Ulønnet permisjon og rettigheter

Jeg sitter også og sliter veldig med å orientere meg i denne nav-jungelen. Jeg er sykmeldt fra før graviditeten grunnet andre ting, og har startet opp tilretteleggingstiltak og bytte av oppgaver/arbeidssted osv grunnet sykmeldingen. For å kunne gjennomføre disse tiltakene mine har jeg jobbet deltid, i samarbeid med NAV og arbeidsgiver, da de ikke kan tilrettelegge for en 100% stilling og NAV ønsket å prøve meg ut deltid i tilrettelagt stilling før de "avgjør min sjebne", så og si. Så jeg er helt avhengig av sykemeldingen min akkurat nå. Jeg har termin i desember, så jeg snakket med min saksbehandler forrige uke om dette. Jeg forklarte at jeg sannsynligvis måtte være hjemme lengre med lille enn den lønnede foreldrepermisjonen, kanskje så lenge som mai-august etter at lille er ett år. Jeg spurte jo for å legge en plan og få hjelp med hvordan jeg burde legge opp permisjonen min. Men saksbehandler bare sa at dette med foreldrepermisjon måtte jeg ringe til NAV og spørre om, det visste ikke hun noe om (annet felt/avdeling). På henne virket det som om vi helt fint kunne starte opp igjen med tiltakene mine etter endt permisjon, hun nevnte ingenting om at jeg mister rett til sykepenger/reduksjon i sykepenger om jeg tar ulønnet permisjon!

Har nå fått lest meg opp på NAV sine sider og i diverse lover og forskrifter, og det virker tydelig på meg at jeg mister rett til sykepenger om jeg tar ulønnet permisjon. Hvilket vil si at jeg ikke vil kunne ta opp igjen den tilrettelagte deltidsjobbingen som jeg har nå, men potensielt må tilbake til den stillingen jeg er sykemeldt fra og som vil gjøre meg dårlig igjen! Shit, så vanskelig dette skulle være, og så slitsom at saksbehandleren min i NAV er helt uvitende om disse reglene. Det snur opp ned på alle planene vi hadde lagt.

En annen ting jeg må si, er til de som har brukt kalkulatoren for hvor mye man taper på 80% utbetaling av foreldrepenger kontra 100%. De små summene dere viser til får meg til å tenke at dere ikke har regnet på hele regnestykket. Ved 80% utbetaling har man totalt 59 uker, ved 100% er det 49. Det betyr at om man tar 100% utbetaling så skal man jobbe med full lønn også de siste ti ukene. Disse ukene må dere ta med i regnestykket når man ser på hvor stor forskjell det faktisk blir på 80% og 100% utbetaling.

Et eksempel: Årslønn på 385 000 kr. Mor tar ut hele fellesperioden og får enten 100% lønn med 34 uker, eller 80% lønn med 40 uker. Ifølge kalkulatoren taper mor da 15020 kr på å velge 80% og 40 uker. Men dette er sammenlignet med 100% lønn og 34 uker, ikke 100% og 40 uker. Sammenligner man helt korrekt, skal det være 80% og 40 uker kontra 100% og 40 uker, for å finne det reelle tapet. Den reelle forskjellen er da på hele 59600 kroner.

Husk å ta den manglende lønnen for disse siste ukene med i regnesykket, for man taper faktisk langt mer enn det kalkulatoren sier.
 
Planen er i det grove å la ungen starte ibarnehage i august siden jeg er lærer og har fri juli. Så blir ulønnet permisjon på meg uansett. spørmålet er når jeg skal ta de ut. Om jeg burde jobbe minst 4 /8 uker for å ha opparbeidet rettigheter før sommerferien starter. Man får vel også kontentsøtte fra fylte ett år hvis barnet ikke går på barnehage.
 
Sist jeg hadde permisjon hadde jeg den fullt ferdig. Deretter direkte ferie og ulønnet kombinert over ca 5 mnd :) så jeg mistet aldri rettigheter, men fikk litt mindre lønn i ca 5 mnd, men aldri så lite at vi trengte å spare/tenke over det, så det var perfekt!

Feks 5 dager ulønnet hver mnd, kombinert med feriedager. Når en tar ferie og ulønnet er det kun 5 dager i uken en trenger fri kontra 7 når en har perm. Så brukte jeg ingenting på helligdager, for da var det jo alt fri (i min ferie/ulønnet periode)

Den kan du gjerne fortelle litt mer om. Forsto den ikke helt, men er interessert.
 
Back
Topp