Ulønnet permisjon og rettigheter

Off nå stakk det i meg:( må være et grusomt tilfelle å maks uflaks. Enig at det er risikabelt å ta ulønna perm. Men hva er alternativet da om man ønsker å være med babyeb sin lenger enn 7mnd?
Tar man ut lovfestet ferie (4uker +1 dag) ila permisjonen får man strukket en måned til.
Endrer man til 59 uker og 80% lønn kan man klare at mor er hjemme enda 6 uker til.
Det er dessverre sånn regelverket er nå.

Noen synes det var bedre før, andre synes det er bedre nå. Alt ettersom hva som passer en....

Man kan jobbe i perioder for å totalt sett forlenge tiden man er hjemme og man kan ta ut en viss prosent foreldrepenger og jobbe resten. Da får man også drøyd litt.
 
Tar man ut lovfestet ferie (4uker +1 dag) ila permisjonen får man strukket en måned til.
Endrer man til 59 uker og 80% lønn kan man klare at mor er hjemme enda 6 uker til.
Det er dessverre sånn regelverket er nå.

Noen synes det var bedre før, andre synes det er bedre nå. Alt ettersom hva som passer en....

Man kan jobbe i perioder for å totalt sett forlenge tiden man er hjemme og man kan ta ut en viss prosent foreldrepenger og jobbe resten. Da får man også drøyd litt.
I mitt tilfelle har jeg ikke noe ferie til gode da jeg har vært i permisjon hele året her fram til nå. Så ingen ferie er tjent opp. Å ta 80% vil være dumt for oss da mannen tjener bedre enn meg å må ta 19 uker. Noe som ikke er altuelt for oss. Hadde valgt 80% vis det var slik som forje permisjon men det er det desverre ikke. Sa da ser ikke jeg noen mulighet enn å ta ulønna perm slik at jeg kan være med baby i et år slik jeg ønsker. Noen ganger kommer jobb i andre rekker. Å den tiden man får med baby første året får man aldri igjen
 
En mulig løsning kan være å ta opp en forsikring mot alvorlig sykdom i perioden man er i ulønnet perm. Disse forsikringene gir ofte en ganske stor engangsutbetaling dersom man blir rammet av alvorlig sykdom (kreft, MS, hjerteinfarkt osv). Det er ikke spesielt dyrt, kanskje 150 kr/mnd, og man kan selv velge forsikringssummen. Ikke likeverdig fulle sykepengerettigheter nødvendigvis, men det erte bedre enn å stå på bar bakke.
Merk; disse forsikringene dekker som regel bare en bestemt liste over spesielle og alvorlige sykdommer. «Lette» tilstander som generelle vondter, ulykker/skader, tilstander som går over ila uker-mnd osv er ikke dekket. Psyk er heller ikke dekket. Men disse tilstandene vil jo da også i langt mindre grad redusere/forhindre arbeidsevnen etter at permisjonen er over.
Så snart man har opptjent rettighetene sine igjen, kan man selvsagt avbestille forsikringen
 
Hvis man har små barn så risikerer man at mannen må ta ulønnet også for å ta seg av barnet, og dermed har man null inntekt. Det skjedde med oss en periode, men heldigvis mens jeg fortsatt var i permisjon, så jeg fikk jo lønn.
Men hvis barnepasser (mor eller far) er syk kan jo den andre parten bruke sykt barn dager!?
Nav <- link.
Eller misforstår jeg....
 
Men hvis barnepasser (mor eller far) er syk kan jo den andre parten bruke sykt barn dager!?
Nav <- link.
Eller misforstår jeg....

Ja det kan man, men det er bare 10 dager per kalenderår. Vår begynte i bhg samme året, og vi brukte opp dagene da + enda mer ulønnet fordi det rett og slett ikke var nok.
 
Ja det kan man, men det er bare 10 dager per kalenderår. Vår begynte i bhg samme året, og vi brukte opp dagene da + enda mer ulønnet fordi det rett og slett ikke var nok.
Sant, men det er jo ihvertfall noe. Sjansespill uansett å ta ulønnet da med andre ord...
 
