Ulønnet permisjon og rettigheter

Mulig jeg misforstår deg nå, men at systemet fungerer slikt kan vi ikke si noe på. Vi får tross alt veldig mye. Men at NAV ikke visste hva de snakket om, det er helt hinsides. Det er der som med alle andre jobber, vet du ikke svaret hører du med noen som kan det og kommer tilbake til en. Det er tross alt dem vi skal kunne stole på til å svare på slike ting

Er det jeg synes er ille! Jeg ringte og spurte:(

Du som sjekket opp og alt!
Tenkte du hadde fått en bra ordning.
De har relativt nylig endret slik at man må faktisk avslutte perm og gå tilbake på jobb for å beholde rettighetene under ferie med ferie etter perm..

Jepp, og det er det som er så forbaska dritt! Det var perm uten lønn som ødela her, slik jeg har forstått det nå! Hadde jeg gått rett fra den lønna permisjonen, så ferie og så sykemelding, så hadde det gått fint!

Ligger ikke noe notat om den samtalen på din profil/dittnav?

Jo! Men det at jeg kunne gå på sykepenger har hun ikke skrevet! Det som gjorde meg enda mer forbanna!

Jepp, og det er det som er så forbaska dritt! Det var perm uten permisjon som ødela her, slik jeg har forstått det nå! Hadde jeg gått rett fra den lønna permisjonen, så ferie og så sykemelding, så hadde det gått fint!
Kan hende, de har endret litt på det med ferie og videre opptjening så er ikke sikker, men var ihvertfall sånn før.
Ikke bare-bare med bonus-spirer..

Jo! Men det at jeg kunne gå på sykepenger har hun ikke skrevet! Det som gjorde meg enda mer forbanna!
Å nei. Søren og. Dårlig notat med andre ord, evt kommet på feilinfo og ikke sagt ifra..

Kan hende, de har endret litt på det med ferie og videre opptjening så er ikke sikker, men var ihvertfall sånn før.
Ikke bare-bare med bonus-spirer..

Var visst det samme med svangerskapspengegrunnlag! Foreldrepenger og ferie telles som inntekt, så uten perm uten lønn så hadde det gått bra! Men med ulike beskjeder så vet jeg ikke hva jeg skal tro! Har hvertfall fått beskjed om nå at dersom jeg kommer tilbake og jobber i 4 uker, så har jeg grunnlag for svangerskapspenger og får det utifra 100% lønn! Så da gjør jeg det! Og så var det visst noen unntak hos nav, som jeg kanskje kan havne under og som gjør at jeg likevel kan få sykepengene! All dokumentasjon er sendt inn, men kommer til å ta tid før jeg får svar! Så det får bare bli en eventuell bonus! Viktigste er at jeg får videre svangerskapspenger og foreldrepenger!

Nope, jaggu ikke bare-bare!!

Å nei. Søren og. Dårlig notat med andre ord, evt kommet på feilinfo og ikke sagt ifra..

Jepp! Gjør jo at det blir ord mot ord, og den kampen orker jeg ikke!

Jepp! Gjør jo at det blir ord mot ord, og den kampen orker jeg ikke!
Det skjønner jeg godt!

Var visst det samme med svangerskapspengegrunnlag! Foreldrepenger og ferie telles som inntekt, så uten perm uten lønn så hadde det gått bra! Men med ulike beskjeder så vet jeg ikke hva jeg skal tro! Har hvertfall fått beskjed om nå at dersom jeg kommer tilbake og jobber i 4 uker, så har jeg grunnlag for svangerskapspenger og får det utifra 100% lønn! Så da gjør jeg det! Og så var det visst noen unntak hos nav, som jeg kanskje kan havne under og som gjør at jeg likevel kan få sykepengene! All dokumentasjon er sendt inn, men kommer til å ta tid før jeg får svar! Så det får bare bli en eventuell bonus! Viktigste er at jeg får videre svangerskapspenger og foreldrepenger!

Nope, jaggu ikke bare-bare!!
Var det ikke 3mnd opptjening til svangerskapspenger likevel?
Krysser fingrene for den bonusen og unntakene, men fy søren å gå en måned med feil beskjeder da!

