Ultralyder og jordmortimer vs. pandemi: statustråd

sendte SMS til fysio nå, og det er stengt. Merkelig at de ikke har gitt beskjed til oss med time i morgen!
Ser ikke bra ut med jobb heller da, klarer knapt å bevege meg på jobb pga bekkenet og nå utgår fysio i enda to uker. Skal ha behandling en gang i uken. Nå går det minst fire uker mellom behandlingene - kanskje lengre..

Jeg fant en øvelse på utenlandsk side som jeg syns er god. Jeg har bekkensmerter i symfysen, ikke sikkert det hjelper mot annen smerte men jeg setter knærne litt bøyd sammen (i hvilken stilling du vil) også presser jeg lårene sammen, dytter knærne mot hverandre, stram rumpa om du vil. Det letter veldig for meg, en liten stund ihvertfall. Akkurat som jeg presser bekkenet litt sammen igjen.
 
Jeg fant en øvelse på utenlandsk side som jeg syns er god. Jeg har bekkensmerter i symfysen, ikke sikkert det hjelper mot annen smerte men jeg setter knærne litt bøyd sammen (i hvilken stilling du vil) også presser jeg lårene sammen, dytter knærne mot hverandre, stram rumpa om du vil. Det letter veldig for meg, en liten stund ihvertfall. Akkurat som jeg presser bekkenet litt sammen igjen.
Det må testes! Driver også med hjemmetrening via allsidigtrening.no, et online gravidkurs. Men vondt uansett ja..
 
Regner med jeg får høre noe i dag. Jeg har time i morgen tidlig. Skal ha med meg datteren min også, for hun kan jo ikke være hjemme alene akkurat :banghead: vurderer om jeg trenger å ringe for å spørre om det er greit.. jeg har ikke noe valg og hun er frisk.
 
Regner med jeg får høre noe i dag. Jeg har time i morgen tidlig. Skal ha med meg datteren min også, for hun kan jo ikke være hjemme alene akkurat :banghead: vurderer om jeg trenger å ringe for å spørre om det er greit.. jeg har ikke noe valg og hun er frisk.
Sniker
Med tanke på at søsken ikke får komme på barsel heller er det liten sjans for at hun får være med :eek:
 
Har ikke ultralyd før langt ut i april. Håper det har gitt seg litt til da, men det ser ikke sånn ut helt enda. Krysser iallefall fingrene.
 
Helse Bergen, dvs Haukeland og Voss sjukehus, har også regler for at partner ikke får være med på ultralyd.

Har oul om 16 dager. Så samboer får nok ikke være med (isåfall må det skje et smittemirakel). :(

Tenker dog heller på alle som skal føde i disse dager hvor partner ikke får være med på fødselen! I Helse Bergen er det om partner er smittet (selvsagt), mulig smittet, karantene eller hoster osv.

Håper virkelig dette roer seg svært mange hakk til september. :nailbiting:
 
Fikk utsatt jordmortimen min fra i morgen til etter påske. Har tatt blodprøver og sånt, men hun ville ha meg inn en gang før oul for å sjekke blodtrykket mitt.
 
Partner får være med på selve fødselen, men må dra når den er over og får ikke være til stedet under barseltiden :happy:
 
Partner får være med på selve fødselen, men må dra når den er over og får ikke være til stedet under barseltiden :happy:

Kun om partner er HELT symptomfri. Det minste antydning til hoste, rennende eller tett nese osv så får de ikke være med. Samme om de er i reisekarantene, nærkontakt karantene eller selvsagt om de er smittet.
 
Jeg skal ha kontroll time over tlf med jordmor på fredag. På mandag skal vi på UL på privat klinikk og ringte de i går for å høre hvordan dette ble. Og de hadde bare 2 pasienter (med meg) den dagen foreløpig, så det var ikke noe problem å komme bare vi begge var helt friske og vi kom nøyaktig til tiden å ikke noe særlig før! :)
 
Jeg fikk bare SMS om at hvis jeg var syk eller hadde vært i utlandet måtte jeg ringe først.men friske kvinner får komme til avtalt tid :) time på tirsdag
 
Jeg skal til jordmor i dag pga det kom litt brunt blod i utfloden før helgen. Da kom skrekken jeg slet med i forrige svangerskap tilbake og får heldigvis komme inn og lytte på hjertet❤️ Håper bare hun finner hjertelyden da jeg har googlet meg frem til at flere ikke finner den så tidlig om morkaken er foran. Så selvom mye blir avlyst og annerledes nå så er det godt at de er åpne for å ha kontroll når det er behov selv i disse tider. Jeg slet med ekstrem angst for at fosteret skulle dø hele forrige svangerskap og skal til samme jordmoren denne gangen som heldigvis har forståelse for det og sa jeg kunne komme inn i dag uten at jeg trengte å be om det:)
 
Last edited:
Ringte legesenteret mitt i dag. Ble ikke imponert. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.

