Det er ekstremt sjeldent jeg må handle noe utenom ukeshandlingen. Da er det snakk om at planene for uken er endret, f.eks. at vi bestemmer oss plutselig for å dra på hyttetur, får uventet besøk over flere dager osv.. Ting som gjør at menyen må endres. Eller for et par uker siden måtte jeg ekstra innom butikken etter at gutten min hadde mistet en hel pose ris i en bøtte vann, men det var jo også en temmelig uventet hendelse.

De 2-3 første ukene jeg ukeshandlet så glemte jeg av en del, og feilberegnet noe, men så gikk det seg til når jeg ble vant til det.

Jeg skriver meny og handleliste to dager før jeg skal handle, da har jeg god tid til å komme på om noe er glemt.
Alle butikkene her har minst en type melk som er holdbar over en uke, oftest 10-11 dager. Jeg sjekker holdbarheten, og veksler mellom tine og q-melk etter hva som holder lengst. Det har aldri vært noe problem. Bananer har vi bare de 3-4 første dagene etter handling, men da får vi bare spise annen frukt de andre dagene. Alt annet av frukt og grønt holder seg hos oss, har ikke noe behov for å handle det utenom. Brød fryser jeg ned uansett om jeg baker selv eller kjøper ferdig.