Unikes Unikum & hverdagstrollene

14 mai : første steg: på kjøkkenet , gikk mot meg og falt i armene mine. Søtt!

Lillegutt sto i 12 sekunder i går 18 mai. Han sier mye "adiss". Det ordet har han sagt et par uker tror jeg. Før det var det"aididditt". Vi tror han sier i did it. Ved juletider var det mye "dedidi" . Bestemor tullet mye med at han sa " det driter jeg i". I går oppdaget han tunga si. Tar tunga ut og tar på den, ruller på den og syns den er i veien virker det som. Forrige uke oppdaget han tissen sin. Guud, så slitsomt : må stå å vente på at han har kjent seg ferdig. Men problemet er: han blir aldri ferdig og han ler over situasjonen. Han ser jeg blir lei av å vente tror jeg. Også må vi vaske henda hans hver eneste gang. Jeg håper denne fasen går over. :-)

Da har jeg startet, dato i dag er: 20 mai: prosjektet slutte m natt amming og samsoving og lillegutt i egen seng. Prosjekt over 10 netter og dager. Fordelt slik: 3+3+4. Første 3 netter: prosjektet er mellom kl 23-06: sovner inntil meg m puppen i senga mi, hvis våken før kl 23: inn med puppen i senga mi, kl 23: legges i barneseng, hvis våken mellom 23-06: ta opp og amme sittende, passe på at han ikke sovner v puppen, koble av å legge i barneseng, kl 6: evt ta han over i min seng hvis våken og kan amme som normalt igjen, nå kan vi gjerne ta oss en lur. Men: jeg har ikke lyst til kl 6- greia. Jeg tror ikke det er helt sunt her jeg sitter nå, men det kan jo endre seg. Sitter på ank som om jeg har min første nattevakt he he. Forarbeid: formiddagslur våknet kl 13, bad kl 17:30, god nattgrøt, nan, pupping og samsoving i senga mi (ny seng) , dyrevisa, so-ro, hvem er denne karen, kjære Gud jeg har det godt, sovnet kl 18:45, smokk har han fått lekt med i senga, lyst til å stå opp flere ganger og ble lagt ned igjen uten tilsnakk, fortsatte å synge da han lå igjen, ny og større og bedre kantbeskytter satt på barneseng , ny og større pute, koseklut har fått 3 dråper lavendel og lagt i døråpning.

Natt 1: sovnet 18:45, våken 19:20, sovnet straks, våken 20:30-22:15, sovnet 22:15, lagt i barneseng kl 22:48. Nå har jeg lagt meg og. Stuptrøtt og spent i kropp og sinn. Vet ikke om jeg får til å sove..kl 00:00-01:50 våken, pupper, bysser, utallige leggeforsøk. Kl 4: våken. Jeg tenker at det får holde denne natten og tar han opp i sengen og pupper i søvn. Oppskriften sier kl 6, men akk, neste natt får vi prøve å holde ut. Vi sover kl 4-06:30. Total sovetid lillegutt 7t, jeg 5,5t. Trilletur, sover kl 08:50-10:50. Trilletur, sover kl 14:15-16:15

Last edited:
Natt nr 2: ammer og samsover. Sover kl 20:10-23:30. Jeg benytter sjansen til å sove og sover ved siden av han. Da vi våkner kl 23:30 gir jeg pupp sittende og kobler av ca 3-4 ganger og legger i barneseng. Ikke en lyd, kun gråtegrimase. Han blir umiddelbart tatt opp og det blir mindre grimase for hver gang. Nå kl 00:00 sover han. La han ned for ca 2 minutt siden. Holdt han litt på ryggen, og vips var det greit. Nå skal jeg opp og tisse , håper han ikke våkner. Sover til 03:10. Tas opp og ammes og ned i seng jevnlig frem til kl 04:30. Da er han fremdeles våken og står i senga. Jeg velger å avbryte og vi samsover og ammer i senga mi til ca kl 07. Neste natt skal jeg strekke det til kl 5, men helst kl 6. Total sovetid lillegutt 7,5 t. Jeg fikk like mye. Lillegutt sovnet på trilletur kl 10:10-12:15.

