ULYKKER/UHELL

Piril

Glad i forumet
Når uhellet skjer, vi blir rådville og får full panikk! JA dette kan skje alle...og når det skjer er det viktig å vite hva man skal gjøre..

Er det noen som har barn som har vært utsatt for ulykke eller uhell??

Og hva gjorde dere evt da??

Synes dette er veldig viktig å ta med seg videre, da det kan redde liv!

Sønnen min blei helt livløs, hadde leka med sambo og kom til meg for å få litt vann..så sier han bare "mamma..jeg får ikke puste" ..øya trilla bakover og han var vekk...jeg grep tak i han og og "klappa" til han i ansiktet..jeg fikk PANIKK!!! sambo tok over...løftet han opp..løp ut på verandaen i fult snøkaos med han og "klappet" til han flere ganger i kinna...kom inn..jeg i PANIKK...klar for å ringe 113...så fikk han liv i han...

Jeg har ALDRI vært så redd i heeeeeeeele mitt liv...[:(][:(] føltes som en evighet..men han var nok ikke så lenge borte...endte opp med å sove på sykehuset og en masse tester når vi kom inn og dagen etter.... de så det hele bort som en slags "besvimelse" og han endte også opp med astma medisin, for han pustet visst feil...

ORIGINAL: Pontus

Sønnen min blei helt livløs, hadde leka med sambo og kom til meg for å få litt vann..så sier han bare "mamma..jeg får ikke puste" ..øya trilla bakover og han var vekk...jeg grep tak i han og og "klappa" til han i ansiktet..jeg fikk PANIKK!!! sambo tok over...løftet han opp..løp ut på verandaen i fult snøkaos med han og "klappet" til han flere ganger i kinna...kom inn..jeg i PANIKK...klar for å ringe 113...så fikk han liv i han...

Jeg har ALDRI vært så redd i heeeeeeeele mitt liv...[:(][:(] føltes som en evighet..men han var nok ikke så lenge borte...endte opp med å sove på sykehuset og en masse tester når vi kom inn og dagen etter.... de så det hele bort som en slags "besvimelse" og han endte også opp med astma medisin, for han pustet visst feil...

Sønnen min blei helt livløs, hadde leka med sambo og kom til meg for å få litt vann..så sier han bare "mamma..jeg får ikke puste" ..øya trilla bakover og han var vekk...jeg grep tak i han og og "klappa" til han i ansiktet..jeg fikk PANIKK!!! sambo tok over...løftet han opp..løp ut på verandaen med han og "klappet" til han flere ganger i kinna...kom inn..jeg i PANIKK...klar for å ringe 113...så fikk han liv i han...

Uff, for en grusom opplevelse!!! Det er nok ekstra ille når man ikke en gang vet hva som skjer?? Så han rett og slett besvimte, for han hadde astma?? Godt dere fant ut av det!!

Nadde har hatt to ulykker allerede. Ene gangen datt han og slo hodet i en kant så blodet sprutet. Fikk da lagt på et rent håndkle også til legevakten.

For 3 uker fikk han ett glass te over armen. Dro da av han tøyet, kjølte ned området med kaldt(ikke iskaldt) vann og la over håndkle som var vått. Så på legevakta igjen.

Viktigste er vel å ikke få pannikk. Både for din egen og ungens del. Er man totalt angst merker ungen det og blir også mer redd enn nødvendig. Tror også det er viktig å ta førstehjelps kurs og evt lese om hva man burde gjøre om uhellet er ute, de første minuttene er ofte viktigst. Ha også nr til lege, ambulanse og giftsentralen tilgjenglig.

Er glad for at jeg har jobber i bhg og fått både 1.hjelpskurs og vært med på noen "kriser" føler at det bidrar til at jeg kan holde hodet nogenlunde kaldt når uhellet er ute. Får heller en sikkelig kjip reaksjon når alt er i orden jeg, merkelig nok.

ORIGINAL: Piril

Sønnen min blei helt livløs, hadde leka med sambo og kom til meg for å få litt vann..så sier han bare "mamma..jeg får ikke puste" ..øya trilla bakover og han var vekk...jeg grep tak i han og og "klappa" til han i ansiktet..jeg fikk PANIKK!!! sambo tok over...løftet han opp..løp ut på verandaen med han og "klappet" til han flere ganger i kinna...kom inn..jeg i PANIKK...klar for å ringe 113...så fikk han liv i han...

Uff, for en grusom opplevelse!!! Det er nok ekstra ille når man ikke en gang vet hva som skjer?? Så han rett og slett besvimte, for han hadde astma?? Godt dere fant ut av det!!

