt så du finner den i morgen?» reagerer hun mye bedre for da får liksom hun bestemme noe
Man lærer mye av å ha bestemte barn. Og en trøst i det hele er at de som regel blir veldig bra folk når de blir store.
Ehh, ja. Naboene må begynne å lure på hva vi gjør med ungene våre, både når jeg pusser tenner på minsten og når jeg sier nei til noe til frøknaNei de er jammen drama Queens. Det har hørtes ut som vi tar livet av jenta vår, for hun skriker utrolig høyt
Vi overser det for det meste, men har også sagt innimellom at det ikke er hyggelig å si. Og vi har spurt henne hva hun synes om noen sier slike ting til henne. Hun sier mye mindre sånt nå, så det er en periode heldigvis.Ja, man bør vel velge sine kamper og ikke skulle rette på dem for alt mulig man prøver og feiler litt som foreldre, føler jeg forskjellige ting fungerer forskjellig på unger, dessverre ingen fasit
Hun har forresten lært ordet "dumming" i bhg (hun kunne "dum" fra før av pga peppa gris ), så idag sa hun "dumming *navn på lillebror*". Hva sier man da? "det er ikke fint å si", overser man det..?
Du gjorde det eneste rette, du gjennomførte det du sa du skulle gjøre hvis hun fortsatte.
Hadde du ikke gjort det, ville hun skjønt at hun bare kunne fortsette uten at noe skjedde.
Nå fikk handlingen den konsekvensen du hadde sagt den fikk.
Bra jobbet
Du gjorde det eneste rette, du gjennomførte det du sa du skulle gjøre hvis hun fortsatte.
Hadde du ikke gjort det, ville hun skjønt at hun bare kunne fortsette uten at noe skjedde.
Nå fikk handlingen den konsekvensen du hadde sagt den fikk.
Bra jobbet
Grunnen til at jeg gjorde det som jeg gjorde var fordi lillebror også var i badekaret, og følte det gikk litt utover han hvis jeg fjernet leker men hvis hun gjør noe lignende neste og er alene, så fjerner jeg nok tingen istedenforHelt enig, har man sagt noe må man følge det opp.
Tror jeg ville valgt å di hun ikke fikk ha koppen om hun gjorde det, siden det var den hun «syndet» med. Men som sagt er det viktig at man gir den konsekvensen man har annonnsert.
Ja, den ser jeg er viktig samboer opplevde det ved at hver gang frøkna slo seg, så fikk hun noe godt til trøst. Hos meg fikk hun bare trøst. Så hvis hun dunket seg ørlite grann eller noe som ikke var noe å gråte for, så begynte hun og sippe, gikk til pappaen (aldri til meg nesten) og sa "få godt" han forstod at han fort måtte gå over til kun trøsting i fangetÅ som jeg kjenner meg igjen. Synes det høres ut som du gjorde alt rett i situasjonen.
Her gir jeg først en advarsel med begrunnelse eks. «det er ikke noe å kaste klosser på vinduet det kan bli ødelagt». Så gir jeg advarsel om konsekvens eks «hvis de kaster klosser en gang til fjerner jeg klossene». Skjer det da en gang til utfører jeg konsekvensen eks fjerner klossene. Er konsekvent med det. Hvis barnet hører første eller andre gangen roser jeg det. Virker som det har hatt effekt for de værste utbruddene når konsekvensen gjennomføres er borte. Blir noen tårer og litt hyl, men går fort over. Bruker da å si noe som «jeg skjønner at du ble lei deg når når mamma tok klossene, men mamma sa nei og du fortsatte å kaste». Det bruker å hjelpe.
En annen viktig ting er at begge voksne gjennomfører grensesettingen. Ellers løper de fort til den andre.
Ja, den ser jeg er viktig samboer opplevde det ved at hver gang frøkna slo seg, så fikk hun noe godt til trøst. Hos meg fikk hun bare trøst. Så hvis hun dunket seg ørlite grann eller noe som ikke var noe å gråte for, så begynte hun og sippe, gikk til pappaen (aldri til meg nesten) og sa "få godt" han forstod at han fort måtte gå over til kun trøsting i fanget
Hadde gjort det samme!
Hvorfor skal vi ikke kalle det trass?
Samme her, så kaller det det, da vet hvertfall de fleste hvilken periode jeg mener gud for noe styr å få levert henne i bhg for tidenFordi det pedagogisk riktige er at de ikke trasser, de øver på selvstendighet. Så det heter selvstendighetsalderen og ikke trassalderen. Men, det kan være det samme for meg, kaller det og opplever det som trass uansett
Samme her, så kaller det det, da vet hvertfall de fleste hvilken periode jeg mener gud for noe styr å få levert henne i bhg for tiden
Fordi det pedagogisk riktige er at de ikke trasser, de øver på selvstendighet. Så det heter selvstendighetsalderen og ikke trassalderen. Men, det kan være det samme for meg, kaller det og opplever det som trass uansett