Last edited:
Natt nr 3: sovnet ved puppen inntil meg liggende i senga,(slapp puppen selv før søvnen kom sigende). Sov fra kl 18:25-19:45. Våknet, var inne og ammet. Sovnet straks. La meg ca kl 22, og la lille i egen seng. Han våknet, og siden kl var før 23 så kunne vi samsove litt til. Kl 00:30 våkner han. kl 02:07-05:30 sover han, kommer opp i senga mi og vi sover og pupper kl 05:30-06:30. Total søvn lillegutt 10,5t. Jeg fikk 7t. Lillegutt sovner på trilletur og sover fra kl 09:30-11:30. Klarte ikke holde han våken og sover fra kl 16:30-17:30.

Last edited:
Natt nr 1 (del 2): sovnet kl 21:30. I natt er natt nr 1 av del 2: i natt er det ingen pupp mellom kl 23-06, kun byssing på armen og sanger og kjærlige stryk. 01:30-02:00: våken, byssing på arm, tilbud om vann på voksenflaske. Gråt de første 12 min. Mulig vi var oppe kl 04:10 også, men husker ikke annet enn at jeg så på klokka. Kl 05:10: opp og over i min seng. Pupper. Våkner kl 07:20. Total søvn lillegutt 9 t+10 min.sov på trilletur 10:10-11:05. Sov på biltur 14:45-15:30. Sov på biltur 18:45-19:10.

Last edited:
Natt nr 2 (del 2): sovnet i min seng m pupp i munn kl 20:45. Våken 01:50-03:30. Gråt mye, ca 20 minutter totalt fordelt på den tiden. 03:30-07:00 sov. 07:20: pupper i min seng. To tunge bryst. Total sovetid lillegutt 8,5t ( men har da ikke tatt med den halvtimen han sov i bilen rett før legging). Sovnet på trilletur kl 10:10-11:40. La oss og koste ca kl 13:15. Puppet og trøtte begge to. Sov ca kl 14:30-16:30,

Last edited:
Natt nr 3 (siste natt av del 2): puppet i søvn liggende inntil meg i senga. Slapp den flere ganger. Gikk derfor greit å koble ifra like før søvn. La han halvveis våken i barneseng med det samme. Han sover kl 21:30-04:00. Jeg velger å avbryte og pupper samsovende kl 4-07:30, usikker på om vi sov så mye. Kl 10:42 sovnet på trilletur. Sov i bilen på vei til kjøpesenter og tilbake. ( våken i mellomtiden selvsagt og sjarmerte alle). Våknet da vi kom hjem igjen og sovnet inntil meg i sengen mens vi ammet. Han slapp puppen selv rett før innsoving. Ble lagt i seng etter ca 5 min. Sov kl 20:45.

Last edited:
Natt nr 1( del 3): sovnet kl 20:45. I natt skal han ikke tas opp i tidsrommet kl 23-06, men lulles i søvn i barnesenga. Spennende! Kl 01:15-01:30: våken, gråter. Blir lagt ned , strøket rundt og rundt på mage el rygg, etter et par minutter så sang jeg også ca 4-5 g for deretter å nynne en 4-5g. Sover 01:30-05:45. Kl 05:45 legger vi oss sammen og ammer og håper på litt felles søvn. Står opp kl 06:30 uten mer søvn. Men lillegutt har fått 9 t søvn i natt, inkl bilturen hjem. Ikke dårlig! Sovnet på trilletur ca kl 11. Våknet kl 12:30. Sovnet på trilletur kl 16:30-17:30. Det var ikke meningen. Vi skulle egentlig bare se på noen dyr og være litt ute. Sovnet 2 min fra hjemmet. Menmen..

Last edited:
Natt nr 2 (del 3): i seng kl 20, men sov kl 20:30-04:45. Tok opp, la i min seng. Våkne og puppet, sov noe, men usikker hvor lenge. I tidsrommet 20:30-04:45 var det et par små turer til barnesengen hvor jeg la han ned og strøk han litt. Sovnet straks hver gang. Sov v samsoving og pupping kl 11:00-11:45. Sov på trilletur kl 15:30-17:00.

Last edited:
Natt nr 3 (del 3): la oss og puppet kl 20:00. Sovnet kl 20:45. Lagt i barneseng. Våken kl 01:50-02:30.Ikke tatt opp, men roet ned i sengen. Lagt ned og strøket og sunget for. Pleier å ha en hånd rolig på ryggen etterhvert. Da sovner han. Gjentok og gjentok og gjentok . Våknet 06:00, og vi legger oss i senga mi. Lillegutt lå våken uten å reise seg. Det virker som han hadde det friskt i minnet at han bare ble lagt ned igjen om han reiste seg. Total søvn ca 8t. Han dupper kun av ved puppen, smålurer. Kl 7 er det opp&stå. Sov på trilletur 10:45-12:15. Vi la oss kl 13:45-15:15. Vi duppet nok av litt begge to, men hvor mye søvn det ble er usikkert. Kl 19: sovnet med puppen i munn.