Jeg er akkurat ferdig i permisjon og min arbeidsplass hadde en fin liste over hva man tapte ved ulønnet permisjon. Det kan være forskjellig fra sted til sted, men hos min arbeidsgiver er regelen at ulønnet permisjon må tas ut første dag etter ordinær permisjon er over. Man mistet ikke retten til sykepenger, pensjon eller jobbforsikring før etter 5 eller 6 uker med ulønnet fri (hvis jeg husker riktig.

Jeg tok permisjon med 100% lønn + 6 uker ulønnet og da jeg startet i jobb igjen gikk jeg rett på ferie. Da hadde jeg 2 uker oppspart ferie fra året før og 5 uker for eksisterende år. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg tenkte da at jeg hadde vært på jobb i 7 uker og at jeg da hadde retten til sykepenger og lønnet fri med sykt barn igjen. Gir det mening? Da fikk jeg 15 ekstra uker hjemme (hvor jeg for det meste holdt meg frisk) og tror ikke jeg har gått glipp av de store tingene.
 
Jeg er akkurat ferdig i permisjon og min arbeidsplass hadde en fin liste over hva man tapte ved ulønnet permisjon. Det kan være forskjellig fra sted til sted, men hos min arbeidsgiver er regelen at ulønnet permisjon må tas ut første dag etter ordinær permisjon er over. Man mistet ikke retten til sykepenger, pensjon eller jobbforsikring før etter 5 eller 6 uker med ulønnet fri (hvis jeg husker riktig.

Jeg tok permisjon med 100% lønn + 6 uker ulønnet og da jeg startet i jobb igjen gikk jeg rett på ferie. Da hadde jeg 2 uker oppspart ferie fra året før og 5 uker for eksisterende år. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg tenkte da at jeg hadde vært på jobb i 7 uker og at jeg da hadde retten til sykepenger og lønnet fri med sykt barn igjen. Gir det mening? Da fikk jeg 15 ekstra uker hjemme (hvor jeg for det meste holdt meg frisk) og tror ikke jeg har gått glipp av de store tingene.
Takk, det var veldig nyttig! Så ferie teller som opptjeningsperiode for rettigheter? Og greit å vite at man ikke mister rettigheter før etter 5-6 uker. Skal sjekke opp dette nærmere.
 
Jeg er akkurat ferdig i permisjon og min arbeidsplass hadde en fin liste over hva man tapte ved ulønnet permisjon. Det kan være forskjellig fra sted til sted, men hos min arbeidsgiver er regelen at ulønnet permisjon må tas ut første dag etter ordinær permisjon er over. Man mistet ikke retten til sykepenger, pensjon eller jobbforsikring før etter 5 eller 6 uker med ulønnet fri (hvis jeg husker riktig.

Jeg tok permisjon med 100% lønn + 6 uker ulønnet og da jeg startet i jobb igjen gikk jeg rett på ferie. Da hadde jeg 2 uker oppspart ferie fra året før og 5 uker for eksisterende år. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg tenkte da at jeg hadde vært på jobb i 7 uker og at jeg da hadde retten til sykepenger og lønnet fri med sykt barn igjen. Gir det mening? Da fikk jeg 15 ekstra uker hjemme (hvor jeg for det meste holdt meg frisk) og tror ikke jeg har gått glipp av de store tingene.

Lovbestemt ferie (4+1) teller ikke som å være tilbake på jobb og for opptjening av rettigheter.

Ferie som er oppstart utover dette telles som ulønnet permisjon når det gjelder rettigheter , altså brudd i arbeidet.
 
Jeg har gått i denne fella nå! Hadde perm uten lønn etter foreldrepermisjon i juni og halve juli, så ferie i etterkant! Var helt sikker på at siden jeg hadde ferien til slutt, så fikk jeg sykepenger når jeg nå ble sykemeldt pga nytt svngerskap! Dette viste seg å være feil, og jeg har nå gått hjemme i 1 mnd uten å ha krav på penger! Jeg må nå tilbake i jobb i 4 uker for å jobbe meg opp rett til å søke svangerskapspenger!
 