Han hadde ikke astma nei..men fikk "diagnosen" når vi lå på sykehuset...han blei sjekket for eplepsi og sånn også..men hadde heldigvis ikke det... de kaldte det en besvimelse...men han var LIVLØS..ikke et eneste pust...hadde det ikke vært for sambo vet jeg ikke hva som hadde skjedd..for jeg fikk PANIKK!! og trudde aldri jeg skulle reagere sånn

her så fikk jentungen falsk krupp så kraftig at ho ble borte for oss, vi hadde aldri vært borti det så jeg sto i tlf med 113 mens gubben fikk beskjed å gå ut med ho selv om gradestokken viste -35
ambulansen var på plas ca 20 min etter,da pustet jentungen nromalt men de tok ho med ned på legevakten for sikkerhetsskyld

Sønn min satte bolle i halsen en gang...han sleit veldig og den satt FAST denne gangen...far slang han over fanget nedover og slo han hardt mellom skuldrene...noe gjorde han riktig for bolle biten kom opp sammen med noen lyder.

Sønn min satte bolle i halsen en gang...han sleit veldig og den satt FAST denne gangen...far slang han over fanget nedover og slo han hardt mellom skuldrene...noe gjorde han riktig for bolle biten kom opp sammen med noen lyder.

sånt er skummelt assa....

ja uff! Husker lille fetteren min satt fast en wienerpølse bit engang. Da trodde jeg faktisk han kom til å dø. Slo han vel 7-8 ganger før den kom opp.

Han hadde ikke astma nei..men fikk "diagnosen" når vi lå på sykehuset...han blei sjekket for eplepsi og sånn også..men hadde heldigvis ikke det... de kaldte det en besvimelse...men han var LIVLØS..ikke et eneste pust...hadde det ikke vært for sambo vet jeg ikke hva som hadde skjedd..for jeg fikk PANIKK!! og trudde aldri jeg skulle reagere sånn

[&:][&:][&:] Men det har ikke skjedd mer?? Uff da hadde jeg blitt litt bekymret jeg da...lurt fælt på hva som skjedde...stakkars liten...for håpe det ikke skjer igjen...hmmm virker både rart og uproffesjonelt og bare sette en diagnose sånn....

[&:][&:][&:] Men det har ikke skjedd mer?? Uff da hadde jeg blitt litt bekymret jeg da...lurt fælt på hva som skjedde...stakkars liten...for håpe det ikke skjer igjen...hmmm virker både rart og uproffesjonelt og bare sette en diagnose sånn....

Vi har faktisk kuttet ut astma-medisinen..for jeg merker seriøst ingen forskjell jeg assa...så fikk lov av legen å kutte ut så vi skal på kontroll på sykehuset nå i desember for å snakke om den såkalte astman..
Det har heldigvis IKKE skjedd mer enn den ene gangen..og dette skjedde i mars i år... Man lurer jo på hva som skjer ja..men vi vet jo enda mindre enn det legene gjør, så kan jo ikke gjøre annet enn å stole på de...

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: MalinDalin

ja uff! Husker lille fetteren min satt fast en wienerpølse bit engang. Da trodde jeg faktisk han kom til å dø. Slo han vel 7-8 ganger før den kom opp.

Søstra til noen jeg vet av døde fordi hun fikk en pølsebit i halsen[&o]

fy! Så fælt! Da vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Om en unge JEG hadde hatt ansvaret for hadde dødd mens jeg passet på! Husker bare at jeg slo og tenkte at nå dør han, nå mister jeg han. Værste!

ORIGINAL: Trude Ellerei

Men hva gjør dere etterpå når ungen har satt fast noe i halsen, og dere har fått det opp med førstehjelp (slå på ryggen osv)?
Må ungen på sykehus etterpå da, for å sjekke om alt er ok med barnet, eller er alt bare greit da?

jeg ringte og de sa at jeg måtte komme med han om han klaget på smerter i ryggen, kastet opp eller ikke fikk i seg mat og drikke.

Tuva datt ned hele trappa da hun var ett år.... Hun datt bakover, og trillet nedover hele trappa mens jeg sto hjelpeløs og så på. [:(] Jeg var sikker på at hun skulle dø. Jeg sto og hylte kjempehøyt mens hun datt nedover. Da hun landet løp jeg ned, hadde fullstendig panikk, og løftet henne opp og klemte henne inntil meg. I ettertid har jeg hørt at det ikke alltid er lurt å løfte dem opp dersom det er indre blødninger..... Løp ut i hagen til mannen, jeg bare hylte og hylte.....Han var rolig, og fikk roet både meg og Tuva. Alt gikk heldigvis bra.

