Ultralyder og jordmortimer vs. pandemi: statustråd

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Tenkte vi kunne ha en tråd som vi kan ha for å skrive om bekymringer, nervøsitet og tanker rundt våre kontrolltimer...

Jeg har neste UL + blodprøvetakning om 10 dager (16+1). Hadde det ikke vært for svært viktige blodprøver (jern og stoffskifte) så tror jeg helt ærlig jeg hadde avlyst timen. Men blodprøvene er svært viktige for meg å få tatt pga manglene jeg har.

Hva gjør dere? Hva tenker dere?
 
Ååh jeg har egentlig første time hos jordmor i morgen men jeg har begynt å hoste litt i løpet av helga så jeg må ringe og avlyse den :( virkelig det minste problemet i denne pandemien, men kjenner det er sårt når jeg har gledet meg så!
OUL har jeg uka etter påske, så den avventer jeg litt med.

Forstår godt at du trenger å ta blodprøvene dine! De har nok utrolig god hygiene og rutiner på legekontorene om dagen, så det går nok fint så sant du ikke hoster selv og er i god form :)
 
Har heldigvis fått tatt alle prøver, datteren min også. Vi hadde også handlet alt av medisiner og vært hos tannlege rett før nyheten om stenging av ditten og datten kom så vi var heldige sånnsett. Eldste datteren min sliter med jern og d vitaminmangel så derfor jeg nevner henne i denne sammenhengen. Vi hadde måttet ut senere isåfall for som du sier det er viktige prøver å følge opp. Jeg har nettopp fått orden på min jernmangel også.

Kommer ikke til å nærme meg et sykehus før jeg absolutt må, men legekontor føler jeg ikke særlig stor bekymring for da vi bor i en liten bygd. Nærmeste time nå er 8. April. Så får vi se da, hvordan formen er - og hvordan viruset opptrer i samfunnet.
 
Tidlig ultralyd ble avlyst, jordmortime om 2 uker er foreløbig ikke avlyst, men flytta til nabokommunen og skal vare maks 15 minutter. 25 minutter kjøring hver vei...
 
Hadde time hos jordmor i dag, hun ringte å avlyste i dag tidlig og sa jeg måtte ta kontakt på telefon om jeg lurte noe fremover. Hadde vært mer stresset om dette var mitt første svangerskap så tenker mye på dere førstegangsgravide i disse dagene:Heartred Jeg rakk å ha første svangerskapskontroll hos legen i forrige uke så har fått tatt blodprøver. Jeg syntes det verste er at jeg ikke vet når jeg får høre hjertelyden igjen, så vurderer å kjøpe meg en doppler så jeg kan lytte innimellom. Lykke til fremover alle sammen:Heartred Dette kommer vi oss igjennom:Heartred
 
Last edited:
Jeg har ordinær UL neste torsdag (om ti dager) og kommer til å gå på den sålenge jeg ikke har symptomer og at fennikel blir avlyst fra sykehusets side. Den føles veldig nødvendig siden jeg ikke har fått sjekka noen ting tidligere (ikke vært på tidlig UL annet enn hos fastlege som kun kan å slå på og av apparatet. Så vi såg at hjertet slo og det var det:angelic:).
Etter ul er det ikke kontroll før i begynnelsen av mai. Vanlig kontroll hos jm, og glukosebelastning hos fastlege (som også er ganske nødvendig mtp tidligere svangerskap:nailbiting:). Får håpe ting er bedre til den tid altså:arghh:
 
Jeg skulle hatt tul på onsdag, men den er blitt usatt 13 dager foreløpig, så får vi se om det blir noe av i det hele tatt. Er ikke så stressa for det egentlig. Oul om fem og en halv uke, så skal klare å vente på det. Men jeg har en ganske rar fastlege, så første svangerskapskontroll ble ganske amputert. Fikk ikke noe helsekort for gravide bl.a. Det skal jeg vel egentlig ha med på oul? Eller er ikke dette en greie lenger? Er det bare elektronisk? Trodde ikke de fikk til å dele slikt mellom legekontorer, kommunale helsestasjoner og sykehus..? :wacky: Har tenkt jeg burde bestille time til jordmor for å få helsekort, men det blir vel ikke så aktuelt på noen uker det da..
 