Det skjønner jeg godt!

Var det ikke 3mnd opptjening til svangerskapspenger likevel?
Krysser fingrene for den bonusen og unntakene, men fy søren å gå en måned med feil beskjeder da!

Nope, nye regler fra 01.01.19, som står under «er du arbeidsgiver» ellerno, sier at dersom man har hatt ferie, lovlig permisjon med en avtalt dato for å komme tilbake (noe jeg har) og sykemelding fra lege (det har jeg, selvom jeg ikke får pengene), så skal det regnes den lønna man skulle hatt dersom man var i jobb!!

Nope, nye regler fra 01.01.19, som står under «er du arbeidsgiver» ellerno, sier at dersom man har hatt ferie, lovlig permisjon med en avtalt dato for å komme tilbake (noe jeg har) og sykemelding fra lege (det har jeg, selvom jeg ikke får pengene), så skal det regnes den lønna man skulle hatt dersom man var i jobb!!
Så bra!
Det var svangerskapspenger?

Ikke helt det samme, men sitter med liknende problematikk selv

Så bra!
Det var svangerskapspenger?

Ikke helt det samme, men sitter med liknende problematikk selv

Svangerskapspenger ja! Blir ikke noe mer sykepenger på meg! Jeg jobber fire uker, og søker svangerskapspenger fra datoen etter jeg har siste arbeidsdag! Men skal sies, jeg føler meg overhode ikke trygg på noe før jeg får vedtak om at svangerskapspenger er innvilget! Heldigvis har jeg alle utbetalinger fra arbeidsgiver, både svangerskapspengene og foreldrepengene! Så jeg slipper å vente månedvis på penger fra nav! Så ei som kommenterte ang svangerskapspenger på nav foreldrepenger siden på facebook igår! Hun hadde gått i 4 mnd uten lønn og ventet på sv.penger! Greit at man får etterbetalt, men man må jo leve i mellomtiden! Er jo galskap!

Svangerskapspenger ja! Blir ikke noe mer sykepenger på meg! Jeg jobber fire uker, og søker svangerskapspenger fra datoen etter jeg har siste arbeidsdag! Men skal sies, jeg føler meg overhode ikke trygg på noe før jeg får vedtak om at svangerskapspenger er innvilget! Heldigvis har jeg alle utbetalinger fra arbeidsgiver, både svangerskapspengene og foreldrepengene! Så jeg slipper å vente månedvis på penger fra nav! Så ei som kommenterte ang svangerskapspenger på nav foreldrepenger siden på facebook igår! Hun hadde gått i 4 mnd uten lønn og ventet på sv.penger! Greit at man får etterbetalt, men man må jo leve i mellomtiden! Er jo galskap!
Helt galskap for de som må vente på
Nav ja. Hvordan skal man klare regninger og alt de månedene liksom ?

Helt galskap for de som må vente på
Nav ja. Hvordan skal man klare regninger og alt de månedene liksom ?

Vi hadde sliti uten lønn i 4 mnd! Vi har jo sparepenger, men ønsker jo helst å ha noe stående som buffer og ikke skrape kontoen helt!

Vi hadde sliti uten lønn i 4 mnd! Vi har jo sparepenger, men ønsker jo helst å ha noe stående som buffer og ikke skrape kontoen helt!
Absolutt en fordel ja

Jeg har ikke lest alt her, men man mister ikke rett til sykepenger i ulønnet permisjon HVIS man har avtale med arbeidsgiver om når man skal gjenoppta arbeider.
Man har ikke krav på 100% sykepenger, men vil få ca 60 % som er det samme som dagpenger ved sykdom.

Igjwn, dette er kun dersom man har avtale med arbeidsgiver om når man skal gjenoppta arbeid.

Ops, ja, som jeg skrev så følte jeg bare at det var en god ide. Jeg hadde en avbrudd i ferien med avspasering og fleksitid, men det har kanskje heller ikke noe å si? Jeg sjekket nemlig ikke opp i noe forkant, for jeg hadde sett for meg å jobbe et år eller to før det ble aktuelt med ny mammapermisjon.

