Uff :/

Ååh nå fikk jeg skikkelig tårer i øynene. Utrolig vond lesning, stakkars gutt.

Vi har en adoptert voksen gutt i familien til samboer der moren også drakk under svangerskapet. Han er 25, men har en mental alder på 12. Er vondt å se. Spesielt hjerneskadene alkohol påfører fosterne. Mange som mener at det er verre om mor drikker under svangerskapet enn om hun bruker narkotika.....

Ååh nå fikk jeg skikkelig tårer i øynene. Utrolig vond lesning, stakkars gutt.

Vi har en adoptert voksen gutt i familien til samboer der moren også drakk under svangerskapet. Han er 25, men har en mental alder på 12. Er vondt å se. Spesielt hjerneskadene alkohol påfører fosterne. Mange som mener at det er verre om mor drikker under svangerskapet enn om hun bruker narkotika.....
Ja, alkohol er faktisl noe av det verste innen rusmidler. Såklart heroin slår ut alt, men fosteret kan få heftige skader. Såkalt FAS. Så har du NAS, som er det som er når en misbruker narkotika. Visste du at der feks er mer skadelig for fosteret at mor røyker nikotin enn ruser seg på amfetamin? Så nikotin er ganske skadelig det også.

Forferdelig, rett og slett grusomt.

Nå ble jeg enda mer glad for at jeg har kuttet ut alkohol med en gang jeg har oppdaget at jeg er gravid! Alltid visst at alkohol ikke er bra, men har aldri visst noe om konsekvensene...

Ja, nulltoleranse. Ikke en liten slurk, en liten smak, ikke madeira sjokolade og ikke annet alkoholholdig, NULL.
J har fått kommentar på at j er ekstrem, men forskerne vet ikke hvor grensen går for når d kan være skadelig. Så nulltoleranse her!!!
Kall meg hysterisk, men "better safe than sorry".

D blir god tid til detta andre siden;)

God baking av de herligste bebisene vi kan drømme om;)
Lykke til!

Da jeg var gravid med nr 3 satt de andre og koste seg med hjemmelaget vin. Jeg vet at den er kjeeeeempegod, men jeg bare lukta på. Da mente de andre at det kunne da ikke være så farlig om jeg bare tok en liten slurk for å kjenne hvor god den var! Kjente jeg ble provosert da, for her er det NULL alkohol i sv.skapet. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå!

Eg drakk alkohol når eg var 4 uker på vei. Hadde nettop slutta på pilla og tok til og med ein graviditetstest dagen før festen (som var negativ) og tenkte at det då var trykt. Når eg uka etterpå fekk vite at eg var gravid fekk eg rimeleg panikk over den alkoholen eg hadde drikke. Men har ikkje rørt alkohol sia og kjem heller ikkje til å smake før ungen er ute og amminga er ferdig. Berre håper at det var så pass tidleg at ingen skade har skjedd...

En får ikke FAS diagnose av at mor drikker en gang og to. Her snakker vi alvorlig misbruk altså! Misforstå meg rett, du skal ikke drikke alkohol i svangerskapet, men for de som gikk på en smell før en visste om graviditeten så er ikke dette utfallet!

En får ikke FAS diagnose av at mor drikker en gang og to. Her snakker vi alvorlig misbruk altså! Misforstå meg rett, du skal ikke drikke alkohol i svangerskapet, men for de som gikk på en smell før en visste om graviditeten så er ikke dette utfallet!
Skjønner. Var meir urolig dei første ukene, har no slått meg til ro med at småen mest sannsynleg har det bra. Blir nok enno meir trygg etter OUL om 3 dager og :) håper eg...

Skjønner. Var meir urolig dei første ukene, har no slått meg til ro med at småen mest sannsynleg har det bra. Blir nok enno meir trygg etter OUL om 3 dager og :) håper eg...
Gikk på en smell selv, og vet mange som har gjort det. Her så alt veldig fint ut, og det er sjelden det går galt. Men syns det er bra vi bekymrer oss litt for det, det viser vi har en holdning om at alkohol hører ikke hjemme i et svangerskap!!! Skulle ønske det samme gjaldt med røyk. Sikker på alt ser fint ut. Lykke til på oul jaffal. Så spennende! Vi var på torsdag!!! I himmelen

Gikk på en smell selv, og vet mange som har gjort det. Her så alt veldig fint ut, og det er sjelden det går galt. Men syns det er bra vi bekymrer oss litt for det, det viser vi har en holdning om at alkohol hører ikke hjemme i et svangerskap!!! Skulle ønske det samme gjaldt med røyk. Sikker på alt ser fint ut. Lykke til på oul jaffal. Så spennende! Vi var på torsdag!!! I himmelen
Takk :) ja eg syns alle burde ha samme toleranse for når det gjelder alkohol og røyk. Eg er så sjeleglad for at verken eg eller mannen min røyker/snuser.

Var i Danmark i sommer og kjøpte et mamma blad.
Der var dei ei som sa hun drakk et rødvins glass om dagen gjennom alle svangerskapa, fordi det skulle være sunt.

Var helt sjokket, trodde at det gikk ann!
Stakkars lille små barna som ikke kan forsvare seg en gang.

Var i Danmark i sommer og kjøpte et mamma blad.
Der var dei ei som sa hun drakk et rødvins glass om dagen gjennom alle svangerskapa, fordi det skulle være sunt.

Var helt sjokket, trodde at det gikk ann!
Stakkars lille små barna som ikke kan forsvare seg en gang.
Har også lest om det... Jeg ville aldri gjort, spes siden den lille kroppen ikke har sterke nok organer til å skille det ut.

Enkelte mener vel at siden mor og barn ikke deler blodomløp helt i starten, er det minst skadelig akkurat i den perioden man gjerne ikke vet om graviditeten ennå.
Jeg drakk også litt vin en uke før positiv test. Jeg hadde ingen tro på at jeg var gravid, for jeg trodde vi hadde misset eggløsningen.. Ikke bra, så klart, men stresser ikke med akkurat det.

Back
Topp