Last edited:
Natt nr 4 (del 3): sov 19:00-04:10. Lagt i senga mi m pupp og samsoving kl 04:25.

Første natt etter ferdig prosjekt : sovnet kl 19:45. Halvveis våken lagt i barneseng. Satt og ammet i senga. Han koblet seg fra selv flere ganger.

Natt nr 1 (prosjekt nr 2): puppe sittende og koble av før innsoving/kobler seg av selv: kl 19:10-19:45: poden var rastløs og trøtt. Vrei seg mye, puppet, urolig igjen og igjen og igjen. Men til slutt kom han i halvveis sovemodus og koblet seg av selv. La han kl 19:45 i barneseng og sov fra 19:45-06:10. Et par oppvåkninger i mellomtiden: sto/satt i sengen, gråt litt, la ned og hvisket "mamma er her" og strøk på rygg/mage. Holdt hånden så helt urørlig og poden sovnet på ca 1 minutt hver gang. Kan det bedre bli?! :-D opp kl 06:10: skift, klær. Kl 06:20-06:45: i stua og puppet to fulle bryst. Kl 09:20: sovnet på trilletur.

Last edited:
Ord: adiss, diss, burt,diditt. Utvikling: spiller på slurva, står lenge nå, mer stødig nå, ler av å se bilder av seg selv, mer oppmerksom rundt seg, kan reagere med å sutrekjefte på meg om han er sliten og er sulten /tørst/trøtt el jeg sier nei til noe. (Bite i teakbordet). Spiser og smaker på det meste.

Står mer og går mer. Et par skritt bare. Du slipper deg oftere og oftere. Syns ikke det er dårlig når du bare er 10 mndr. Istad reiste du deg opp uten å holde i noe og sto i senga. Så ustabil og myk den madrassen er. Må si jeg ble imponert da. I natt sov du fra kl 18:15-04:10. Våken og gråt fra 19:00-19:30. Fikk vann på tåteflaske mens jeg holdt deg halvveis sittende i senga di. Tok noen slurker, men fikk kjeft for at det ikke var melk tror jeg.

I kveld debuterte vi uten innsovingspupp. Det ble nattagrøt og vann. Deretter ca30min aktiv lek på verandaen. Så ville poden inn og det ble pysj og pupp i armkrok i stua. Var ikke så ivrig på pupp i stua.Så tannpuss og nan på soverommet, liggende i armkroken. Drakk 80ml. Ville ikke ha mer, gnei seg i øya. Sang for han under drikking. La han våken i barneseng. Gråt/ville opp og stå/bablet i ca 30 min, fra kl 18:30-19:00. Hvisket og sang for han. Ga han smokk da han stappet en del av en bamse stadig vekk i munnen. Sovet etter det. Føler meg stolt over oss. Jeg elsker deg, gutten min. Juni vil innebære mye for oss: 2 netter uten hverandre, riving av vegg, innkjøring av nye rutiner. Juli skal by på mors helse. Da skal jeg begynne å ta vare på henne du er så glad i: ned i vekt, styrke muskler, gå raske og lange turer og ..ja..jogge etterhvert og kjøpe ny vogn selvsagt. Ja, kanskje det blir to! Alt for Aron ! Verdens besteste gutt i verden! Smask!! :-D

I natt sov du fra 19:00-04:10. Tok deg m inn i dobbeltsenga og puppet og koste oss til kl 05:10. Ingen søvn , men fikk hvilt litt. Søvn: 9 t + 10 min. Trillet, sov: 08:15-10:20. 2 t+ 5 min.

Last edited:
I natt sov du fra 19:00-04:10. Tok deg m inn i dobbeltsenga og puppet og koste oss til kl 05:10. Ingen søvn , men fikk hvilt litt. Søvn: 9 t + 10 min.
Wow!!! Så flinke dere har vært :D Her har alt sklidd ut igjen. Tenner og mye uro ( pluss at jeg har vært lat). Skal begynne igjen etter ferieturen vår. Er det "sove uten gråt" boka du hat gått etter? ;)

Back
Topp