Jeg får helt panikk i slike situasjoner, men har heldigvis ikke blitt helt handlingslammet.
Lillegutt har satt endel i halsen opp i gjennom, har da snudd ham opp ned og dunket litt i ryggen, så har det iallefall kommet opp igjen. Grusomt [:o][:o][:o]

På bursdagen til jenta mi i år (i januar) så serverte vi taco-form til gjestene. Jeg hadde sagt klart ifra at hun ikke skulle ha tortilla chips, fordi hun klarer ikke spise de. Mens jeg var på do hadde noen gitt det til henne. Og en svær bit hadde satt seg på tvers i halsen... [:o][:(] Hun ble mørkeråd og så blålig i fjeset. Jeg dunka i ryggen mange ganger uten at det hjalp. Da løfte jeg henne opp på strak arm (hun veide da 16 kg) og slo i mellom skuldrene mens hun hang opp ned. Til slutt kom det med masse slim og oppkast... [:(][:(][:(][:(] Jeg grein, jeg skalv og rista. Alle rundt sto å så på. Det gikk bra... 

Jenta satte fast en bit grandis i halsen da hun var mellom 1 og 1,5 år, husker ikke helt. Sambo frika helt ut, men jeg holdt meg rolig og fikk ut grandisen etter noen dunk. Lurer på om jeg holdt henne opp ned, husker ikke helt.

Gutten tok på ei varm kokeplate da han var 1 år. Sambo var ikke hjemme, så ingen som frika ut denne gang, hehe. Tok han med bort til vasken og holdt hånda hans under kaldt vann leeeenge, helt til sambo kom hjem. Han ringte legevakta, men vi/jeg hadde gjort alt rett, så vi trengte ikke å komme inn sa de. Han hadde 2.grads forbrenning, så han fikk store blemmer på fingrene etterhvert. Har gått kjempefint i ettertid da, ser ikke på fingrene at de ble brent eller noe [:)]

ORIGINAL: Trude Ellerei

Men hva gjør dere etterpå når ungen har satt fast noe i halsen, og dere har fått det opp med førstehjelp (slå på ryggen osv)?
Må ungen på sykehus etterpå da, for å sjekke om alt er ok med barnet, eller er alt bare greit da?

Når biten kommer opp, så er alt greit igjen[:)] Har ikke hørt om noen som måtte på sykehuset etterpå ihvertfall....min far reddet livet mitt da jeg var rundt 11-12 år.....vi satt og spiste biff...og jeg var litt glupsk på en medium biff....ung og uvitende som jeg var så visste jeg ikke at det gikk at å sette noe i halsen en gang...med en gang så ble jeg ikke redd eller noe...husker jeg prøvde å svelge det ned med cola...men det gikk jo ikke..helt merkelig opplevelse....også kom panikken!! For da begynte de kroppslige tegnene og dukke opp....det er det jævligste jeg har vært med på....og jeg trodde faktisk jeg skulle dø...jeg fikk helt panikk og løp ut på gulvet og pekte på halsen....pappa spratt opp av sofaen og fikk meg til å bøye meg framover....og han slo og slo og slo....og klemte så hardt at jeg faktisk tissa på meg...det tok faktisk en liten stund før den biffbiten kom opp.....men det gikk til slutt (føltes som en evighet) da var jeg skikkelig øm over magen, megasår i halsen og helt dårlig.....UFF...men jeg kan takke han for å være i live i dag[:)] Dette var jo et alvorlig tilfelle, men jeg dro ikke på sykehuset etterpå....

Jeg veit ....at de som VIRKELIG kan det...i nødtilfelle (hvor biten ikke kommer opp) kan stikke hull på luftrøret i halsen og sette inn et sugerør e.l så vedkommende får puste..MEN da skal man virkelig vite hva man driver med!

ORIGINAL: Labambie

På bursdagen til jenta mi i år (i januar) så serverte vi taco-form til gjestene. Jeg hadde sagt klart ifra at hun ikke skulle ha tortilla chips, fordi hun klarer ikke spise de. Mens jeg var på do hadde noen gitt det til henne. Og en svær bit hadde satt seg på tvers i halsen... [:o][:(] Hun ble mørkeråd og så blålig i fjeset. Jeg dunka i ryggen mange ganger uten at det hjalp. Da løfte jeg henne opp på strak arm (hun veide da 16 kg) og slo i mellom skuldrene mens hun hang opp ned. Til slutt kom det med masse slim og oppkast... [:(][:(][:(][:(] Jeg grein, jeg skalv og rista. Alle rundt sto å så på. Det gikk bra... 

De skjella er skumle ja!![&:][&:]

Back
Topp