Siste nytt i coronaspredningsverden er følgende:
"Neeltje van Doremalen, a virologist at the US National Institutes of Health (NIH), and her colleagues at the Rocky Mountain Laboratories in Hamilton, Montana, have done some of the first tests of how long SARS-CoV-2 can last for on different surfaces. Their study, which has been published in the New England Journal of Medicine, shows that the virus could survive in droplets for up to three hours after being coughed out into the air. Fine droplets between 1-5 micrometres in size – about 30 times smaller than the width of a human hair – can remain airborne for several hours in still air."

Ikke har de på seg munnbind, de lar folk sitte i ett venterom men med "sikkerhetsavstand" og legen som undersøker deg vil ikke ha noen ekstra tiltak.

Noe som betyr at hvis legen hoster eller nyser på kontoret sitt før du kommer inn, så kan viruset henge i lufta i timesvis. Hvis noen på venterommet hoster eller nyser før du kommer inn vil du ikke kunne vite det, men viruset henger allikevel i lufta.

De mente det var viktig at jeg kom fordi det er 4 uker siden siste kontroll - men jeg synes ikke det er så viktig når alt tilsynelatende går bra og det føles som en større risiko å dra dit.... Vanskelig :( Nesten så jeg røsker ut en av mine egne masker for å ha på meg, men da vil jeg føle meg eksepsjonelt dust for å være ærlig. Frister så å bare bli hjemme. Føkk. Vanskelig å være gravid!!! :(
 
Jeg har 3M FFP2 medisinsk maske hjemme. Tror piskadet jeg smeller ei sånn på meg til kontoret. Så kan jeg dra og få tatt undersøkelsen, uten å bekymre meg om de luftbårne smittepartiklene... Folk får synes hva de vil om jeg, jeg er pregnant mama bear, da gjør man sånt :p Synes forsåvidt at det er en god bruk.
 
Jeg har 3M FFP2 medisinsk maske hjemme. Tror piskadet jeg smeller ei sånn på meg til kontoret. Så kan jeg dra og få tatt undersøkelsen, uten å bekymre meg om de luftbårne smittepartiklene... Folk får synes hva de vil om jeg, jeg er pregnant mama bear, da gjør man sånt :p Synes forsåvidt at det er en god bruk.
Lykke til! :)
 
Var en sterk og klar hjertelyd vi hørte der❤️ Jordmor var like glad som meg tror jeg:happy::happy:
 
Alle mine kommunale tilbud forsvant med nedstengingen. Men jeg har fått beskjed om at jeg kan sende mld om det er noe , så ringer de meg. Både mange jordmødre og leger har fått videokonferanser opp å gå. Og om man ikke kan møtes på video kan man nok møtes på telefon ;) Jeg streamer også trening og yoga , siden fysio er stengt (sliter med bekkenløsning). Jeg vet at flere fysioterapeuter og andre hjelpere har videokunsultasjoner tilgjengelig om man trenger veiledning og nye øvelser.
Jeg har også undersøkt fødselskurs som går online - i tilfelle dette varer så lenge at bi ikke fysisk får møte et sted.
Jeg vet det finnes en app for måling av mage. Og jeg har kjøpt meg urinsticks på apoteket. Nå måtte jeg en tur til legen fordi jeg ville sende en prøve til dyrkning etter å ha fått noen utslag på sticksa mine. Der var det helt stille (og tomt, det at jeg fikk komme ned som den eneste pasienten akkurat da sier jo at jeg ble prioritert som gravid). Det var trygt og sterilt over alt - så der har de full kontroll.
Jeg tilhører ahus, og foreløpig har de ikke avlyst min første time der , som er på torsdag. Jeg følges litt tettere opp så jeg har fått time hos jordmor på noe som heter ahus teamet. I april har jeg en oppsatt OUL og den virker det som går som normalt.
Føler meg egentlig ganske trygg :)
Siden de fleste behovend mine kan møtes på nett ;)
 
Back
Topp