UL!

Babyynr4

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Har alle her vært på ul eller hos lege ? Jeg er i uke 15 og har ikke vært hos verken lege eller jordmor

Last edited:
Lege burde du dra til, svangerskapskontroll rundt uke 12 skal være hos legen pga mange viktige blodprøver skal tas
Og henvisning til OUL blir gjort da

Last edited:
Jeg var der for å bekrefte graviditet pga spontan abort før i tiden. Deretter ul i uke 6, blodprøver og første svangerskapskontroll uke 12. Og nå i uke 14 ul igjen.
Du bør gå til legen for den første svangerskapskontrollen. Det er viktig å sjekke blod, urin og få fylt ut helsekort.

Jeg var på ul i uke 7 pga prøverør og første svangerskapskontroll uke 12. Sant det de her over sier, du bør dra til legen for den førsre kontrollen. Det er da de sender henvisning til ultralyden du skal på i uke 18-20, og søker om fødeplass på sykehuset ditt. Hadde ringt legekontoret allerede på mandag :)

Jeg har fått tid hos lege , om en uke. Er i uke 16 da.

Tenker at hvis en ikke har noe plager eller noe annet frem til uke 14-16 så er det ikke nødvendig med kontroll før det.

Har alle her vært på ul eller hos lege ? Jeg er i uke 15 og har ikke vært hos verken lege , jordmor eller ul
Ville funnet ut hvilken helsestasjon du tilhører og ringt både dit, for å få time hos jordmor, og til fastlegen på mandag.

Hvorfor så tidlig ? Synes alle jeg snakker med går til lege eller ul så tidlig.
Hvorfor egentlig ?
Dette er mitt tredje svangerskap , sikker kansje derfor jeg er så avslappet. Og om noe skulle være gale så er der jo ikke noe å gjøre uansett så tidlig.

Jeg har fått tid hos lege , om en uke. Er i uke 16 da.

Tenker at hvis en ikke har noe plager eller noe annet frem til uke 14-16 så er det ikke nødvendig med kontroll før det.
Selvfølgelig! Så for meg at du var førstegangs og kanskje ikke visste at om legekontrollene. Når det er tredjemann tipper jeg du har full kontroll :D
For min del var det godt å få den i uke 12 da jeg er førstegangs og følte behovet for å spørre legen om alt jeg lurte på :)

Hvorfor egentlig ?
Dette er mitt tredje svangerskap , sikker kansje derfor jeg er så avslappet. Og om noe skulle være gale så er der jo ikke noe å gjøre uansett så tidlig.

Lege I uke 12/13 er jo pga blodprøver og urinprøve som skal tas den uka.

Det er ikkje nødvendig å reise til jordmor/lege før veke 12, men ein bør ha vert på ein kontroll mellom veke 12-14.
Ein skal ta mange viktige blodprøver, blodtrykk, vekt, sjukdomshistorie osv. skal kartleggast.
Og ikkje minst, må lege eller jordmor bestille ultralyd time for deg.
Det er som regel ikkje noko krise å vente litt lenger enn normalt, men tenkjer at ein like godt kan følge anbefalte kontrollar, sidan ein ikkhe har noko å vinne på å vente lenger :)
Ville teke kontakt med jordmor eller lege og fått ein time. Så kan det heller vere opp til dei å vurdere når du bør kome.

Legen som sa at det er greit å komme i uke 16

Men kansje det har noe med at jeg fikk nr 2 for 9 mnd siden.
Blodprøvene mine har nok mest sannsynlig ikke endret seg.
Og personlig synes jeg det er litt hysterisk mye kontroller med svangerskap som går normalt. Har en noe som bør sjekkes osv så helt greit.

Legen som sa at det er greit å komme i uke 16

Men kansje det har noe med at jeg fikk nr 2 for 9 mnd siden.
Blodprøvene mine har nok mest sannsynlig ikke endret seg.
Og personlig synes jeg det er litt hysterisk mye kontroller med svangerskap som går normalt. Har en noe som bør sjekkes osv så helt greit.
Tror svangerskapskontrollene er frivillige. Tror ikke du må gå om du ikke vil.

Jeg syns det er artig og spennende med alle kontroller og har gjerne flere en det som er anbefalt :) Men om du ikke synes det (blir vel nok kontroller med den lille også ;)) og du "nettopp" vært igjennom hele prosedyren uten komplikasjoner så er det ikke sikkert at det er like "viktig" at du kommer inn i uke 12 :) du hadde sikkert fått kommet tidligere om du ville tenker jeg :)

Du må jo ikke gå hvis du ikke ønsker, men jeg ønsket å gå for å se at blodprøvene mine var ok, at jeg ikke manglet noe. Hvis det var noe jeg manglet eller kunne gjøre noe med ville jeg jo vite det. Men det er jo ingen som tvinger deg, og ønsker du ikke oul, trenger du nok ikke gå til lege for å få henvisning:)

Jeg var hos legen i uke 11 og da ble henvisning til UL sendt.

Tredje ungen her, og har kun vært til en ordinær legekontroll da jeg var 13 uker. Men pga blødninger har jeg i tillegg hatt 2 tidlige legetimer og 2 ultralyd for å sjekke hva som skjer.

Hvorfor egentlig ?

Som du selv sier, vi som har vårt første svangerskap er som regel usikre og lurer på veldig mye. Derfor syns jeg det er utrolig godt og VELDIG bra at Norge passer såpass godt på oss gravide! Syns vi skal være svært takknemlig for en så fin ordning som vi har her til lands. Og å gå til lege i uke 12 for å ta blodprøver er faktisk veldig viktig så de vet at alt er som det skal med deg.

Jeg var hos legen på svangerskapskontroll forrige uke, var da i uke 13+5. Skal sies jeg bestilte timen da jeg var 8-9 uker på vei. Ble henvist til GU for ca to (tre?) uker siden, pga en liten blødning og trykkfølelse nedentil.
Er min femte, så stresser ikke nevneverdig mye her heller sånn sett. Drar til de anbefalte kontrollene, og ved behov. Nå ville legen min sende forespørsel om tettere oppfølging da, så drar jo på det om det blir aktuelt.
Hør på legen din du, oppfølging er vel ikke noe man må, men noe som er anbefalt:) De aller fleste får heller ikke ul før oul med mindre det er noe spesielt eller man betaler selv og tar privat:)
Lykke til med svangerskapet! :)

Jeg er 3gangs å har ikke vært på ul;) kjenner jeg er så avslappet å rolig har vært på kontroll hos legen 1 gang å blitt henvist til oul✌️ ellers tar jeg svangerskapet knusende med ro✌️

Eg har vært på første kontroll i uke 12 og tidlig ultralyd i uke 8 og uke 10. Skal til jordmor for første gang 2 mai :-)

Ville bestilt lege time om eg var deg, den første kontrollen så tar dem blodprøver og tester urin, du får også helsekort for gravide :-)

Back
Topp