Jeg skulle hatt tul på onsdag, men den er blitt usatt 13 dager foreløpig, så får vi se om det blir noe av i det hele tatt. Er ikke så stressa for det egentlig. Oul om fem og en halv uke, så skal klare å vente på det. Men jeg har en ganske rar fastlege, så første svangerskapskontroll ble ganske amputert. Fikk ikke noe helsekort for gravide bl.a. Det skal jeg vel egentlig ha med på oul? Eller er ikke dette en greie lenger? Er det bare elektronisk? Trodde ikke de fikk til å dele slikt mellom legekontorer, kommunale helsestasjoner og sykehus..? :wacky: Har tenkt jeg burde bestille time til jordmor for å få helsekort, men det blir vel ikke så aktuelt på noen uker det da..
Du skal få helsekort jo. Merkelige greier.
 
Har kontroll hos legen til fredag, ikke hørt noe om at den kan bli avlyst enda. Mangler svar på blodprøvene og føler jeg virkelig trenger å høre hjertelyden nå, forrige kontroll var i uke 11 og nå er jeg i uke 16. Er også nervøs for oul om fire uker, men håper den blir gjort på sykehuset dersom lokal gynekolog ikke tar den. Verste med coronaviruset for min del er all usikkerheten, men prøver å ikke tenke så mye på det :)
 
Du skal få helsekort jo. Merkelige greier.

Ja, skikkelig surrehue ho legen. Husker jeg var kjempemisfornøyd etter jeg var hos ho på sånn kontroll etter fødsel også.. Ho snakka bare om amming, og hvordan jeg hadde det. Ingen fysisk sjekk eller noe.. Jeg var klar for celleprøve, eller iallfall sjekke at alt så bra ut etter jeg ble sydd.. Følte ikke jeg fikk noen ting ut av det. Hadde jo hatt hjemmebesøk av helsesøster/jordmor fra helsestasjon + første timen på helsestasjonen allerede, og snakka masse om amming, søvn og psykisk helse der.. Heldigvis var det gratis. På slutten av timen presterte hun også å si at «jeg fører dette som svangerskapsrelatert jeg, så blir det gratis!» akkurat som om hun gjorde meg en kjempetjeneste :wacky: Bra vi flytter til andre sia av byen snart. God anledning for å bytte fastlege :hilarious:
 
Får første besøk av jordmor på Onsdag, forøvrig! Er litt smånervøs for å få folk inn i huset, men jeg regner med at hun ikke er helt hodeløs... Får holde litt avstand og sprite ned alt hun tar på etterpå.... :p
 
Jeg har heldigvis sett babyen to ganger alt. Forrige mandag så jeg den sist, på fredag hadde jeg første svangerskapskontroll hos lege og fikk tatt blodprøver samt sendt henvisning til UL.

Fikk høre i dag (fra noen andre) at sykehuset her ikke kan garantere OUL nå som det er corona, men det virker da helt hull i hodet. Det er greit at sykehusene er stengt for besøkende - men la da mor komme alene i det minste. Man må jo få se at alt er i orden og få termindato?!
 
Jeg følges tett opp på Ahus og kommer til å dra på alle timene så langt de ikke avlyser noe. Er ikke bekymret for å dra på kontroller.
I morgen skal jeg til fysio og legetime. Jobber på sykehus selv og så lite folk det er der om dagen er jeg ikke spesielt bekymret når jeg er der :) mer bekymret for butikkbesøk enn kontroller og jobb!
 
Er ikke alle fysioterapeuter pålagt å holde stengt nå da?
 
Fikk beskjed i dag om at jordmortimene går som normalt i min kommune. Så hvis vi holder oss friske blir første jordmortime på torsdag :happy:
 
Jeg følges tett opp på Ahus og kommer til å dra på alle timene så langt de ikke avlyser noe. Er ikke bekymret for å dra på kontroller.
I morgen skal jeg til fysio og legetime. Jobber på sykehus selv og så lite folk det er der om dagen er jeg ikke spesielt bekymret når jeg er der :) mer bekymret for butikkbesøk enn kontroller og jobb!

Der sier du noe, en kamerat var på sykehuset idag og han sa det var så tomt der at en gammel mann som satt i andre enden av venterommet og hvisket ga gjenklang i veggene. Han syns nesten det var mer skummelt enn mange mennesker som vi er vant til på sykehus.
 
Der sier du noe, en kamerat var på sykehuset idag og han sa det var så tomt der at en gammel mann som satt i andre enden av venterommet og hvisket ga gjenklang i veggene. Han syns nesten det var mer skummelt enn mange mennesker som vi er vant til på sykehus.
Ja, man må jo vise til innkalling av time for å komme inn. For oss som jobber der må vi frem med adgangskort når vi kommer på jobb
 
Back
Topp