Jeg har heldigvis vært i ok form etter jeg startet i jobb, men da skjønner jeg av noe av det jeg leser over at det er viktig å holde ut en uke til (har nå jobbet 3 uker) i tilfelle noe skulle skjære seg slik at jeg kan tjene opp rett til foreldrepenger til neste runde.

Jeg er akkurat ferdig i permisjon og min arbeidsplass hadde en fin liste over hva man tapte ved ulønnet permisjon. Det kan være forskjellig fra sted til sted, men hos min arbeidsgiver er regelen at ulønnet permisjon må tas ut første dag etter ordinær permisjon er over. Man mistet ikke retten til sykepenger, pensjon eller jobbforsikring før etter 5 eller 6 uker med ulønnet fri (hvis jeg husker riktig.

Jeg tok permisjon med 100% lønn + 6 uker ulønnet og da jeg startet i jobb igjen gikk jeg rett på ferie. Da hadde jeg 2 uker oppspart ferie fra året før og 5 uker for eksisterende år. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg tenkte da at jeg hadde vært på jobb i 7 uker og at jeg da hadde retten til sykepenger og lønnet fri med sykt barn igjen. Gir det mening? Da fikk jeg 15 ekstra uker hjemme (hvor jeg for det meste holdt meg frisk) og tror ikke jeg har gått glipp av de store tingene.

Nå fant jeg listen som viser til riktige paragrafer i Folketrygdeloven. Det var visst 2 uker og ikke 5-6 som jeg skrev over:
  • Ansattes rett til sykepenger fra arbeidsgiver vil falle bort etter to uker i lovbestemt ulønnet tilleggspermisjon, se Folketrygdlovens § 8-15.
    Man kan opprettholde begrensede rettigheter til sykepenger direkte fra NAV, se § 8-47. Man må tjene opp rettigheter på ny hos arbeidsgiver når man er tilbake i arbeid, dvs 4 uker for fravær dokumentert med sykemelding, se § 8-18, og 2 måneder for fravær dokumentert med egenmelding, se § 8-2
  • Man vil ikke opptjene feriepenger for perioden man er i ulønnet tilleggspermisjon
  • Ved ulønnet tilleggspermisjon utover 1 mnd, vil man tjene opp færre antall feriedager påfølgende år
  • Ved ulønnet tilleggspermisjon i hele eller deler av juni, se eget punkt ang. ferietrekk.

Nå fant jeg listen som viser til riktige paragrafer i Folketrygdeloven. Det var visst 2 uker og ikke 5-6 som jeg skrev over:
  • Ansattes rett til sykepenger fra arbeidsgiver vil falle bort etter to uker i lovbestemt ulønnet tilleggspermisjon, se Folketrygdlovens § 8-15.
    Man kan opprettholde begrensede rettigheter til sykepenger direkte fra NAV, se § 8-47. Man må tjene opp rettigheter på ny hos arbeidsgiver når man er tilbake i arbeid, dvs 4 uker for fravær dokumentert med sykemelding, se § 8-18, og 2 måneder for fravær dokumentert med egenmelding, se § 8-2
  • Man vil ikke opptjene feriepenger for perioden man er i ulønnet tilleggspermisjon
  • Ved ulønnet tilleggspermisjon utover 1 mnd, vil man tjene opp færre antall feriedager påfølgende år
  • Ved ulønnet tilleggspermisjon i hele eller deler av juni, se eget punkt ang. ferietrekk.
Takk, god info! Færre feriedager neste år også ja... Tror ikke jeg går for dette, begynner å bli mange ulemper nå.

Takk, god info! Færre feriedager neste år også ja... Tror ikke jeg går for dette, begynner å bli mange ulemper nå.
Det kan hvert fall være verdt å tenke på. På den ene siden får man vært lenger hjemme med barnet sitt i en veldig koselig tid, på den andre blir man litt mindre fleksibel økonomisk og kanskje med tanke på ferie påfølgende år (betalte feriedager). Man kan nok på de fleste arbeidsplasser få ulønnet fri til ferie, men da kommer det an på hva man som familie har mulighet til økonomisk.

Back
Topp