Jeg har gått i denne fella nå! Hadde perm uten lønn etter foreldrepermisjon i juni og halve juli, så ferie i etterkant! Var helt sikker på at siden jeg hadde ferien til slutt, så fikk jeg sykepenger når jeg nå ble sykemeldt pga nytt svngerskap! Dette viste seg å være feil, og jeg har nå gått hjemme i 1 mnd uten å ha krav på penger! Jeg må nå tilbake i jobb i 4 uker for å jobbe meg opp rett til å søke svangerskapspenger!
Ånei, det er jo helt krise :( Er du veldig dårlig, eller tror du at du klarer det? Krysser fingrene for deg!
 
Ånei, det er jo helt krise :( Er du veldig dårlig, eller tror du at du klarer det? Krysser fingrene for deg!

Jepp, og jeg snakka med nav! Er dèt som er så bittert! Taper mellom 40. og 50.000 brutto på dette! Men det blir ord mot ord! Jeg er i bedre form! Problemet er at jeg egentlig ikke har lov til å jobbe etter 12 uker i svangerskapet! Og arbeidsplassen kan ikke tilrettelegge! Så jeg må jobbe under risiko i 4 uker nå! De gjorde et unntak for meg! Gjør jeg ikke det, får jeg ikke svangerskapspenger og ikke foreldrepenger! Kun engangsstønad! Dvs godt over et år uten inntekt! Så dette er helt krise!
 
Jepp, og jeg snakka med nav! Er dèt som er så bittert! Taper mellom 40. og 50.000 brutto på dette! Men det blir ord mot ord! Jeg er i bedre form! Problemet er at jeg egentlig ikke har lov til å jobbe etter 12 uker i svangerskapet! Og arbeidsplassen kan ikke tilrettelegge! Så jeg må jobbe under risiko i 4 uker nå! De gjorde et unntak for meg! Gjør jeg ikke det, får jeg ikke svangerskapspenger og ikke foreldrepenger! Kun engangsstønad! Dvs godt over et år uten inntekt! Så dette er helt krise!
Det er jo helt fullstendig krise, spesielt når de ikke kan tilrettelegge. Helt vanvittig at systemet er slik! :eek:
 
Det er jo helt fullstendig krise, spesielt når de ikke kan tilrettelegge. Helt vanvittig at systemet er slik! :eek:
Mulig jeg misforstår deg nå, men at systemet fungerer slikt kan vi ikke si noe på. Vi får tross alt veldig mye. Men at NAV ikke visste hva de snakket om, det er helt hinsides. Det er der som med alle andre jobber, vet du ikke svaret hører du med noen som kan det og kommer tilbake til en. Det er tross alt dem vi skal kunne stole på til å svare på slike ting
 
Jeg har gått i denne fella nå! Hadde perm uten lønn etter foreldrepermisjon i juni og halve juli, så ferie i etterkant! Var helt sikker på at siden jeg hadde ferien til slutt, så fikk jeg sykepenger når jeg nå ble sykemeldt pga nytt svngerskap! Dette viste seg å være feil, og jeg har nå gått hjemme i 1 mnd uten å ha krav på penger! Jeg må nå tilbake i jobb i 4 uker for å jobbe meg opp rett til å søke svangerskapspenger!
Du som sjekket opp og alt!
Tenkte du hadde fått en bra ordning.
De har relativt nylig endret slik at man må faktisk avslutte perm og gå tilbake på jobb for å beholde rettighetene under ferie med ferie etter perm..
 
Du som sjekket opp og alt!
Tenkte du hadde fått en bra ordning.
De har relativt nylig endret slik at man må faktisk avslutte perm og gå tilbake på jobb for å beholde rettighetene under ferie med ferie etter perm..
Vet du hvor lenge man må være i jobb igjen før ferie? Og er en mulighet å ta feire 50 % og jobb 50 % (f.eks. Bytte med mannen)?
 
Vet du hvor lenge man må være i jobb igjen før ferie? Og er en mulighet å ta feire 50 % og jobb 50 % (f.eks. Bytte med mannen)?
Tror ikke det er krav til hvor lenge du har vært i jobb mellom om ikke din arbeidsgiver har noen regler på det.
Ift gradering av ferie og jobb tror jeg du må diskutere det med arbeidsgiver.
 
Back
Topp