Tvillinger på vei

Gratulerer så mye med dine tvillinger! Det er mange ting å sette seg inn i, som man ikke trenger å tenkte over når man har en stykk. Nå har jeg fått litt flere utfordringer enn mange andre, men det er greit med info uansett! Nå håper jeg bare at min historie ender bra, men selv om jeg vet at jeg har oddsen å min side, så uroer man seg jo :)

Ja uro kjenner eg til:)
Prøvd i 7 år og 3 ivf resulterte i 2")
Lykkelig men akk så bekymret.
Men eg får allerede tett oppfølging:)
Blir spennende å se når de søte dine kommer:)
 
Vi krysser fingrer og tær alle 3 her og som du selv sier. Oddsen er på din side! Dett skal gå bra :D


Sent from my iPad using BV Forum
 
Får dele dette bildet her også (selv om mange av dere allerede er både her og i fb gruppen vår):

31 uker

20140203_172134.jpg
 
Se der ja! Så flott mage! Dette kommer til å gå kjempefint, du rekker jo lungemodningssprøyte til og med! :D Tenk, nå er de snart her!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Torsdag hadde jeg undersøkelse igjen, og min faste lege på Ahus var ikke der, men jeg var en av to pasienter som hadde blitt satt opp på en annen lege.

Den andre legen, en ung jente fra Alta - så på målingene og sa bare: Du legges inn, jeg skal få en second opinion fra en kollega, men du får lungemodning nå og må forberede deg på keiser snitt i dag.
Jeg fikk lungemodning og ctg. Lege nr to så på meg noen timer senere, og var enig med første lege. Han hentet også inn en lege til. ingen var i tvil, tvillingene måtte ut.
Tv 1 ble estimert til 1,7 kg, tv 2 1140g. Det vil si at tv1 hadde vokst 300 g og tv2 30 g på 2 uker.

Kl 17.30 hadde lungemodningen fått virke i 6 timer, og vi havnet på prioritert liste. Kl, 18.00 ble operasjonssal satt opp. Ting tok litt tid, men etter en stund fikk jeg spinalbedøvelse og vi var i gang.

Kl.18.43 Tv1 kom ut først, med setet. Hun hadde fostervann i lungene, og de måtte jobbe intensivt for å holde hjertet i gang og for å tørke ut lungene nok til at hun kunne puste. Hun var også meget blek og måtte ha blodoverføring. Hun måtte i løpet av kvelden ha enda en uttørking av lungene og ble lagt i respirator. Hun var 1,5 kg.

Kl.18.50 Tv2 fikk de ikke tak i, for hun var så liten og lå altfor langt opp. En spesialist ble hentet inn, men det endte med at de måtte klippe livmoren min oppover også, og ikke bare et snitt bortover. Tv2 var gørrsint for at de tok henne ut og sa sin hjertens mening. Hun greide seg veldig bra, men fikk cpap for sikkerhetsskyld. Hun veide bare 970 g og var 34 cm.

Begge ligger i kuvøser, men allerede fredag (i går) fikk jeg holde hun minste, og jeg ga henne pup! Hun sugde litt og deretter smattet og sleikte for å finne ut av hva dette er. Hun er veldig kvikk og klarer jeg langt bedre enn sin søster som er dobbelt så tung! Tv2 har hatt cpap i ca. 12 timer og har etter det pustet selv.

TV1 lå i respirator i nesten 1 døgn, nå bruker de cpap på henne i perioder. Hun har fått gulsot, så hun er noe slapp. hun får lysbehandling og vi har ikke fått holde henne ennå, men det kan kanskje skje i dag.

Det var en helt riktig avgjørelse legen tok, og jeg er takknemlig for at hun er så handlekraftig! Tvillingene er nå stabile og greier seg godt, men vi blir nok værende på Ahus i noen uker. Jeg føler at vi blir godt ivaretatt her!
 
Last edited:
Gratulerer så mye!! Godt vi har flinke leger :) oppdater gjerne dagboka fremover om du orker/har lyst, vi følger gjerne med på hvordan det går med dere :)
 
Å herregud! Gratulerer!! Så feil på vekt kan de jammen ta. Nå kom det tårer her, husker så altfor godt disse følelsene selv. Så utrolig bra at det har gått bra, for et fantastisk land vi bor i med så dyktige leger!! Sukk.. Nå kan du kanskje få slappet av litt mer, kos deg med jentene dine!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Utrolig sterk lesning, men godt å se at de tok riktig avgjørelse :) Ta godt vare på dere selv den tiden her, og hold oss oppdatert når du føler du klarer det. Gratulerer så masse til deg og familien din :)
 
Jeg fikk i dag vite at tv2, ikke veide 770g, men 970g ved fødsel! Det var jo super positivt De 200g kan ha mye å si for en liten kropp.

I dag har pappaen hold tv2 i nesten 2 timer og jeg holdt tv1 i 2,5 timer! :) Jentene er stabile og alt ser bra ut. Det er de første 3 døgnene som er de mest kritiske, så nå er to av de ferdige. Begge fikk i natt behandling for gulsot. Tv2 har blitt mye kvikkere etter at hun ble lysbehandlet.

Dette går mye bedre enn jeg hadde trodd. Jeg syntes ikke de er SÅ små, og de er så sterke og vil så mye. Det er klart jeg heller skulle hatt de i magen, men sånn gikk det ikke. Det hele gikk også så fort at jeg ikke fikk tid til å tenke så mye heller :)

Dere får alle nyte de dagene dere får med de små i magen - hver dag er verdifull. Jeg skal se om jeg får lagt ut noen bilder i morgen.
 
Høres ut som at det kommer til å gå kjempefint med begge to, håpe du og mannen også blir tatt vare på! Tar kanskje litt tid før det synker inn at de faktisk er født? :)
Ønsker dere alle godt!
 
Godt å høre at estimering på vekt ikke var såååå feil allikevel :) kos deg med jentene dine :D


Sent from my iPad using BV Forum
 
Gratulerer deg her også :)
Utrolig godt å høre at det har gått så bra og at legen tok tak :)
Håper du kan oppdatere oss litt til fremover.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
I dag er det en uke siden tvillingene ble født, og som mammatiltallullah sier; det har ikke sunket helt inn ennå. Begge jentene får komme ut å kose, så det er vår "jobb" for tiden. Vi tilbringer hele dagen på sykehuset, deretter er det hjem og ha noen timer med hun som blir 4 år (og ikke forstår så mye hva som skjer) og deretter tilbake igjen om kvelden til sykehuset.

I går fikk konstatert at jeg ikke er noe nye fotballfrue... en fremmed dame i heisen på sykehuset sa til meg: "er det lenge igjen til du skal føde?". Og jeg som har blitt bare SÅ mye mindre! :)

Jentene har det fint, de bruker ikke noe ekstra for pusten nå, og alle målinger på alle mulige måter ser bra ut: gulsot, metning og de tar til seg morsmelk bra. De har nå begynt med 'måltider', det vil si at de ikke får melk konstant, men også har pauser. nå trenger de bare å vokse seg store. De er nå 850g og 1250g og begge to har stoppet opp og snur nå i forhold til at de legger på seg :) Vi får stelle de og skifte bleie og når man først har blitt vant til så små babyer, så er de ikke så små lengre. :)

Takk for alle lykkeønskninger, det går over all forventning med oss.
 
Ååå, det er så koselig å lese her!! Så fantastisk at det går så bra! :D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp